I kvartalet som gikk ga XXL opp to av sine tre butikker ved svenskegrensen. Butikkene på Nordby-senteret og Töcksfors-senteret, som begge ligger en time fra Oslo, er nå lagt ned.

– Vi kan gjerne ha butikk der, men alle butikkene må være lønnsomme, vi kan ikke tape penger til evig tid, sier XXL-sjef Pål Wibe til Nettavisen.

Ikke billig

I motsetning til for eksempel dagligvarer, er sportsvarer ikke spesielt mye billigere i Sverige enn i Norge. Da kontraktene ved de to svenskehandel-sentrene gikk ut, valgte XXL å legge ned fremfor å fornye.

Les også: XXL rammet av handelsbransjens store skrekk: – Påvirket oss hardt

– Da vi ikke fikk gode nok betingelser, måtte vi legge ned hvis vi ikke klarer å finne lønnsomhet, sier Wibe, som understreker at alle alle norske og finske butikker var lønnsomme i fjor.

– Vi tapte mye penger på disse butikkene under pandemien, men det var jo å vente, men spesielt Töcksfors var ikke god butikk før pandemien heller. Derfor klarte vi ikke å regne det hjem. Det er ikke nok kunder som handler sport der, sier Wibe.

De understreker imidlertid at de har nylig fornyet på Charlottenberg, den tredje store kjøpesenteret på grensen på til Sør-Norge. Den ligger lengre nord enn de to andre butikkene, like overfor Kongsvinger.

Les også: XXL rustet for vårsesongen: - Har fire ganger så mange sykler som i fjor

– Der kom vi i mål med betingelsene. Vi må uansett finne lønnsomhet i butikkene våre, sier Wibe.

Svakere tall

Ellers la XXL onsdag frem nokså svake tall. Omsetningen falt 200 millioner kroner, sammenliknet med samme kvartal i fjor, mens nettoresultatet var på -150 millioner kroner, det tredje dårligste kvartalet siden selskapet gikk på børsen i 2014.

Les også: Kjempesmell for XXL

– Det var en snøfattig vinter, og vi selger mindre ski når det er dårlig skiføre, været kan vi ikke påvirke, men første kvartal varerier litt, og i fjerde kvartal hadde vi veldig godt salg, sier XXL-sjefen.

Men selv om omsetningen til XXL falt med 200 millioner kroner, styrket de likevel posisjonen overfor konkurrentene.

-Vi ser at XXL står seg som konsept i urolige tider, man blir litt mer prisbevisst når prisene i samfunnet øker. Vi er og skal være billigst, slår Wibe fast.

Høy frakt

Slik Nettavisen tidligere har omtalt, har XXL i likhet med andre varehandelsbedrifter, opplevd mye høyere fraktkostnader på varene sine. Det er en følge av mangel på kapasitet i kjølvannet av korona-pandemien kombinert med økte energikostnader.

Les også: XXL fikk ekstraregning på 70 millioner kroner

Fraktkostnader påvirket marginen til XXL med én prosent, noe som tilsvarer rundt 20 millioner kroner i første kvartal av 2022. Det kommer på toppen av økte kostnader på 70 millioner kroner i fjor.

– Det er betydelig. Det har vært en veldig etterspørsel og det har vært knapphet på kapasitet så da øker prisene, men på lengre sikt håper og tror jeg at dette blir mer normalt, sier Wibe.