*Nettavisen* Økonomi.

Lavpris svir for SAS

Foto: (www.scandinavian.net)

SAS kan glede seg over flere passasjerer, men selskapet sliter fortsatt tungt med konkurransen fra lavprisselskapene.

08.12.03 11:35

Ferske tall viser at SAS Gruppen har hatt en oppgang i passasjertrafikken på 0,5 prosent i november sammenlignet med samme periode i fjor.

November-tallene viser dermed at oppturen som startet allerede i september fortsetter for den hardt prøvede flygiganten.

Samtidig må SAS innrømme at prispresset i markedet fortsatt er tungt å bære.

- Det er færre som flyr forretningsklasse, og vi merker at konkurransen på pris er kraftig. Det er en utvikling som hele bransjen har fått føle på. Vi ser at ting kan begynne å røre på seg i markedet nå, men det er likevel lite håp om at vi skal komme tilbake til gamle nivåer, sier informasjonsdirektør i SAS, Simen Revold, til TV 2 Nettavisen.

Det totale antallet passasjerer for SAS Gruppen falt med 4,6 prosent til 2,485 millioner passasjerer. Dette tallet er imidlertid preget av at SAS har redusert i kapasiteten.

Et mer riktig bilde fremkommer av kabinfaktoren, som falt med 1,1 prosentpoeng til 59,0 prosent.

- Dette er de realitetene vi kjemper med og som berøres av det omstillingsprogrammet vi er inne i. Hensikten er å få ned enhetskostnadene slik at vi skal kunne stå bedre rustet til konkurransen fremover, sier Revold.

Mens SAS Gruppen opplever positiv passasjerutvikling, er bildet motsatt for flaggskipet Scandinavian Airlines. Selskapet hadde isolert sett en nedgang i passasjertrafikken på 1,3 prosent i november sammenlignet med samme periode i fjor.

For Scandinavian Airlines falt også det totale antallet passasjerer med 7,1 prosent til 1,579 millioner passasjerer, mens kabinfaktoren falt med 1,6 prosentpoeng til 61,8 prosent.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.