Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

NA24.no

LEGO sliter

Foto: YUI MOK (EPA/Scanpix)
Det er ingen lek å drive LEGO for tiden. Konsernet sliter med milliardunderskudd.

Konkurransen fra mobiltelefoner og dataspill har satt legoklossene i en vanskelig situasjon, skriver VG.

De to siste årene har salget av klossene gått ned med nærmere 30 prosent på verdensbasis. Omsetningen har stupt fra 11 milliarder i 2002 til nærmere 8 milliarder i år.

I fjor gikk selskapet på et dundrende underskudd på 1,4 milliarder kroner, og i år ventes et underskudd på mellom 1,5 og 2 milliarder kroner.

Den nye toppsjefen i LEGO, Jørgen Vig Knudstorp, sier det er avgjørende for konsernets overlevelse at de får et fornuftig overskudd i 2006.

Mens LEGO sliter i det internasjonale leketøysmarkedet, går det bra for klossene her i Norge. Salgssjef Morten Dyrberg i LEGO i Norge mener nordmenn er mer lojale mot varemerker.

- Jeg tror markedet for tradisjonelle leker alltid vil være der. Foreldre vil gi gode minner til sine barn, og de kjøper ofte det de selv lekte med som barn. Forbrukerne etterspør de klassiske produktene, og vi ser fremdeles på LEGO som fremtiden leketøy, sier Dyrberg.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!