Gå til sidens hovedinnhold

Matkasseleverandøren HelloFresh kommer til Norge

HelloFresh kommer til Norge for å spise av markedsandelen til de etablerte matkassene.

Matkasseleverandører HelloFresh kommer til Norge og lanserer onsdag 7. juli.

HelloFresh er et børsnotert tysk selskap som allerede er i 14 forskjellige land som blant annet Sverige og Danmark.

– Norge ble det neste naturlige steget

– Etableringen i Norge er et veldig viktig steg i selskapets globale vekststrategi. Norge er et etablert marked når det gjelder matkasser, med en kategorikjennskap på mer enn 82 prosent. Vi har sett nøye på hva det norske markedet har å tilby, og med den gode mottakelsen fra kunder i Danmark og Sverige, ble Norge det neste naturlige steget å ta for HelloFresh i Skandinavia, sier Kristian Hald, daglig leder i Norden, til Nettavisen.

Selskapet tror de kan tilby nordmenn et overlegent produkt.

– HelloFresh sitt konsept er helt nytt i det norske markedet. Vi har en unik tilnærming der vi inkluderer kundenes tilbakemeldinger når vi utvikler oppskrifter. Hver uke mottar vi innspill og anmeldelser fra kundene, som gjør det mulig for våre oppskriftsutviklere å lage smakfulle måltider og retter som passer de norske preferansene, sier Hald.

I 2020 omsatte selskapet globalt for 3,75 milliarder euro som var en økning på 111 prosent fra 2019. I pandemiåret leverte de over 600 millioner måltider.

– Vi ønsker å bli markedsleder

Selskapet planlegger å konkurrere med andre matkasser som Godt Levert og Adams Matkasse, men også de tradisjonelle dagligvarene.

– Selv om vi går inn i et modent marked med mange etablerte og sterke aktører, er vi sikre på at vårt konsept vil gi større fleksibilitet, en enklere kundeopplevelse og mer verdi for pengene. Med vår internasjonale erfaring og lokale tilstedeværelse kan vi øke HelloFresh sin markedsandel, i tillegg til å styrke hele matkasse-kategorien i Norge. Vi ønsker å bli markedsleder i Norge, men foreløpig er vi veldig glade og ydmyke over å komme i gang, sier Hald.

I Norge vil kunder fra Trondheim og sørover ha muligheten til å bestille fra HelloFresh. Selskapet planlegger å øke arbeidsstyrken fortløpende.

– Anlegget vårt ligger i Moss, hvor vi allerede har ansatte og vi gleder oss til å ekspandere teamet vårt i denne spennende fasen. Teamet vårt i København består av nær 70 personer og er en god miks av dansker, svensker, nordmenn og andre med internasjonal bakgrunn. Vi har flere nordmenn i ulike konstellasjoner som hjelper oss med å sikre en lokal forankring for den norske lanseringen, påpeker Hald.

Les også: Derfor bør du alltid be om kvitteringen i matbutikken: – Dette er ikke greit

I årets første kvartal leverte selskapet over 239 millioner måltider til over syv millioner kunder. I sammenlignende periode for 2020 leverte de 111 millioner måltider og hadde 4,1 millioner aktive kunder.

– Vi benytter de beste teknologiske infrastrukturene og dataanalysene for å hente inn tilbakemeldinger fra kundene, både for å forbedre eksisterende oppskrifter og skape nye – alltid med kunden i førersetet. Kundene kan både bytte oppskrifter, endre leveringstidspunkt– og sted, droppe enkelte uker, endre matkasse eller størrelse til enhver tid. Alt dette kan gjøres på nettsiden eller i appen uten ekstra kostnader, sier Hald.

Annonse: Her kan du prøve HelloFresh (Bruk rabattkode HELLONETTAVISEN)

HelloFresh mener konkurransefortrinnet deres ligger i brukervennligheten.

– Vi forbedrer stadig tilbudet vårt og setter kundenes behov i sentrum for all utvikling. Til lansering vil vi tilby 14 retter fra hele verden, i tillegg til norske favoritter, ukentlig. Vi vil gi kundene våre nye smaksopplevelser og la de utforske ny mat, eller kanskje prøve en ny vri på klassiske retter.

Selskapet har over i dag over 15.000 ansatte i 15 land inkludert Norge.

Les også: Slår full brus-alarm etter avgiftskutt