*Nettavisen* Økonomi.

Kunne ringe helt gratis

Overraskelsen var stor for Sverre Solhaug da han oppdaget at han kunne ringe helt gratis hjemmefra med en annens telefonnummer - uten selv å ha telefonabonnement.

15.02.06 07:19

For snart tre uker siden røk bredbåndstelefoniadapteren til Sverre Solhaug. Han har bredbånd fra Telenor, men har sagt opp sitt fastabonnement fra Telenor for å ringe billigere med ip-telefon fra Telio.

Kunne ringe uten abonnement
I sin desperasjon etter å ringe koblet han sin telefon rett i telefonkontakten, og overrasket oppdaget Solhaug at han hadde summetone og kunne ringe.

Samtidig satt Rune Mosgaard i organisasjonen «Barn i vann» i Nittedal og lurte på hvorfor han ikke fikk noen telefoner.

- Vi flyttet for en stund siden fra Oslo og opp til Nittedal. Det er slik at en ikke kan få med seg telefonnummer over fylkesgrensene, og for å holde kontakten med våre kunder fikk vi en ordning der telefonnummeret ble viderekoblet til vårt nye nummer, forteller Mosgaard til TV 2 Nettavisen.

- Vi pleier å få ganske mange telefoner, og den dagen fikk vi ingen, sier Mosgaard.

Det som hadde skjedd var at Solhaug hadde koblet fra viderekoblingstjenesten når han kom på nettet, og samtalene ble ledet direkte til ham. Samtidig kunne han ringe så mye han ville med telefonnummeret.

- Jeg kunne jo ha sittet timevis i samtaler til Sør-Amerika, sier Solhaug til TV 2 Nettavisen.

Ble oppringt av eget nummer
Solhaug bestemte seg for å ringe opp telefonnummeret han hadde fått tilgang til. I andre enden møtte han Mosgaard, som dermed fikk en opprigning fra sitt eget nummer.

- Det som er skremmende er at Sverre ringer meg, for jeg er intetanende. Dette kan jo ha skjedd over lenger tid. Jeg har ikke fått noen tilbakemeldinger eller symptomer. Heldigvis var han en ærlig person, for han kunne jo bare ha utnyttet dette, forteller Mosgaard.

Solhaug og Mosgaard bestemte seg så for å gå videre og melde om feilen til både Telio og Telenor på feilmeldingen og kundeservice.

Avvist av Telenor
Hos Telenor blir de først avvist, før de ble informert om at feilen var rettet. Dette stemte ikke.

Da TV 2 Nettavisen kom inn i saken kontaktet vi Telenor, og etter at selskapet hadde funnet frem informasjon om kunden fra både teknisk og fra takseringsavdelingen fikk vi følgende beskjed fra informasjonssjef Atle Lessum i Telenor:

- Vi vet ikke hva som har skjedd her, men vi er helt sikre på at feilen ikke ligger hos oss.

Vi fikk så beskjed om at Telenor visste at Telio drev med feilsøking, og at vi kunne følge opp saken videre der. Lessum påpekte likevel at Telenors skulle se videre på saken, for de syntes dette hørtes veldig merkelig ut.

Overrasket Telio-sjef
Administrerende direktør Rune Strømmen ble overrasket da vi ringte ham og fortalte om saken.

- Vi har ikke noe med kobbernettet eller telefonnummer i sentralene å gjøre, vi leverer ikke en gang bredbånd. Det ligger i bredbåndstelefoniens natur at det er teoretisk umulig at vi kan ha noe skyld i denne saken, sa Strømmen.

Ballen gikk dermed tilbake til Telenor, og etter å ha undersøkt saken videre i helgen ringte Atle Lessum tilbake.

Telenor innrømmer feil
- Det er litt flaut å ringe deg nå, for feilen lå hos oss. En teknikker er ute og ser på feilen. Jeg tror rett og slett at de på kundeservice har misforstått hele problemet, forteller Lessum.

Lessum er glad for at Solhaug sa i fra om at han kunne ringe gratis.

- Det var jo veldig sympatisk av kunden å si i fra om at han ringte gratis. Dette var ikke registrert hos oss på noen måte, og det kunne tatt svært lang tid for oss å finne ut av dette. Vi gjorde en skikkelig dårlig jobb første gang han kontaktet oss, for da avfeide ham, og det var virkelig feil. Han kommer til å få en påskjønnelse av oss på bredbåndet sitt, forteller Lessum.

Ifølge Lessum er dette en situasjonen de aldri har vært borti før. Feilkoblinger i sentralen kan skje, men da er det ifølge Lessum vanlig at det oppstår en eller annen feil på linjen, ikke en situasjon som dette. Dette skal derfor ikke være noe andre bør være redde for.

Fornøyd med avklaring
Både Mosgaard og Solhaug er fornøyd med at situasjonen er rettet, men er skeptisk til at ting tok så lang tid.

- Det jeg synes er minuset er at både Sverre og meg har fått tilbakemeldinger på at ting er rettet, og så er det ikke det likevel. Og så viser det seg at tar det bare ett minutt for en servicemann å ordne dette, han hadde visst sett det med en gang. Men nå er alt i orden, og jeg er bare happy, sier Rune Mosgaard.

- Det tok jo veldig lang tid, og vi ble litt sure begge to. Det ble ikke noen fortgang i saken før pressen tok tak i situasjon, men sånn er det jo gjerne. Jeg trodde i utgangspunktet at dette var noe som var mer utbredt og kunne skje flere som har gått over til bredbåndstelefoni, men det er da sannsynligvis ikke slik, avslutter Sverre Solhaug.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.