De internasjonale matprisene har skutt fullstendig i været det siste året, med enkelte kategorier doblet siden 2020. Den enorme oppgangen skyldes flere ting, men både korona-pandemien, høye energi-priser og krigen i Ukraina har bidratt kraftig. En rekke dagligvareprodusenter, som Grandiosa-, Nora- og Fun light-produsent Orkla, har allerede varslet at de må øke prisene sine kraftig.

Høye priser har også rammet Orklas konkurrent Lerum. Nå har prisene på bringebær økt så mye at bedriften fra Sogn har kuttet ut produksjonen av sin populære bringebærsirup.

– Både i Norge og andre steder var det en dårlig bringebærhøst i fjor, samtidig som det var vanskelig å få tak i plukkere på grunn av covid, så prisene har økt voldsomt. Da tenker vi det er bedre at vi trekker den ut av sortimentet. Vi venter at det blir for dyrt for forbruker, sier Trine Lerum Hjellhaug, eier og daglig leder i Lerum, til Nettavisen.

Dobbel pris

Prisen på bringebærsirupen hos Oda.no er 45 kroner (produktet er utsolgt), men Hjellhaug sier hvis Lerum skulle fortsatt å tilby produktet vil de måtte øke prisen betydelig.

– Det er vanskelig å anslå nøyaktig, det er butikkjedene som beslutter utprisen, men vi antar at det hadde vært en dobling av prisen i butikk. Det er spørsmål om hva som er grensa for hva du vil betale. Nå håper vi at råvareprisene stabiliserer seg, sier Hjellhaug.

Hun understreker at slike prisøkninger er en del av utfordringen når man driver med naturlige produkt, som frukt og bær. Samtidig understreker hun at ettervirkningene av corona, krigen i Ukraina og de høye energiprisene, har gjort det mye ting mye mer usikkert, også for Lerum. Lerum har blant annet fått mangedoblet strømregningen sin sammenliknet med et normalår.

– Det er krig i Europa, så verden er inne i en ond sirkel. Jeg vet ikke hva høsten bringer fordi det er så uforutsigbart, men vi må forholde oss til det, og leve med mye mer usikkerhet enn noen gang før, sier hun.

Fra denne datoen vil matprisene øke kraftig

Økte priser

I de fleste tilfellene fører imidlertid ikke de økte råvareprisene til at produkter forsvinner fra hyllene, men bare at prisene blir mye høyere.

Råvareprisene på mange matvarer hadde allerede steget kraftig før krigen i Ukraina, som har ført til ytterlige prisøkninger på råvarer. I tillegg har frakt-, emballasje- og energiprisene økt kraftig, noe som også fører til økte matpriser.

– Det er for tidlig å si hvor mye prisene vil øke. I første omgang vil vi øke prisene så vi får kompensert våre økte kostnader krone for krone, og vi må ivareta marginen vi er pliktet til å levere. Men vi prøver å være rettferdig i måten vi priser produktene våre på, uttalte Orkla-sjef Nils K. Selte til Nettavisen i forrige måned.

Denne grafen er svært dårlig nytt for norske dagligvarekunder

Også konsernsjef Knut Knutsøn Heje i Agra mener det er åpenbart at prisene vil øke for kundene. Det uttaler Heje til dn.no.

Agra står blant annet bak merkevaren Mills, med produkter som Soft Flora, Melange og Mills majones i Norge. Her er vegetabilsk olje en viktig ingrediens.

Helt likt innhold - men prisforskjellen er over 130 prosent