OSLO (Nettavisen): Bane NOR Eiendom lanserer storstilte planer om et nytt høyhus på Oslo S. En bygning som vil ruve høyt over dagens stasjonsbygninger, med hele 36 etasjer.
Høyhuset, som skal romme kontorer, hotell og restauranter, vil bli cirka 135 meter høyt, får Nettavisen opplyst.
– Det vil bli en av Oslos flotteste utsikter. I dette bygget kan mellom to og tre tusen mennesker jobbe midt i smørøyet av Oslo, og reise miljøvennlig til jobb, sier prosjektlederne Ellen Haug og Rune Breivik i en pressemelding.

Høyhus-strid i Oslo: Vil ha nordisk forbud
Til sammenligning har Oslo Plaza, som i dag er Oslos høyeste bygning, 37 etasjer.
– Dagslys flommer inn
På toppen av høyhuset planlegges det serveringssteder og utsiktsterrasser som vil være åpne for alle som vil se Oslo ovenfra. De to nederste etasjene vil ha stasjonsfunksjoner.
Dette er planene på Oslo S
- Oppgradert stasjonshall
- Åpne opp mot Østbanen
- Nye innganger både i nord og sør
- Høyhuset Nordisk lys
- Gjøre klart for ny togtunnel under bygget
Bane NOR vil også oppgradere av dagens stasjonshall, som vil få et arkitektonisk løft med nytt tak.
I pressemeldingen kommer det fram at målet er at stasjonen skal oppleves som mer åpen, med treverk og overlys «hvor dagslyset flommer inn». Det skal bli lettere å finne fram, og mer plass til de reisende.
– Nye Oslo S skal bli et godt sted å være, enten du er på vei til toget, går igjennom stasjonen, tar en kaffekopp med en venn eller jobber med å servere folk på farten. Nye Oslo S skal være en attraktiv og bærekraftig stasjon, som blir en identitetsmarkør for jernbanen, på samme måte som Gardermoen er for luftfarten, sier prosjektlederne.

Freser mot gigantbygg: – Stenger Oslo sentrum for sol
Flere store endringer
Østbanehallen er fredet, og vil ikke bli endret, men den nye stasjonshallen vil møte Østbanehallene i et stort, åpent rom der historiske fasader skal tas fram igjen og bli en del av rommet.
Det planlegges også en ny stasjonsinngang på gateplan mot nord, som vil gi mer byliv i Schweigaaards gate. Også mot sør vil Bane NOR lage en ny inngang fra Christian Frederiks plass, som er en naturlig forbindelse mellom Karl Johans gate og Fjordbyen.
Under stasjonen og høyhuset skal det dessuten legges til rette for fremtidig utvidelse av ny jernbanetunnel under Oslo, som vil kunne åpne for å kjøre dobbelt så mange tog gjennom Oslo.
Gigantiske høyhusplaner setter fyr på debatten: – Hører ikke hjemme her
– Justere der det trengs
Håpet til Bane NOR Eiendom er å få godkjent planene av Oslo kommune og sette i gang bygging i 2025. Da kan Nye Oslo S og høyhuset være ferdig i 2029.
– Nå er vi i dialog med Oslo kommune. Planen er å sende inn planforslag til høsten. Vi gleder oss til å få tilbakemeldinger og justere der det trengs, og til at enda flere skal kunne reise kollektivt til jobb, sier kommunikasjonssjef Stine Strachan i Bane NOR Eiendom til Nettavisen.
Prosjektet, som har fått navnet «Nordisk lys», er tegnet av arkitektkontoret Reiulf Ramstad Arkitekter i samarbeid med CF Møller Architects.