Det dokumenterer Motor i en reportasje fredag. Motor skriver at de brukte bombrikke for elbil i en fossilbil i én uke, og passerte bomstasjoner flere steder på Østlandet.
I Oslo koster det 75 kroner å kjøre med dieselbil inn og ut av bomringene rundt byen i rushtiden. Elbiler betaler som oftest ingenting i landets mer enn 300 bomstasjoner, i noen en brøkdel av takstene for bensin- og dieselbiler.
Les også: Nordea: På verdenstoppen i bompenger
Vegdirektoratet og Statens vegvesen har i mange år visst om svakhetene ved bompengeinnkrevingen. De eier Autopass, som er innkrevingssystemet bompengeselskapene bruker.
Arne Øystese på Torshov ble helt satt ut av denne bommens plassering:
Verken Autopass eller bompengeselskapene fører jevnlig kontroll med hvilken biltype som bruker hvilken brikke. Autopass håper de å ha et nytt datasystem på plass i 2021.
Direktør Stig Skjøstad i NAF krever at samferdselsmyndighetene rydder opp.
– Vegdirektoratet må rydde opp med én gang. Bompengesystemet må være vanntett mot misbruk, sier han.
Les også: Hvor stor er egentlig bompengegjelden i Norge?
NAF-direktøren ber også bilistene la være å forsøke å jukse inntil vegvesenet får fjernet muligheten til det.
(©NTB)