Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at konsumprisindeksen (KPI), altså prisene på varer og tjenester i Norge har steget med 3,1 prosent de siste 12 månedene.

I kategorien «matvarer og alkoholfrie drikkevarer» har prisene falt med 0,3 prosent de siste 12 månedene. Ser vi derimot utelukkende på de 125 matvaregruppene som SSB har lagt til grunn for statistikken, har prisene i gjennomsnitt steget med 1,7 prosent.

Selv om mange opplever at matvareprisene har gått kraftig opp det siste året, viser altså disse tallene at prisene har økt langt mindre enn det KPI-en totalt sett viser.

Rune Nikolaisen, som står bak Gjerrigknark.com, er blant dem som har ment at kjedene utnytter koronakoronakrisen og «stengte» grenser.

– Det er bombesikkert at bransjen utnytter pandemisituasjonen, overskuddet blir bare større og større, sier han og tilføyer at vi har ikke noe valg i disse tider. Vi er bondefanget og er tvunget til å handle dyre varer i Norge, sa han til Nettavisen i mars.

Når han nå får presentert de ferske SSB-tallene, blir han overrasket.

- Det er veldig pussig. Følelsen jeg og mange andre har, er at prisene har økt på varer vi kjøper til vanlig. Mange kommer med enkelteksempler på ting som er blitt dyrere, sier han.

Les også: Kolonial henter to milliarder kroner for å satse i Finland og Tyskland

- Rikdommen vokser

Det er imidlertid riktig at en del «vanlige» matvarer har økt i pris, noe vi kan se av statistikken fra SSB.

For eksempel har melon økt med 19,7 prosent, svinekjøtt har økt med 10,8 prosent, mens ost har gått ned med 0,3 prosent, vilt er ned 3,9 prosent, mens prisen på pærer har gått ned 20,2 prosent.

Den midterste (medianen) av de drøyt 120 varegruppene har de seneste tolv månedene hatt en prisøkning på 1,9 prosent, og det er egg.

- Folk oppfatter jo at de legger igjen mer penger i butikken i år enn i fjor, men kanskje de handler mye av varene som har steget i pris, sier Nikolaisen.

Les også: Her er Coop-toppenes monster-lønninger

Han mener imidlertid det er positivt at prisene på matvarer ikke steget like mye som konsumprisindeksen viser totalt sett - 3,1 prosent.

- Det er bra å se tallene. Det kan jo hende jeg har tatt munnen for full ved tidligere uttalelser. Jeg skal jo ikke benekte SSB-tallene. Men man ser jo rikdommen til matbaronene bare vokse og vokse, og det må jo komme fra et sted, sier han spørrende.

- Faste, lave priser

Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, trekker fram at matvareprisene har gått ned til tross for svak kronekurs og økte importpriser det siste året.

Hun forklarer at noe av nedgangen i kategorien «matvarer og alkoholfrie drikkevarer» skyldes avgiftskuttene som ble innført ved inngangen av 2021.

Kiwi mener imidlertid at også de har bidratt til å presse ned matvareprisene, og deres egne tall viser at Kiwis priser har gått ned mer enn 0,3 prosent de siste 12 månedene.

Arvin tror årsaken til at mange forbrukere føler at prisene har steget mer enn de har gjort det siste året, skyldes at det har vært mange priskutt.

- Jeg tror det har forvirret en del kunder. I fjor var det mye jojo-prising, og når prisene på en del varer holdes kunstig lave over en periode for så å gå opp igjen, får man gjerne et bilde av at prisene totalt sett har steget, sier hun.

Les også: Raser mot priskutt: – De holder folk for narr

Til tross for at det har vært stor økning i pris på enkelte produkter, spesielt frukt og grønt hvor importprisen har blitt høyere, har matvareprisene økt mindre enn andre varer.

- Det er tøff konkurranse, og mer handel i Norge nå under koronapandemien, og da har vi også mulighet til å presse prisene mer, sier Arvin, og legger til:

- Vi ser at mange midlertidige priskutt forvirrer kundene, så i år satser vi heller på å presse de faste prisene mer. Det gir mer tillit.

Arvin påpeker imidlertid at Kiwi skal være billigst på alle varer hver dag, og derfor vil de følge etter konkurrentene på deres midlertidige priskutt.

Ikke overrasket

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, sier at SSB-tallene ikke er overraskende.

- Samtidig er det gledelig å få dette bekreftet i den offisielle prisutviklingen, sier han.

I likhet med Kiwi har også Coops lavpriskjede Extra gjennomført en rekke priskutt det siste året. Kristiansen sier at de vil fortsette å kutte priser og fortelle omverden om det.

- Dette er vårt viktigste bidrag til at folks oppfatninger er mer i tråd med den faktiske prisutviklingen på dagligvarer, sier han.

Nettavisen har ikke lykkes med å få kommentarer fra Rema 1000.