Gå til sidens hovedinnhold

Laget "drittpakke" om Kanal 5

Midt under krigen om P5-konsesjonen, plantet pr-byrået Gambit HK et notat om konkurrenten til deres oppdragsgiver P4.

Notatet som skulle gi Kanal 5 dårlig omtale, ble plantet i flere redaksjoner. Og i sommer ble det kjent at en amerikansk "homohater" og " svovelteolog", radiopredikanten Chuck Swindoll, var indirekte eier i P4s eneste konkurrent.

Dette skjedde like før kulturminister Valgerd Svarstad Haugland tildelte den såkalte P5-konsesjonen til P4, skriver Kampanje.

- Benyttet Gambit

Pr-rådgiver Jo Stein Moen i firmaet Gambit HK sto bak informasjonspakken som ble sendt til enkelte nyhetsredaksjoner, der radiopredikanten ble koblet til Kanal 5.

- Det er riktig at vi har benyttet Gambit HK i forbindelse med konsesjonsprosessen, men hva de har gjort i forbindelse med denne prosessen, vil jeg ikke kommentere, sier P4s kommunikasjonsdirektør Ole Tom Nomeland til Kampanje.

Nomeland avviser at P4 var oppdragsgiverne bak "drittpakken".

Tok avstand fra "drittpakker"

P4-sjef Rune Brynhildsen tok avstand fra "drittpakker" i et innlegg i Dagens Næringsliv i april i 2002, da Kanal 5 fortsatt het Radio2Digital.

"Radio2Digital (Norsk Aller, Clear Channel med flere) har sett seg nødt til å hyre inn ikke bare ett, men hele to PR-byråer. La oss håpe at saklighetsnivået stiger i takt med at alvoret nærmer seg. Det burde være et poeng for alle at kampen foregår på redelig, saklig vis - og ikke i form av skreddersydde drittpakker, slik de foreløpige rapportene tyder på " , skrev Brynhildsen i sitt innlegg.

Reklame

Black Week: De beste motekuppene du gjør nå