Gå til sidens hovedinnhold

Livredd for tastefeil i nettbanken din?

Nå kommer loven som velter ansvaret over på banken dersom du taster feil.

Etter nærmest å ha blitt tvunget over på nettbankløsninger gjennom køer og stadig færre bankavdelinger, sitter mange av oss og dobbel- eller trippelsjekker både KID, beløp og kontonummer når vi bruker nettbankens tjenester.

Vel vitende om hvem som sitter igjen med regningen dersom man kommer til å taste ett tall feil.

Det vil justisminister Knut Storberget (Ap) ha slutt på.

Ny banklov
Han og resten av den rødgrønne regjeringen foreslår nemlig at en ny banklov der ansvaret for tap i nettbanken overføres fra kunden til banken.

- Jeg og regjeringen er opptatt av at det er banken som må ta ansvar for kunders tap i nettbank, hvis banken ikke har gode nok sikkerhetssystemer. Store deler av arbeidsoppgavene i forbindelse med betalingsoverføringer er flyttet over på den enkelte kunden. Håndteringen av pengestrømmene er i stor grad overført til kundene selv. Ansvarsreguleringen tar hensyn til dette på en rimelig måte, sier Storberget til Dagens Næringslivs papiravis.

Big Bucks
Og det er ikke småpenger det dreier seg om. Nettbank har tatt helt av de siste ti årene, og ifølge Norges Bank brukes elektroniske betalingstjenester i hele 97 prosent av alle betalinger med kontopenger.

Bare i 2008 brukte norske bankkunder nettbank og brevgiro til nær 180 millioner transaksjoner. Langt over 90 prosent av disse var elektroniske overførsler, eller nettbank om du vil.

Har du tabbet deg ut på nettbank? Tips oss om din historie! Send mail til vaktsjef@nettavisen.no!

Reklame

Denne strømavtalen har vært klart billigst i hele 2021

Kommentarer til denne saken