Gå til sidens hovedinnhold

Lege Kaveh Rashidi reagerer på behandlingen hos Power

– Butikken prioriterer å selge flere ovner til andre kunder som kan betale enda en gang, og setter min betalte ordre på vent

Kaveh Rashidi har 30.000 følgere på Instagram og 29.000 følgere på Twitter. Ikke bare er han foredragsholder, forfatter og kjendislege, Rashidi er også bydelsoverlege.

Til vanlig pleier kjendislegen å dele råd og svare på spørsmål om helse og medisin på sosiale medier. Torsdag formiddag var det noe helt annet som opptok hans oppmerksomheten.

På Twitter skriver han om et kjøp han gjennomførte hos Power som ikke gikk helt etter planen.

– Jeg hadde lyst på en pizzaovn, så jeg gikk på Power.no og fant ønsket modell. Den var ikke tilgjengelig noen steder, men hovedlageret skulle få den inn 21. juni. Så jeg kjøpte, betalte, og markerte at jeg henter den på Storo. Den skulle være på butikken 22. juni, skriver legen i et innlegg på Twitter.

Nettavisen har vært i kontakt med Rashidi som har godkjent at vi kan publisere tweetene.

Les også: Derfor bør du alltid be om kvitteringen i matbutikken: – Dette er ikke greit

Han observerte at elgiganten hadde mottatt en haug av pizzaovnene 23. juni. Selv hadde han ikke mottatt hentemelding. Han ringte inn og spurte om han kunne hente pizzaovnen. Det kunne han ikke.

Da bestemte Rashidi seg for å legge inn en «klikk og hent-ordre» på enda en pizzaovn uten å betale. Han fikk lov å hente pizzaovnen, men da måtte han betale full pris.

Kjendislegen hadde jo allerede betalt for en pizzaovn, så han fant en kreativ måte å løse problemet på.

– Så da spurte jeg: Kan jeg få lov til å «gi» denne pizzaovnen som jeg har fått på «klikk og hent»-ordren min idag, til den andre kunden (meg selv) som kjøpte og betalte for denne pizzaovnen for en uke siden?

Da fikk han beskjed om at det var umulig og at systemet ikke fungerer sånn.

Les også: Test av engangsgriller – bare én får toppscore

Han avslutter med et lite stikk mot selskapet.

– Virker rart og urettferdig

Et par timer senere melder Rashidi på Twitter at problemet er løst.

– Nå møtte jeg bare fysisk opp på Power Storo og forklarte situasjonen til en hyggelig kar. Han delte min frustrasjon for et idiotisk system og jeg fikk pizzaovnen! Juhu!

Til Nettavisen sier legen at det ikke er så farlig med en pizzaovn, men at det virker rart og urettferdig mot de som ikke møter opp på butikken og maser.

Han forsikrer om at det ble god pizza i går likevel.

– Feil fra vår side

Power innrømmer at det har skjedd en feil.

– Når man bestiller en vare på nett, har denne varen et bestillingsnummer og den kommer da fra vårt hovedlager. Skal man ta ut et annet produkt fra butikk i bytte mot bestilt vare, må man gjøre om bestillingen i våre systemer. Dette er fullt mulig å gjøre, så her er det en feil som har blitt gjort fra vår side, sier kommunikasjonssjefen i Power, Siri Røhr-Staff.

Les også: Her kan du gå på en pris-smell

– Bør gå gjennom rutinene sine

Forbrukerrådets fungerende leder for forbrukerveiledning, Caroline Skarderud, forstår frustrasjonen.

– Det er utrolig frustrerende når man ikke får varer man har bestilt, så her skjønner vi at kjøperen ble skuffet. Juridisk er det slik at man har rett til å fastholde kjøpet om det inngås en bindende kjøpsavtale på nett, sier Skarderud.

Skarderud har ikke hørt om dette tilfelle før, men mener situasjonen høres pussig ut.

- Ved tvil om tolkningen av et vilkår i kjøpsbetingelsene, skal vilkåret tolkes til fordel for forbrukeren.

Hun kommer med en sterk oppfordring til Power.

– Power bør gå gjennom rutinene sine, avslutter Skarderud.