Torsdag morgen la Mediebedriftenes Landsforening (MBL) frem ferske tall for norske aviser, magasiner og mediehus.

Lengre ned i saken kan du se oversikt over alle mediehusene og deres lesertall.

De ferske tallene viser en dyster fremtid for hele 58 magasiner.

En av de som opplever hardest motgang er Se og Hør. Under glansdagene på tidlig 2000-tallet hadde det velkjente ukebladet hele 425.000 i opplag.

Nå må det ta til takke med 97.000.

De siste årene har ukebladet hatt en nedgang på 13,6 prosent i Extra-utgaven, og 6 prosent for tirsdags-utgaven som er den mest solgte.

Aller verst går det for magasinet Det Nye som har et opplagsfall de siste to årene på hele 53,7 prosent.

Størstemann klarer seg godt

Hjemmet, som er Norges desidert største ukeblad, klarer seg fortsatt godt. Selv om det er en liten nedgang, er det fortsatt ukentlig 134.000 Hjemmet-blader som selges.

– Magasiner speiler det norske samfunnet i stort, og samtidig er de i en særstilling for å definere norsk kultur innenfor blant annet mote, design og livsstil. Magasinene er en viktig premissleverandør for norsk livsstil og nordic living, sier Randi Øgrey som er administrerende direktør i MBL.

Det største avismagasinet er A-magasinet til Aftenposten, som har 778.000 lesere.

Norges største magasiner

Navn og opplag.

  • Hjemmet - 134.000
  • Se og Hør - 97.000
  • Familien - 73.265
  • Vi over 60 - 70.632
  • Her og Nå - 56.000

Det er ikke bare magasinene som opplever hardt vær. Papiravisene fortsetter fallet som har preget mediebransjen i mange år. Totalt går lesingen av papirutgaver ned med 9,6 prosent fra 2017 til 2018.

Mest leste digitale mediehus

Navn og lesertall digitalt (i 1000)

Navn Digital lesertall
VG 2039,0
NRK 1197,5
DAGBLADET 1032,0
TV2 1020,3
AFTENPOSTEN 426,1
NETTAVISEN 422,3
E24 388,4
BERGENS TIDENDE 193,5
ADRESSEAVISEN 183,4
DAGENS NÆRINGSLIV 180,9

Fremtiden er mobil

Mediebedriftenes Landsforening fremhever mobilen som det nye som samler hele folket.

– Medievanene blir mer mobile, og smarttelefonen er nå blitt den viktigste delen av folks mediehverdag. Våre mediehus har utviklet tjenester som er så gode at halvparten av alle nordmenn over 12 år leser nyheter de får rett i lomma, sier Øgrey.

Samlet sett har alle mediehusene en dekning på 78 prosent av befolkningen. 14 prosent leser innhold på nettbrett. Til sammen 63 prosent av befolkningen leser eller ser innhold fra mediene på enten mobil, PC eller nettbrett.

Det er 13 medier som har over 100.000 daglige digitale brukere.

Papiravisenes lesertall (i 1000)

Navn Lesertall
Aftenposten 368,0
VG 232,8
Dagens Næringsliv 151,0
Dagbladet 136,7
Adresseavisen 112,5
Bergens Tidende 112,1
Klassekampen 111,7