Gå til sidens hovedinnhold

Lan Marie Berg i strupen på Arbeiderpartiet: – Bakvendt og gammeldags

MDG-politikeren raser etter at Arbeiderpartiet har satt igang valgfrieri til norske bilister.

Arbeiderpartiet har bestemt seg for en ny kurs, med et nytt slagord - og en delvis annerledes politikk. Nå er det «vanlige folks tur», med distriktspolitikk og bilvennlig politikk skal lekkasjen til Senterpartiets tettes.

Sist ute var nestleder Bjørnar Skjæran som gikk med en rekke valgløfter til bilistene. Den vedtatte tredoblingen i CO2-avgiften frem mot 2030 skal kompenseres, slik at ikke bensin- og dieselprisene går gjennom taket. Pendlerfradraget skal også økes, og de vurderer en omlegging av elbilavgiftene hvor de som kjøper elbiler til over 600.000 kroner må punge ut til statskassen.

De nye tonene fra Ap har ikke blitt møtt med store smil i MDG. Oslo-byråd for miljø- og samferdsel Lan Marie Berg, lurer på hvorfor Ap ikke er for lavere kollektivpriser fremfor å gi mer til bilistene.

Les mer: Her vil folk ha sykkelvei. MDG stemte imot: – Ligger åpenbart feil sted i byen

– Gammeldags

– Det siste tiåret har kollektivprisene økt langt mer enn bensinprisene. Vi vet at kollektivtrafikken brukes ekstra mye av unge og de med dårligst råd, og fortsatt er det mange steder mye dyrere å reise kollektivt enn å kjøre bil. Hvor er Arbeiderpartiets engasjement for alle de som reiser kollektivt?

Hun mener det mest grønne og sosialt ansvarlige ville være å kutte prisene på kollektivbilletter over hele landet.

– Folk ønsker å leve miljøvennlig, men dessverre er Stortinget fullt av politikere som kjemper for å asfaltere natur og billig bensin. Det er bakvendt og gammeldags, når vi vet at folk flest ønsker å bidra til et bedre miljø, og at all biltrafikken skaper utrygge skoleveier og store klimautslipp, sier Berg.

Les også: Nord-Norgebanen reddes av flertall - møter sterk motstand

Den grønne politikeren forstår godt at det ikke er mulig å bruke kollektiv i de mest grisgrendte strøkene i Norge, og etterlyser at det bygges ut ladenettverk og økonomiske ordninger som sikrer overgangen til elbil for alle.

– Det vil fortsatt være områder i Norge der det ikke bor nok mennesker til å ha et godt kollektivtilbud. Der er vi nødt må vi få på plass ladestasjoner for elbil, og sosiale ordninger slik at alle som vil, kan bytte fra bensinbil til elbil. Du skal ikke måtte bo i by for å kunne velge å leve miljøvennlig.

Les også: Lan Marie Berg med klar beskjed: Dropp diesel- eller fossilbilen så snart som mulig

– Dere har snakket mye om lavere kollektivpriser - men kollektivprisene i Oslo har gått oppover og oppover. Hvorfor har det ikke blitt lavere priser i Oslo, hvis det er så viktig for MDG?

- Vi har jobbet hardt for å få dette til sammen med Viken, som sammen med oss bestemmer prisene i kollektivselskapet Ruter. Alt lå til rette for kutt i billettprisene i fjor, helt frem til regjeringen, Høyre og Arbeiderpartiet i Viken dessverre brøt forhandlingene og tvang gjennom bygging av E18-motorveien, som vil fylle byen vår med biltrafikk og luftforurensing. Vi har ikke gitt opp, og det er klart at det vil være enklere å få til med en regjering som prioriterer penger til lavere kollektivpriser i stedet for lavere bompenger, sier Berg til Nettavisen.

Les også: Stor rift om brukte dieselbiler: – Går raskest på markedet nå

Artikkelen fortsetter etter målingen.

– De fleste steder utenom de største byene, er det vel langt mer for vanlige folk å spare på å få lavere bilavgifter? Selv med kollektivpriskutt, er de avhengig av bil.

- Ja, og derfor er MDGs løsninger utenfor storbyene å satse stort på utbygging av ladestasjoner for elbiler og tog. Vi vil også gjøre leasing av elbil billigere for folk som bor utenfor byene. Men å kutte i kollektivprisene med 20 prosent vil også komme alle som reiser med tog eller båt til gode, sier hun.

– MDG vil straffe folk

Ap-nestleder Bjørnar Skjæran skyter tilbake mot MDG-politikeren, og mener det er for lite hensyn til vanlige folk i klimapolitikken.

– Det er ikke noe mål at klimapolitikken skal gjøre vondt, men at den skal virke. Den må kutte utslipp, men også være rettferdig, sier Skjæran til Nettavisen.

Les mer: Dieselbileiere kan få 50.000 kroner i elbilregning: – Helt forkastelig

Han kommer med en klar beskjed til Lan Marie Berg.

– Jeg anbefaler Berg å lese programmet vårt. Vi ønsker en rettferdig klimapolitikk som kutter utslipp og skaper jobber. Det får vi til fordi vi klarer både å satse på kollektivtrafikk og å skjerme folk som bor i områder som ikke har reelle alternativ til bilen og hvor elbil ikke er mulig å ha, sier han og legger til:

– Det er ikke mulig å knipse i fingrene og deretter ha fullt utbygd ladestasjoner med en gang, eller få bort fjelloverganger. Og det er mange som ikke har råd til å kjøpe seg en ny bil, og bruktbilmarkedet for elbil er ikke stort nok enda. Da kan vi ikke straffe folk mest mulig. Det vil være urettferdig.

Les mer: Nytt elbilforslag vekker oppsikt: – Erna vil gi MDG-Berg mer makt

Ap-toppen mener MDGs klimapolitikk går ut på å straffe folk som ikke har råd til å kjøpe seg en flunkende ny elbil.

– Arbeiderpartiet har presset på for å få mer midler til kollektivtrafikk i byene og å bygge ut ladestasjoner. Transportsektoren må bli grønnere. Men det MDG tar til orde for er å straffe folk som ikke kan kjøpe seg en ny elbil, eller som bor steder hvor det ikke er ladestasjoner og hvor du risikerer å stå i kolonnekjøring på 17. mai. Det går ikke an.

Reklame

Bestselger: Slik får du kajakk til en tidel av vanlig pris