Gunnar Stavrum

Lavmål av publikumsfrieri hvis Stortinget skal nekte NSB å skifte navn

NEKTE NAVNEBYTTE: Partileder i Rødt, Bjørnar Moxnes, vil ha Stortinget til å nekte NSB å skifte navn. 

NEKTE NAVNEBYTTE: Partileder i Rødt, Bjørnar Moxnes, vil ha Stortinget til å nekte NSB å skifte navn.  Foto: Vegard Wivestad Grøtt (NTB scanpix)

Det må være deprimerende å sitte i styret for en milliardbedrift hvis amatørmessig og lettvint publikumsfriere skal diktere fremtiden.

Styret i NSB ønsker å skifte navn på virksomheten, slik at jernbanen (statsbanene) blir mer logisk sammenslått med den store bussvirksomheten (Nettbuss).

Samtidig ønsker konsernet et fremtidsrettet navn, som gir vyer om en virksomhet som ikke lenger går på skinner, men som driver med mobilitet generelt - blant annet ved å leie ut elektriske biler.

Navnet styret lander på er Vy. De visste selvsagt at det kom til å bli krokodilletårer og tenners gnissel. Er det noe som engasjerer folk flest så er det farger, navn og logoer. Og utsiktene til at et navneskifte kanskje koster noen hundre millioner kroner.

I dette kaoset kaster Rødts partileder Bjørnar Moxnes og Arbeiderpartiet inn en håndgranat av populisme. De vil at Stortinget skal overprøve NSB-styrets ønske om navneskifte, og argumentene er mildt sagt dårlige for slikt politiske overstyreri av et forhold som opplagt må ligge hos styret og generalforsamlingen.

I Stortinget i dag presterte Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson Sverre Myrli å si at navnet NSB har overlevd unionsoppløsningen, to verdenskriger, oljekrise og et femtitall regjeringer, men altså ikke Solberg-regjeringen.

– Etter over 130 år er det altså slutt for NSB – Norges Statsbaner, sa han.

Gisp. Tragedie. Tenk å bytte ut et gammelt og feil navn!

Samferdselsminister Jan Georg Dale svarte at han, som generalforsamling, ikke vil overprøve et ønske fra selskapets styre. Naturlig nok. Den dagen en statsråd eller noen politikere på ren magefølelse skal styre detaljer som navn, utseendet på logoen eller - for den saks skyld - fargen på uniformene, så får de oppnevne et lekestyre av amatører.

Historien har vist at navnevalg går helt greit, selv om det blir litt styr. En reklamenestor som Ingebrigt Steen Jensen lister opp en rekke korte navn med y i seg (Yr, yX, Yt) - og viser at det er merkevarer som har klart seg helt fint.

Vy spiller på både utsikt (vue) og fremtidsoptimisme (vyer). Det er kort og greit, og det kan fylles mening og betydning inn i navnet. Å tvilholde på statsbaner virker rett og slett reaksjonært.

Men det viktigste er er ikke om man like navnet eller ei, men det helt prinsippielle: Er det ingen grenser for amatørmessig detaljstyring av en milliardbedrift med et profesjonelt styre?

PS! Dersom du har meninger om navneskiftet og Stortingets innblanding, så skriv et leserinnlegg!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer fra blogger: Nett på sak

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag