I juni i fjor tok dagligvarekjedene grep for å prøve å få folk til å handle lokalt i stedet for å la seg lokke av svenske priser på andre siden av grensa.

Kiwi valgte derfor å sette ned prisen på firepakningen med Coca-Cola uten sukker til 39,90 kroner (pluss pant). En firepakning med Pepsi Max ble satt ned til 49,90 kroner (pluss pant), meldte VG.

Årsaken til at de valgte disse varene var at butikken ønsket å bidra til at folk i enda større grad velger den sunne og sukkerfrie varianten. Dette var ikke snakk om et midlertidig tilbud, men en ny og fast pris framover, uttalte Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Extra og Rema fulgte etter.

Etter nyttår skrudde kjedene imidlertid opp prisen. Nå er Coca-Cola uten sukker 25 prosent dyrere og Pepsi Max (1,5 l x 4) 20 prosent dyrere. Coca-Cola uten sukker er opp fra 39,90 til 49,90 kroner (pluss pant), mens Pepsi Max er opp fra 49,90 til 59,90 kroner (pluss pant) hos alle tre lavpriskjedene.

Les også: Klar beskjed fra norske dagligvarekjemper: Nå øker matvareprisene

- Sier aldri ifra når prisene går opp

- Matvarekjedene gir med den ene hånden og tar med den andre – det er bunnlinja som teller når alt kommer til alt. Vi forbrukere kan ikke stole på at kjedene vil noe annet enn å tjene penger på å forvirre oss med opp- og nedpriser.

Det sier Rune Nikolaisen, som står bak Gjerrigknark.com, til Nettavisen.

Han mener det er bra at kjedene ønsker å bidra til at folk velger sunne brusvarianter, men påpeker at de gjerne setter opp prisene uten et pip.

- Som folk flest vet, er butikkene flinke til å fortelle oss når prisene går ned, men aldri når prisene går opp, sier han.

- Ikke et kortvarig tilbud

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, forklarer årsaken til at prisen er skrudd opp på tross av det Kiwi-sjefen sa i fjor sommer.

- Vi sa den gang at det var en fast pris fremover og ikke et kortvarig tilbud. Vi holdt prisen i over et halvt år, sier hun til Nettavisen.

Hun påpeker at priser påvirkes av flere faktorer, blant annet forhandlinger med leverandørene og prisbildet i markedet.

Les også: Avgiftskutt skulle bremse grensehandelen: – Det har null effekt!

På spørsmål om de ikke lenger ser på brus som en lokkevare som får folk til å velge å handle i Sverige i stedet for å handle lokalt i Norge, eller om det handler om strengere innreiseregler akkurat nå, svarer Arvin følgende:

- Endringen har overhodet ingen sammenheng med restriksjoner.

Avviser prissamarbeid

Arvin sier at brus er en viktig vare for dem, og Kiwi mener at firepakningene fortsatt har en svært god pris.

- For ett år siden var prisen på firepakning Coca Cola uten sukker 99 kroner. Avgiftskuttet i fjor var på 12,50 kroner for en firepakning, så vi har fortsatt kuttet mye - 36,6 kroner mer enn avgiftskuttet, sier hun.

Arvin avviser også at kjedene har et prissamarbeid, selv om de alle satte ned prisene over nyttår.

- Det er knallhard konkurranse om kundene og vi har selvsagt ingen kontakt med konkurrentene, sier hun.

Les også: Nå fjernes brusen fra butikkhyllene for godt

Mener prisen er unormal lav

- Disse produktene har siden i sommer blitt solgt til en unormalt lav pris, sier kommunikasjonssjef Hanne Knudsen til Nettavisen, om prisnivået på Coca-Cola uten sukker og Pepsi Max.

Rema 1000 mener prisen de nå har på Coca-Cola og Pepsi Max er på et mer normalt prisnivå enn det har vært det siste halve året. Men prisene er fortsatt lavere enn tidligere, påpeker Knudsen.

På spørsmål om lavpriskjedene har et prissamarbeid, siden de satte opp prisene samtidig over nyttår, svarer Knudsen følgende:

- Priser endrer seg hele tiden, og det er ikke noe mystisk med det. Vi følger selvsagt med på hva som skjer i markedet slik at vi kan levere på vår ambisjon «alltid lave priser», sier hun.

I Nettavisens sak i juni sa Rema at de skal ha de laveste prisene på alt av sukkerfri brus. Om de vil følge etter om Kiwi setter ned prisen igjen, vil de ikke svare på.

- Det vil jo i så fall tiden vise! Vi i Rema 1000 jobber alltid for å ha de laveste prisene, sier Knudsen.

Justerer opp mot konkurrentene

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier at de mener prisen på brus er fortsatt lav.

- Den vil nok være gjenstand for kampanjer og tilbud framover, som gjør at prisen svinger. Extra har lovet kundene, som også eier oss, at vi skal være minst like billige som våre nærmeste konkurrenter, men spikrer oss ikke til en fast pris, sier han til Nettavisen.

Derfor kan også prisen hos Extra bli justert både opp og ned fortløpende, mot prisene til konkurrentene deres.

Kristiansen avviser at Extra driver med prissamarbeid.

- Coop jobber for å skaffe billigst mulig varer til kundene våre som eier oss og vi deler overskuddet med dem, sier han.