Sammen med åtte andre norske reisende, ble de holdt tilbake i 5,5 til 6 timer på flyplassen Arlanda i Sverige da de kom reisende fra Miami 5. januar, opplyser Nesttun Sunde til Nettavisen.

Det var Flysmart24.no som første omtalte saken.

- De tok passene våre, og vi visste ikke om de ville sende oss ut av landet igjen, forteller hun.

Ektemannen Lars Andreas uttalte til Flysmart24 at alle nordmennene i reisefølget fikk et utvisningsvedtak mot seg fra svensk politi, siden de ikke innfridde innreisekravene.

Sverige hadde nemlig innført krav om fersk negativ koronatest - også for gjennomreisende - få dager før ekteparet ankom, noe ekteparet Sunde sier at SAS ikke opplyste om på sine nettsider.

Hevder de ble feilinformert

- På SAS sine nettsider sto det at vi skulle holde oss til reglene på endedestinasjonen. Heller ikke da vi ringte kundeservice fikk vi beskjed om at det var andre krav for testing ved gjennomreise i Sverige enn for ankomst til Norge, sier Nesttun Sunde til Nettavisen.

Hun forklarer videre at de fikk samme beskjed på flyplassen i Miami. Hun sier de fikk stempel på boardingkortet som bevis på at alle dokumentene deres var i orden, men fikk altså ikke beskjed om at dokumentene ikke gjaldt i Sverige.

- SAS feilinformerer. Det hadde kommet mange grupper nordmenn med SAS-fly utenfor Schengen, og vi var antakelig dråpen som fikk begeret til å renne over for politiet på Arlanda, sier Nesttun Sunde.

Se tilsvar fra SAS lenger ned i saken.

Folkhälsomyndighetens nettsider står det at de nye forskriftene, som gjaldt fra 28. desember 2021, krever at innreisene til Sverige skal ha negativ koronatest som er maksimalt 48 timer gammel. Dette kravet gjelder utenlandske borgere som ikke bor i Sverige. Det kan være PCR/NAAT-test eller antigentest.

Flysmart24 skriver at deres undersøkelser av de nye reglene, viser at det er en rekke fritak for å vise fersk PCR-test ved ankomst til Sverige, men at dette ikke gjelder reisende i transitt og som ikke bor i Sverige.

Fryktet USA-retur

Nesttun Sunde forteller om nervepirrende timer på flyplassen i Sverige.

- Vi var redde for å bli sendt tilbake til Miami. Vi spurte om å få ta test på flyplassen i Arlanda, men de hadde ingen teststasjon. Vi spurte også om å få ta hurtigtest, som vi hadde med i håndbagasjen, men det var heller ikke greit, forteller hun.

Nesttun forklarer at de fryktet for hva som ville skje om de ble satt på flyet tilbake til USA.

- Vi sa til dem at vi ville jo ikke komme inn i USA uten test heller, så da ville vi bli reisende som «Den flyvende hollender», sier hun.

Hun sier at hun og ektemannen fikk en egen politimann som saksbehandler, noe også de andre parene i reisefølget skal ha fått.

- Bestemmelsen om vi fikk reise videre til Norge ble tatt høyere opp i systemet. Politiet på Arlanda fulgte bare loven slavisk. De holdt oss på pinebenken, og det var det verste, sier hun.

Les også: Norsk-danske Sunniva: - Ikke i mine villeste fantasier hadde jeg forestilt meg at stengte grenser skulle bli et problem

- Hjelpen var fraværende

Nesttun Sunde var glad da hun hørte «last call» til flyet som skulle tilbake til Miami. Etter forsinket avgang fra USA, med redusert matservering på flyet, og timevis med venting på Arlanda, var paret glad da de endelig fikk anledning til å kjøpe seg mat.

Men de er oppgitt over den manglende hjelpen og informasjonen de fikk fra flyselskapet. Ektemannen Lars Andreas Sunde er diamantmedlem, som vil si høyeste status, i SAS' lojalitetsklubb Euro Bonus, og kunne derfor lettere komme gjennom til kundeservice enn andre reisende.

- Hjelpen var helt fraværende, sier kona Nesttun Sunde.

- Vi må jo kunne stole på at de som er et profesjonelt reiseselskap informerer deg korrekt, fortsetter hun, som påpeker at de kommer til å søke kompensasjon fra SAS for forsinkelsene - både fra USA og fra Sverige.

De fikk imidlertid reise til Norge til slutt.

- Vi ble eskortert av politi til gaten, sier hun, som ikke er veldig fristet til å reise noe mer i pandemien.

Les også: FHI: Koronasmittede opplever senplager etter sykdom

- Må sørge for korrekt dokumentasjon

John Eckhoff, pressesjef i SAS, sier til Nettavisen at det er de reisende selv som til enhver tid må holde seg oppdatert på hvilke regler som gjelder.

- Det er utfordrende både for passasjerene og oss som flyselskap. Det kommer stadig nye endringer, og derfor er det viktig at passasjerene setter seg inn i regelverket både for endedestinasjon og eventuelt transfer-destinasjon, sier han.

- De må sørge for at de har med korrekt dokumentasjon.

- Ekteparet hevder å ha blitt feilinformert, ikke bare på SAS' nettsider, men da de ringte kundeservice før avreise. Også i Miami fikk de godkjent dokumentene, uten beskjed om at de ikke gjaldt ved mellomlandingen i Sverige.

- Jeg vet ikke noe om det, men hvis de har fått feil informasjon av flyselskapet, er det bare å beklage. Jeg skjønner at det er komplisert, men til syvende og sist er det reisendes ansvar, sier han.

Les også: Brøt karantene på grunn av «dårlige humanitære forhold» på karantenehotell – fikk delvis medhold i retten

- Risikerer å måtte ta regninga

Eckhoff sier også at det blir påpekt i informasjon reisende får tilsendt via SMS eller epost før avreise at det er passasjerenes ansvar å sette seg inn i reglene.

- Vi prøver å oppdatere informasjonene vår både på nettsidene og på stasjoner i verden. Vi samarbeider med IATA (Den internasjonale organisasjonen for lufttransport, red. anm.), men endringene skjer på kort varsel og ofte, sier han.

Eckhoff sier at de har vært i kontakt med svenske grensemyndigheter for å prøve å komme til enighet om hva skal gjøre når passasjerene ikke kan vise til en fersk koronatest.

- Det er en utfordring når passasjerene ikke har korrekt dokumentasjon, påpeker han.

- Nesttun Sunde sier at de ikke fikk ta en hurtigtest da de kom til Sverige, og de hadde heller ikke sluppet inn i USA uten test. Så hva skulle de gjort da, hvis de ble sendt tilbake?

- Dette understreker jo hvor viktig ansvaret til passasjerene er. Vi som flyselskap risikerer jo også å måtte ta regninga for å returnere passasjerene, sier Eckhoff.

Flysmart24 har vært i kontakt med grensepolitiet i Sverige, og pressetalsperson Carina Skagerlind sier til nettstedet at de ikke uttaler seg om enkeltsaker. Hun viser bare til de generelle innreisereglene.