Gå til sidens hovedinnhold

Lett-syltetøyet til Coop og Nora inneholder like mye sukker som normalt syltetøy

– Lettsyltetøy er et godt eksempel på sunnvasking i matbransjen, konkluderer ernæringsfysiolog.

Hva bunner påstanden om at lettproduktet inneholder 30 prosent mindre sukker i?

Og hvor stor er egentlig forskjellen på sukkerinnhold mellom vanlig- og lettproduktet innen samme merke?

Lettproduktet inneholder mer sukker

Coop produserer eget syltetøy til sine butikker. Syltetøyet finnes både som ordinært- og lettprodukt. Produktene ser så å si identiske ut, bortsett fra at det reklameres med at lettproduktet inneholder 30 prosent mindre sukker.

En nærmere undersøkelse viser at lettprodukter i flere tilfeller har like mye, eller mer sukker, enn vanlig syltetøy.

  • Coop Lett Jordbær har like mye sukker som Coops vanlige blåbærsyltetøy.
  • Nora Hjemmelaget Blåbær, som ikke markedsfører seg som lettprodukt, har mindre sukker enn både Nora Naturlig Lett Blåbær, Coop Jordbær Lett og Coop Eplemos Lett. De tre produktene markedsfører seg alle med 30 prosent mindre sukker.
  • Coop Lett Bringebær 550 gram, inneholder riktignok mer sukker enn Coops vanlige bringebærsyltetøyet på 550 gram, men sukkerreduksjonen er bare 12 prosent, ikke 30 prosent.
  • Nora Hjemmelaget Syltetøy sammenlignet med Nora Naturlig Lett følgersamme mønster. Bare noen få gram sukkerarter skiller Coops og Noras syltetøy.
  • Selv om sukkerinnholdet er tilnærmet likt, er ofte lettproduktene dyrere enn de vanlige produktene. For vanlig Coop-syltetøy er det for eksempel et fast tilbud med 2 stykk for 40 kroner, men i tilbudet er ikke lettproduktene inkludert. Et glass Coop Lett Bringebærsyltetøy koster 31,50 kroner.


SE HELE LISTEN OVER SUKKERINNHOLD I SYLTETØY LENGRE NED I SAKEN.

Gråsone

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchenius mener Nettavisens funn er et godt eksempel på såkalt sunnvasking av mat.

– Sunnvasking er når matbransjen ikke gjør noe som er direkte ulovlig, men bevisst villeder forbrukeren for å få for eksempel lettsyltetøy til å virke sunnere enn produktet faktisk er, sier ernæringsfysiologen til Nettavisen.

– «30 prosent mindre sukker», som vi ser på syltetøyet er et godt eksempel på en selgende påstand, sier hun, og mener bransjen omgir seg med en rekke selgende ord og uttrykk som for eksempel «ekte» og «hjemmelaget», som skal virke forlokkende på forbrukeren.

Hun trekker også frem påstanden om «Uten tilsatt sukker» på syltetøyglassene.

LES OGSÅ: Disse «lettproduktene» må du unngå hvis du vil gå ned i vekt

–Dette er i gråsonen og veldig på kanten hvis syltetøyet er tilsett fruktjuicekosentrat, ettersom det i praksis er akkurat det samme som sukker, sier Borchenius.

– I hvilken grad spekulerer bransjen i gråsonene du snakker om?

– Min erfaring er at det er stor forskjell på produsenter og distributører. Noen følger lovene til punkt og prikke, andre er mest opptatt av å få mest mulig fortjeneste. Og en del er faktisk ganske uvitende om hva som er lov, og hva som er riktig i forhold til dette med deklarering, sier hun.

Lovverket skal være enkelt for forbruker

Mattilsynet opplyser i e-post til Nettavisen at de generelle bestemmelsene om merking og markedsføring av næringsmidler gis i matinformasjonsforskriften.

– Lovens formål er at merking med næringsinnhold på matvarer skal gjøre det enkelt for forbrukerne å sammenligne innhold av for eksempel energi og fett, for å ta velbegrunnede valg. Det sier Anne-Pia Lødemel, seniorrådgiver i seksjon merking og kvalitet i Mattilsynet, til Nettavisen.

