*Nettavisen* Økonomi.

Liten økning for Tine

Foto: (Tine)

Meierigiganten Tine hadde en marginal økning i salget sitt i første kvartal, og spesielt er det produkter med mindre sukker og fett som er ettertraktet.

05.08.05 08:49

Produkter med spesielle egenskaper, salget av ostene Jarlsberg og Ridder samt brunostsalget er godt. Salget av gulosten Norvegia gikk på sin side ned, skriver Tine i en pressemelding fredag.

Målt i volum, steg Tines ostesalg med rundt én prosent i løpet av første halvår. Salget av flytende melkeprodukter var tilnærmet det samme som i fjor.

Tall fra AC-Nielsen viser at forbruket av ost i Norge økte med omtrent 3,5 prosent i perioden. Importert ost stod for halvparten av denne økningen, mens Tine står for omtrent halvparten av det økte salget av norskprodusert ost.

Også totalmarkedet for melk har steget, og flere nordmenn drikker melk enn tidligere. Tine har imidlertid tapt markedsandeler på cirka fire prosent, på grunn av tøffere konkurranse. Salget av syrnet melk og melk med smak, samt juice, gikk derimot opp i perioden.

Etter at det ble kjent at Tine hadde angivelig hadde lagt et millionbeløp på bordet for å presse konkurrent Synnøve Finden fra butikkhyllene til Ica, har det norske folk svart ved å velge andre meieriprodusenter. Dette har Tine fått merke, mens både Synnøve og Q-meieriene kan melde om økt salg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.