Gå til sidens hovedinnhold

Lykkerusen i Norwegian ga seg: – Trenger mer penger

Lykkerusen i Norwegian-aksjen ga seg utover dagen. Jan Petter Sissener er sikker på at Norwegian trenger mer penger i løpet av noen måneder.

Mandag stemte Norwegian-aksjonærene i stort flertall for krisepakken til flyselskapet. Mye tyder dermed på at Norwegian er reddet fra konkurs i denne omgang.

Norwegian-aksjen steg kraftig da handelen i aksjen igjen ble åpnet ved 11.15-tiden og var på det meste mandag opp nesten 50 prosent til 7,5 kroner. Lykkerusen roet seg ned utover dagen, og børsdagen endte til slutt med en oppgang på ca 4 prosent til drøyt 5,30 kroner.

Her kan du se ledelsen møte pressen etter at redningpakken var vedtatt

Aksjekapitalen skal utvides med inntil 400 millioner kroner. I en børsmelding mandag etter middag skriver Norwegian at kursen for gjelden som skal omgjøres til aksjekapital er satt til 3,80 kroner. 2,98 milliarder aksjer skal tilfalle obligasjonseierne.

Denne kursen blir retningsgivende for kursen i kapitalutvidelsen, men høyst sannsynlig blir det en rabatt. Totalt blir det 3,14 milliarder aksjer i Norwegian etter at gjelden er gjort om til aksjekapital.

Obligasjonsinvestor Jan Petter Sissener tror ikke at den vedtatte kapitalinnsprøytningen er nok, også gitt den statlige redningspakken. Han spår en svært lav kurs i kapitalutvidelsen.

- Det er mange brikker som skal på plass. Jeg tror kursen i aksjeutvidelsen blir på maksimalt 1 krone. Jo høyere kurs, desto bedre er det. Men min kritikk er at man ikke bygger noe aksjonærstruktur med dette. Norwegian trenger mer penger i løpet av høsten, det er ganske sikkert, sier investoren til Nettavisen Økonomi.

Les også: Sissener advarer Kjos om Norwegians gjeld

Overveldende flertall

I en separat avstemning stemte aksjonærene for å gjøre om gjelden til aksjer: Hele 95 prosent av de stemmeberettigede aksjonærene sa ja til en konvertering, langt over kravet på 66,7 prosent.

De nåværende eierne har også godtatt at leasingforpliktelsene konverteres. Dermed er alle de viktige avstemningene gått slik ledelsen og styret i Norwegian håpet på.

Dersom forslagene ikke hadde fått den nødvendige tilslutningen, ville Norwegian mest sannsynlig ha gått konkurs.

Norwegian skrev i en børsmelding mandag morgen at de opplever sterk støtte både fra obligasjonseierne og leasingselskapene for planen. Avstemningen viser at tilslutningen for alle de sentrale forslagene lå på hele 95-96 prosent. Inntil videre er Norwegian reddet, men Jan Petter Sissener tror altså det må spyttes i mer.

Mange nye aksjer

Styret i Norwegian vil utvide aksjekapitalen med minimum 58 millioner aksjer og maksimum 581 millioner aksjer i et offentlig tilbud.

I tillegg skal det gjøres om gjeld til egenkapital ved å utstede minimum 297 millioner nye aksjer og maksimalt 2,98 milliarder. Dette er gjelden i de fire obligasjonslånene på til sammen ca. 5,7 milliarder norske kroner.

Norwegian opplyser i en børsmelding mandag morgen at med full gjeldskonvertering utgjør det over 10 milliarder kroner i ny egenkapital. Et betydelig beløp fra dagens leasingforpliktelser gjøres om til eierkapital.

Les også: Flyanalytiker spår SAS-konkurs om få uker

Da håper Norwegian å være på den sikre siden om statens krav om en egenkapitalandel på minimum 8 prosent. Nå ligger det an til en andel på minst 15 prosent.

Dagens ekstraordinære avstemning er et helt avgjørende trinn på veien for å redde det børsnoterte flyselskapet. Norwegian må også hoste frem minimum 300 millioner kroner i ny egenkapital for å etterkomme kravet i den statlige redningspakken på 2,7 milliarder kroner. Dette kravet er også etterkommet.

Les også: Forvalter kritisk til Norwegian - her kreves luftakrobatikk

Nødvendig flertall

Fredag hadde kun flertallet av långiverne i tre av fire obligasjonslån sagt ja til redningsplanen fra Norwegian. Flyselskapet var da ikke i mål, bare 62 prosent av stemmene i lånet NAS07 godtok planen. Det var nødvendig med to tredjedels flertall.

Men søndag ble det kjent at et tilstrekkelig flertall blant långiverne i alle de fire lånene hadde sagt ja til forslaget om å gjøre om gjeld til aksjer. 76 prosent av långiverne i de fire lånene NAS07, NAS08, NAS08 og CB har gitt sin støtte.

Målt i kroner utgjør disse obligasjonslånene til sammen 5,7 milliarder.

Konstruktiv dialog

- Takket være konstruktiv dialog og forhandling med långiverne og andre interessenter, er jeg glad for å kunne bekrefte at vi har kommet frem til en enighet med långiverne, uttalte konsernsjef Jacob Schram i Norwegian i en børsmelding søndag.

– Får vi ikke ja i morgen, er det «snipp, snapp, snute, eventyret er ute», sa Schram til TV 2. Men konsernsjefen var søndag veldig trygg på at de kom i mål i løpet av søndag kveld, slik at de kan presentere redningsplan på den ekstraordinære generalforsamlingen mandag morgen. Den ble altså vellykket.

De nåværende eierne får sin andel av Norwegian redusert dramatisk til rundt 5 prosent. Det går derfor mot en kraftig utvanning, med en massiv omgjøring av gjeld til nye aksjer. Resten av Norwegian vil være eid av obligasjonseierne og leasingselskapene.

Betydelige besparelser

Nå når Norwegian får gjort om gjeld til egenkapital, betyr det betydelige besparelser i rentekostnader og bedre likviditet ved å slippe avdrag på gjelden.

Ved utgangen av 2019 hadde Norwegian en total gjeld på hele 81 milliarder kroner. Gjelden til selskapene som Norwegian leier fly fra, utgjorde over 34 milliarder.

Norwegian betalte i 2019 drøyt 3 milliarder i rentekostnader. Men Jacob Schram har sagt at den statlige redningspakken på 2,7 milliarder ikke er nok til å dekke det langsiktige likviditetsbehovet Norwegian. Det holder kun noen måneder hvis virksomheten i praksis er stengt.

Typiske driftskostnader for et fullt operativt Norwegian lå i 2019 på rundt 9 milliarder i kvartalet. Men nå er nesten alle de ansatte i selskapet permittert, og 20. april kom meldingen om at bemanningsselskapene i Sverige og Danmark er konkurs.

Reklame

Rekordlav pris på Garmin-favoritt