*Nettavisen* Økonomi.

Lik pris på 36 av 42 varer

LIKE PRISER: 36 av 42 varer fra Kiwi og Rema 1000 i pristesten uke 14 har på øret lik pris.

Konkurransetilsynet: - Effektiv konkurranse krever at det finnes et overraskelsesmoment.

06.04.19 19:39

I denne ukas pristest er det to kroner som skiller Kiwi og Rema 1000, mens Coop Extra er 11 kroner dyrere enn Kiwi. De siste månedenes pristester har vist at det i økende grad er mer eller mindre dødt løp mellom de to-tre billigste kjedene.

Denne uka tok vi telling for å se hvor like prisene er og fant følgende:

  • 36 av 42 varer fra Kiwi og Rema 1000 har på øret lik pris.
  • 24 varer fra Coop Extra har også på øret lik pris som minst en av de andre billigkjedene.

- Trenger overraskelser

Nettavisen.Økonomi spurte Beate Milford Berrefjord, nestleder avdeling for mathandel og helse i Konkuransetilsynet, om hvilke mekanismer som kjennetegner effektiv konkurranse.

- Det bør være overraskelsesmomenter - at man ikke vet til enhver tid hva konkurrenten skal gjøre. Skjer det, kan det kan svekke insentivet til å konkurrere. Hvis du kan være i forkant av konkurrentene, enten ved å konkurrere på pris eller gjennom innovasjon i form av nye produkter og løsninger, fungerer markedet godt. Overraskelsesmomentet bør være tilstede.

Berrefjord presiserer at hun ikke da kommenter denne pristesten spesifikt.

- Når 36 av 42 varer i en pristest har på øret lik pris - betyr det at konkurransen virker eller at den ikke virker?

- Det kan bety to ting: hard konkurranse kan jo føre til at man følger hverandre tett og presser prisene til hverandre, så da er det jo et tegn på hard konkurranse. Men like priser kan også bety svak konkurranse, hvis det ikke er konkurransen som er årsak til at prisene blir like. Begge deler er like mulig.

- Sender ut prisjegere hver dag

Kiwi er billigst denne uka også, men som nevnt har det liten praktisk betydning for deg som kunde at den ene butikken er to kroner billigere enn den andre.

- Hva skyldes det at 85 prosent av prisene er helt like?

- Det er lite utvalg i denne kurven, og den er lite representativ for hva familier kjøper. Vi skal være billigst, og presser priser hver eneste dag. At mange priser er like, er et tegn på at det er tøff konkurranse. Når vi setter ned en pris, følger andre ofte etter. Men vi ønsker oss større avstand til de andre, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjondirektør i Kiwi.

Klikk på bildet for å forstørre.

PRISLIKHET: - Vi har egne prisjegere som sjekker alle priser hver dag, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi. Foto: Kiwi

- Hvor tett overvåker dere hverandres priser?

- Vi sjekker konkurrentenes priser hver dag. Vi har egne prisjegere som sjekker alle priser hver dag. De skanner alle varene hver dag, og vi har en bransjeavtale som tillater at man sjekker prisene til hverandre, sier Aakvaag Arvin.

- Er det en ønskelig situasjon at prisene er identiske?

- Nei, absolutt ikke. Og vi vet at prisavstanden totalt er større enn dette. På både VGs julebørs og frukt- og grøntbørs i februar var eksempelvis Rema over ti prosent dyrere enn oss.

- Er det bra for forbrukerne at billigkjedene har helt like priser?

- Like priser er uttrykk for at det er tøff konkurranse. Men vi er ikke fornøyd med avstanden.

Trond Bentestuen, administrerende direktør i REMA 1000 i Norge, fikk akkurat de samme spørsmålene som Kiwi. Han valgte å besvare dem slik:

- Konkurransen om å ha de laveste prisene er hard, men i REMA 1000 er det enkelt: vi skal ha de laveste prisene. Det er kjent at kjedene sjekker prisene hos hverandre. Dette gjør vi for å til enhver tid tilby kundene de laveste prisene.

Tilsynet trapper opp

Konkurransetilsynet har nylig ansatt flere jurister og økonomer, hvorav noen kommer til å jobbe med dagligvare – ikke alle.

- Nøyaktig hvor mange som skal jobbe med dagligvare kan vi ikke beslutte før Stortinget har fattet vedtak om økt bevilgning, sier Berrefjord.

- Hva innebærer det at Konkurransetilsynet skal styrke innsatsen overfor dagligvarebransjen?

