Gå til sidens hovedinnhold

Lerum tar opp kampen med Orkla: - Nå blir det både rød og brun julebrussaft i butikkene

Lerum lanserer julebrussaft, og skal nå konkurrere mot Orklas Fun Light julebrussaft.

Nylig skrev Nettavisen at Orkla nå syvdobler produksjonen av Fun Light julebrussaft, etter at det tok helt av etter lanseringen i fjor.

Nå lanserer også Lerum julebrussaft, som er helt uten sukker.

– Det er alltid spennende for oss i Lerum å lansere nye smaker med ZERoh!, men denne gangen ligger det en ekstra spenning knyttet til hvilken av de to som blir tatt best i mot. Uansett blir det nå blir det nå i alle fall både rød og brun julebrussaft i butikkene, sier markedssjef Ronny Solvik i en pressemelding.

Les også: Tillitsvalgte ut mot Extras nye åpningstider: – Hårreisende

- Kunne ikke begrense oss

Hvert år er det «kamp» om hvilken julebrus som er aller best, men julebrussaft var altså nytt i markedet i fjor høst. Orklas Fun Light julebrussaft er rød, mens Lerum nå lanserer en av hver av de vanlige fargene på julebrus.

– For Lerum har rød julebrus alltid vært favoritten, men når vi nå skal selge ZERoh! med julebrussmak fremsto det ganske åpenbart at vi likevel måtte gå for både rød og brun. Vi har lange tradisjoner for saft i alle regnbuens farger, og det sier seg selv at vi ikke kunne begrense oss selv bare fordi det er et juleprodukt, sier Solvik.

Lerum vil i sin lansering legge vekt på at dette tross alt dreier seg om at folk må ta et julebrussmakvalg, og har latt seg inspirere av opptil flere andre valg de siste årene. Både det amerikanske, og det norske valget har engasjert. Solvik håper det fortsatt er litt engasjement igjen hos nordmenn på slutten av året.

Ble solgt for 1000 kroner flaska

Orkla har flere utviklere som jobber spesifikt med å utvikle nye smaker, og julebrus-smaken viste seg å være en fulltreffer blant forbrukerne.

– Vi er spente på om responsen blir like positiv i år, men det ser så langt ut til at forbruker setter pris på comebacket, sa Anne Gjemdal i Orkla nylig til Nettavisen.

Totalt 83.000 flasker med julebrussaft var å finne i Coop- og Rema-butikker rundt om i landet i fjor. Med syv ganger så stor produksjon av produktet foran årets sesong, vil drøyt en halv million flasker komme for i salg frem mot jul.

Dagligvarebutikkene og produsenten Orkla klarte ikke å møte etterspørselen fra kundene i fjor. Nettavisen skrev den gang om privatpersoner som la ut den nye julebrus-saften ut for salg på Finn.no. Da lå prislappen på mellom 100 og 1.000 kroner.

Same procedure as last year

Også i år har folk sett sitt snitt til å tjene noen ekstra kroner på videresalg av julebrussaften.

Da Nettavisen sjekket søndag, var det 20 saft-annonser ute på Finn.no. Prisnivået er noe lavere enn i fjor, men skulle du ønske det, så kan du bruke 400 kroner på en flaske. Den billigste saften ute på Finn.no kostet 60 kroner søndag.

«Den smakfulle funsaften er tilbake i enkelte butikker. Orker ikke å vente helt til den kommer i din butikk? Send en melding om du er klar for å komme i julestemning med en splitter ny saft», står det i en av annonsene.

Les mer: Tok grep for å stoppe absurd saft-salg: Her avsløres «frekke» selgere