Gå til sidens hovedinnhold

Leide privatfly for å komme hjem - sendte regninga til SAS

En gjeng med nordmenn reiste hjem med privatfly til en svimlende sum etter flyet deres fra Italia til Norge ble kansellert. Regninga sendte de til SAS.

Når man reiser med fly er det ikke uvanlig med kansellerte flyturer og lange timer på flyplassen. De fleste av oss trives best når flygningen tar av til riktig tid og vi slipper å bruke flere hundre kroner på flyplassmat. En gjeng med nordmenn tok et uvanlig valg for å komme seg fortest mulig hjem.

I april 2019 skulle en gruppe på 16 nordmenn hjem fra Italia og reiste fra Firenze Lufthavn. Gjengen ble rammet av pilotstreiken til SAS og flyet deres ble kansellert. Verken SAS eller reisebyrået kunne finne et godt alternativ for de innenfor et rimelig tidsrom. Da valgte gruppen å booke et eget charterfly fra Pisa til Stavanger. Dette kostet dem hele 250.000 kroner.

Les også: Joakim (32) solgte rekkehuset og tok inn på spektakulær hotellsuite permanent: – Helt surrealistisk

Etter flyturen var gjennomført forsøkte nordmennene å få pengene tilbakebetalt av flyselskapet uten hell. Til slutt opprettet de sak hos det danske selskapet Flyhjælp som bisto med å søke kompensasjon. Selskapet driver også i Norge under navnet flyhjelp.no.

- Det er meget sjelden vi ser slike saker, så man vet aldri hva man skal forvente når man sender kravet til selskapet. Men jeg tenker både SAS og vi fikk et lite smil rundt munnen når vi så denne regningen, sier Gustav Thybo, direktøren i Flyhjælp til Nettavisen i en e-post.

Flyhjelp.no ga det et forsøk, men understreker at de ikke er mirakelmenn.

- I dette tilfelle kunne vi ikke hente alle pengene hjem til flypassasjerene. De måtte nøye seg med ca. 98.000 kroner noe som tilsvarer 6.100 kroner per passasjer. Det er jo hvertfall noe, selv om det er en lang vei opp til en kvart million, påpeker Thybo.

Nordmennene hadde bestilt privatflyet på et gunstig tidspunkt hvis man ser på det fra et rettslig perspektiv. EU-domstolen hadde nylig vedtatt en viktig avgjørelse vedrørende SAS-streikesaken. Det betydde at alle passasjerer som var truffet av streiken innenfor en viss periode hadde krav på tilbakebetaling og kompensasjon.

Les også: Ekspert sjokkert over norsk flybransje: – Dette er galskap

Når et fly er kansellert har kunder rett til å finne alternativ transport. Pressesjefen i SAS, John Eckhoff, bekrefter at de er kjent med saken fra 2019.

- Vi er kjent med at en gruppe passasjerer skal ha ønsket dekning av utgifter til privatfly i forbindelse med streiken i 2019, men kundebehandler dekket utgifter etter vanlige standardsatser. SAS fant alternativ transport og dekket forpleining for langt over 300.000 av våre kunder som følge av den aktuelle streiken. Ingen av dem ville få dekket utgifter til privatfly, sier Eckhoff i en samtale med Nettavisen.

Les også: Flyekspert varsler flybilletter til 10 kroner til sommeren

Likevel er det kanskje et par nordmenn som synes mellomlegget ikke var så ille med tanke på at man faktisk får fly hjem i et eget fly. En kvart million delt på 16 personer er 15.625 kroner. Hvis man trekker fra det de fikk i kompensasjon på 6100 kroner, måtte hver passasjer punge ut med 9525 kroner hver i mellomlegg.

Har du eller kjenner du noen som har tatt en økonomisk avgjørelse som kan være spennende å dele? Tips oss på e-post 02060@nettavisen.no.