Lidl trapper opp Norden-satsingen

Lidl er på full fart inn i Norge, og nå vurderer den tyske dagligvarekjeden å øke tempoet i ekspansjonen i de nordiske landene.

13.04.04 12:53

Det opplyser sentrale aktører i bransjen til den tyske utgaven av Financial Times.

- Svak konkurranse og høye priser gjør det nordiske markedet attraktivt for utenlandske dagligvarekjeder, sier Carsten Færge i det danske rådgivningsfirmaet Retail Institute Scandinavia til avisa.

Lidls søsterkjede Aldi har vært til stede i Danmark i en årrekke, og har nå 200 butikker i landet. Lidl åpnet sin første butikk i Finland i 2002, og i 2003 kom Sverige etter. I 2004 er det Ola og Kari Nordmanns tur til å prøve det tyske lavpriskonseptet.

Nå vurderer tyskerne å åpne Aldi-butikker også i Finland og Sverige, mens Lidl kan komme til å satse for fullt i Danmark.

Matprisene i Norge er 60 prosent høyere enn i Tyskland, mens Danmark ligger 30 prosent og Sverige 15 prosent over. Færge påpeker at høyt lønns- og avgiftsnivå forklarer mye av forskjellen, men han mener at konkurransen også har mye å si.

- Fortjenestemarginene ligger som regel over gjennomsnittet, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag