*Nettavisen* Økonomi.

Langer ut mot medias matbørser

Foto: (Linn Marie Hammernes/TV 2 Nettavisen)

Det er for lett å lure media som sammenlikner prisene mellom dagligvarekjedene, mener eksperter.

Hovedinnvendingen er at matbørsene inneholder kun et fåtall varer. Dermed blir det lett til at dagligvarekongene opererer med lave priser nettopp på disse varene, skriver Aftenposten.

- Det eneste man oppnår med VGs lavprisbørs på dagligvarer er å motivere kjøpmenn til å fokusere på pris på et fåtall varer, sier Bjørn Næss i ACNielsen.

- Kremmerne i norsk handel er ikke dumme. De vet hva det betyr å komme godt ut i undersøkelsen, tilføyer Næss.

Heller ikke bransjen selv er fornøyd med metodikken som brukes av media. Varer som er bærende for kjedenes lønnsomhet, slipper ofte unna, mener NorgesGruppens Per Roskifte.

Amanuensis Trond Blindheim ved Norges Markedshøyskole mener media i for stor grad sammenlikner epler og pærer når landets billigste kjede skal kåres.

VGs nyhetsredaktør Hans Christian Vadseth hevder på sin side at det ikke er mulig å manipulere hele prisundersøkelsen. Det skjer en kontinuerlig utskifting av produkter som ikke er basisvarer som folk handler daglig, hevder han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.