- Vi har fått økte midler, som skal brukes til å trappe opp overvåknignen av dagligvaremarkedet, for eksempel ved å en mer intensivert og bredere overvåking av konkurransen i dagligvaremarkedet. etterforske mer i dybden i konkurransesaker. Det vil virke positivt på konkurransen at vi får mer tid og ressurser til dette.


Her er ukas pristest:


Prissammenligning
Produkter Kiwi Meny Coop Obs Rema 1000 Spar Coop Extra
Agurk 1 stk 15.9 18.5 20.5 15.8 17.9 16.9
Brokkoli 1 stk 9.0 10.0 9.9 9.0 14.9 9.0
Champignon 1 kg løsvekt 25.0 43.8 41.0 25.0 29.0 25.0
Mills Kaviar 185 gr 19.0 20.3 16.9 19.0 20.9 19.2
Kjøttdeig billigste type 400 gr 39.9 39.9 40.6 39.9 39.9 39.9
Lettmelk Tine 1 liter 17.3 18.7 17.3 17.3 18.7 17.3
Lettrømme Tine 3 dl 14.8 15.4 14.7 14.5 16.6 14.4
Leverpostei 100 gr 8.7 9.9 8.8 8.7 10.5 8.7
Mr Lee Nudler Kjøttsmak 85 gram 9.3 10.9 9.4 9.3 10.9 9.3
Nescafé Gull refill 100 gr 47.4 51.9 49.7 47.4 51.9 47.4
Jordbærsyltetøy Nora 400 gr hjemmelaget 25.3 27.8 26.6 25.3 24.9 25.4
Spenol 250 ml fuktighetskrem 28.0 31.5 28.7 28.0 31.5 28.2
Lime kg 28.5 36.9 29.4 28.5 31.9 28.5
Kinakål 1 stk 21.0 26.9 21.6 21.0 24.9 21.0
Mr Lee Nudler Kylling stk 9.3 10.9 9.9 9.3 10.9 9.3
Norvegia skivet 300gr 39.4 41.7 43.4 39.4 44.9 39.4
Kvikk lunsj 47gr 12.1 10.0 13.1 12.2 13.9 12.1
Kremet Blomkålsuppe Pose 18.9 20.3 19.6 18.9 20.5 19.3
Bretagne kylling saus 27 gram 14.9 16.5 15.9 14.9 15.9 15.0
Brun saus uten løk, Toro 44 gram 14.3 15.9 14.6 14.3 15.5 14.4
Lion King sjokolade 60 gram 13.2 10.0 13.4 13.2 14.9 13.2
New Energy 45 gr 16.4 18.2 17.6 16.4 17.9 16.9
Daim Dobbel Freia 56 gr 21.1 23.5 22.1 21.1 23.5 21.1
IFA saltpastiller, Nidar 34 gr 16.5 18.5 17.2 16.5 17.9 16.5
Eggnudler eget merke 250 gr 11.8 10.0 12.6 12.0 12.9 11.8
Ekte Remulade, Mills 165 gram 21.1 23.4 21.6 21.1 23.9 21.2
Farris Sitron 1,5 liter 20.9 23.9 20.9 20.9 23.9 20.9
Fløtesaus Toro 50 gram 10.5 11.5 15.3 10.5 16.5 15.0
FOX Sitronkaramell 2 biter 3.9 5.5 4.6 3.9 5.5 4.3
Hvit saus, Toro 38 gram 14.4 15.2 14.7 14.4 15.5 14.5
Jordbærgele, Freia 125 gram 17.7 19.5 18.0 17.7 18.9 17.7
Kjøttkakesaus, eget merke 4 pk 15.9 15.9 15.9 15.9 15.9 15.9
Komle/raspeballer m vossak. 600 gr 69.9 84.0 72.7 69.9 78.9 72.6
Matfløte 20% 3 dl 16.4 18.4 17.2 16.4 19.0 16.4
Taco saus medium 230 gr 6.9 13.5 14.4 6.9 13.9 6.96
Taco spice mix 3X25G 8.9 16.5 15.9 10.4 17.9 8.94
Karbonader 800 gr 35.8 35.8 35.84 35.8 35.9 35.84
Kremet kyllingsuppe Toro RIK 20 gram 14.9 10.0 15.8 14.9 16.5 14.9
Trondhjems brun lapskaus 800 38.3 41.9 39.0 38.3 39.9 38.3
Tomatpurre Staveland 180 gr 11.4 13.4 12.1 11.4 12.5 11.4
Gudbrandsdalsost skivet Tine 130 gr 19.2 21.4 20.5 19.2 21.5 19.2
Storfe Ytrefilet 150 gram 28.3 28.3 28.3 28.31 28.5 28.3
Total 851.4 956.0 917.24 852.81 957.7 861.54

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.