Hun opplyser at for syltetøy er det i tillegg et eget regelverk der det stilles krav til råvarer, fremstillingsmetoder og ferdig produkt.

– Ved bruk av påstander om redusert innhold av sukker, er det flere vilkår som må være oppfylt, blant annet må det være oppgitt hvilke egenskaper som gjør matvaren lett eller light, sier Lødemel.

I praksis betyr det at man for eksempel sammenligner et syltetøy med et annet syltetøy, og angir hvordan de skiller seg fra hverandre. Lovverket krevet at det sammenlignes på tvers av varemerker.

LES OGSÅ: Selger bacon-erstatning til trippel pris: – Dette er helt spinnvilt

For å kunne merke et syltetøy med 30 prosent sukkerreduksjon, krever loven at det selges ett annet syltetøyprodukt i markedet som inneholder 30 prosent mer sukker.

Du får ikke nødvendigvis 30 mindre sukker om du velger lettproduktet innen samme vare, slik Nettavisens undersøkelse viser, og det er grunnen til at lettsyltetøyet fra for eksempel Coop og Nora knapt er sukkeredusert, sammenlignet med det ordinære syltetøyet de selger. Samt at vanlig syltetøy i noen tilfeller inneholder mindre sukker enn lettproduktene.

Mattilsynet vil ikke ta stilling til om lovverket for lettprodukter kan være forvirrende , eller om de planlegger å endre forskriften for å gjøre sammenligningen enklere for forbrukeren.

Minimal forskjell

Fedmeekspert, Jøran Hjelmesæth, som er professor ved Universitet i Oslo, ved Avdeling for endokrinologi, sykelig overvekt og forebyggende medisin, ved Institutt for klinisk medisin. Og i tillegg leder for Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold , og Nasjonalt råd for ernæring, slår også fast at forskjellene mellom vanlig og lettsyltetøy i våre eksempler er svært små.

LES OGSÅ: Selger alt godteriet sitt til en tredjedel av prisen: – Enormt populært

Nettavisens undersøkelse viser at lettproduktene har fra 4 til 6 gram mindre sukker, per 100 gram.

Hjelmesæth forklarer at 4 gram forskjell i sukker, som for eksempel i Coops bringebærsyltetøy, utgjør 16 kilokalorier per 100 gram.

Tatt i betraktning at en spiseskje med syltetøy på brødskiven tilsvarer 10 til 20 gram, er ikke fedmeeksperten særlig imponert av lettproduktet.

– Jeg ville kjøpt det som smaker best, sier han til Nettavisen, og tror folk generelt har for store forventninger til slanke- og helsegevinsten ved å velge lettprodukter.

Han påpeker at når et produkt oppleves sunnere enn tilsvarende produkter, ser man ofte at folk spiser mer enn de ellers ville ha gjort.

LES OGSÅ: Har denne snusforskeren rett, endrer det alt vi vet om farene ved snus

– Da går vinninga opp i spinninga, sier professoren.

Anbefaler ikke lettprodukter

Nettavisen har tidligere skrevet om hvordan vi kan bli lurt av såkalt slankepotetgull. Hjelmesæth uttalte da at det ikke var noen helsegevinst sammenlignet med ordinært potetgull.

– Det er viktig å punktere myten om at lettprodukter vil få deg ned i vekt. Vektreduksjon krever at man kutter i kalorier. Den påvirkes av hva du spiser og drikker, og det du forbrenner. Om du spiser 20 gram med lettsyltetøy i stedet for vanlig syltetøy, vil ikke det ha noe betydning, sier han.

LES OGSÅ: Advarer mot prisfelle på sjokolade: – Du kaster penger rett ut vinduet

Som fedmeekspert erfarer han generelt at det er for dårlig kunnskap om hva slags type mat som inneholder mye eller lite kalorier. Han trekker frem juice som et eksempel.

– Hvis du drikker 1 liter juice om dagen, får du i deg mellom 400 og 450 kalorier mer enn det du trenger. Juice er en sukkerbombe, og gir dårlig metthetsfølelse, sier Hjelmesæth, og mener det er lett å få i seg for mye av drikken som inneholder lik kalorimengde som cola.

Han mener det er viktig for forbrukeren å både senke forventningene og være mer kritiske til lettproduktene.

– Vi som jobber i Nasjonalt råd for ernæring anbefaler Nøkkelhullproduktene, som er det sunneste innenfor sin matvarekategori, med tanke på blant annet fett- og sukkerinnhold.

HER SER DU FORSKJELLENE MELLOM VANLIG- OG LETTSYLTETØY:

– Lever av tillit

Kommunikasjonssjef i Orkla, Anne Gjemdal, som forvalter Noras produkter, avviser at bransjen utnytter lovverket.

– Vi merker helt i tråd med regelverket, og har verken ønske eller interesse av å villede forbrukerne. Vi lever av deres tillit, understreker hun overfor Nettavisen.

Gjemdal forklarer at sammensetningen av syltetøy er regulert i en egen lovforskrift der det er spesifisert at et syltetøy skal lages med minimum 350 gram fruktkjøtt per 1000 gram syltetøy.

– De fleste originale syltetøy inneholder omtrent 40 prosent bær, og er det vi snakker om som ’vanlig syltetøy ’, som er satt som standarden i markedet, opplyser hun.

Kommunikasjonssjefen forklarer at det meste av syltetøy som blir solgt i Norge, inneholder rundt 40 % bær.

LES OGSÅ: Kun 10 gram skiller disse pakkene, men prisforskjellen er nesten 30 prosent

– Derfor har det være viktig for oss å tilby alternativer med lavere innhold av sukkerarter og mer bær, sier hun.

– Lett og vanlig syltetøy skal ikke sammenlignes

– Forskrift om ernæringspåstander der vilkårene for bruken av ’lett/mindre sukker/mer bær’ er beskrevet, sier at disse kan benyttes dersom et produkt inneholder minst 30 % mindre sukker/mer bær enn vanlig syltetøy på markedet, forklarer Gjemdal, og fortsetter:

– Lettsyltetøy skal sammenliknes med originalsyltetøyet, og ikke med et annet syltetøy som også har redusert sukkerinnhold. Både Nora Lett og Nora Hjemmelaget har redusert sukkerinnhold, sier Gjemdal

– Nora Naturlig lett oppfyller begge kravene ved å ha 30 % mindre sukker og 30 % mer bær enn vanlig syltetøy på markedet.

Med vanlig originalsyltetøy sikter Gjemdal til produkter som har 30 prosent mer sukker. Disse er det imidlertid svært få av, og lovverket krever kun at det eksisterer ett høysukret produkt i hele det norske markedet, for at påstanden om 30 prosent mindre sukker kan fremmes.

Følger lovverket

Kommunikasjonssjef i Coop, Harald Kristiansen, understreker at de følger merkingen som gjelder innenfor regelverket for lettprodukter. Men bekrefter at forskjellen mellom vanlig og lettprodukter ikke alltid er så stor, og henviser til samme regelverk innen Matforskriften som Orkla.

– Spekulerer dere i regelverket for å få produktene til å fremstå som sunnere?

– Nei, det gjør vi ikke. Lettvariantene er litt ute av dato. De hadde sin storhetstid på 90-tallet, for å vise kunden at produktet inneholder mindre sukker, sier han til Nettavisen.

– Trenden i bransjen har lenge vært at kundene etterspør mer bær og mindre tilsatt sukker. Våre lettsyltetøy er derfor på vei ut av hyllene, fordi vi sakte men sikkert har jobbet med å redusere sukkerinnholdet i ordinært syltetøy, forteller Kristiansen.

Han understreket at de to siste årene har Coop fjernet over 50 tonn sukker på de to største syltetøyvariantene sine.

– Ved å fase ut lettproduktene gjør vi det enklere og tydeligere for kundene som ønsker å velge syltetøy uten tilsatt sukker. Det er også i tråd med vår intensjonsavtale med helsemyndighetene, om å bidra til at vi spiser mindre sukker, forteller han.

Reklame

Slik sparte Charlotte 15.000 kroner på billånet