Lørdag ble det arrangert VM i døds - eller dødsing som det også kalles - på Filipstadkaia i Oslo.

Det var fullt av folk som betalte seg inn på et område hvor de skulle få med seg hele verdensmesterskapet. Å dødse betyr å stupe fra stor høyde, gjøre akrobatiske stunt i luften, og ta vannet i sammenkrøket stilling, ifølge Det norske akademis ordbok.

Inngangsbilletten kostet 375 kroner, men ikke alle de cirka 1200 betalende gjestene på arrangementet var like fornøyde.

– Vi så ingenting. Vi så verken stupet, landingen eller noe av det som foregikk på stupetårnet, sier Marte Aarnes til Avisa Oslo.

Les også: Prissjokk på norske ferger: Gebyrene kan bli dyrere enn fergeturen

- Så mye mer enn oss

Tilskuere Nettavisen har snakket med, forteller at heller ikke de fikk sett hoppetårnet. Det de kunne se var en storskjerm hvor man kunne se hoppene i opptak - en sending som ble vist gratis på TV 2.

Flere av tilskuerne skal ha forlatt området, og noen stilte seg heller på den andre siden - på Tjuvholmen - for å få god utsikt uten å betale en krone.

- Der satt det ellevilt mange mennesker, og de fikk se mye mer enn oss. Vi skulle heller satt oss der, forteller sier Aarnes.

Nettavisen får også opplyst at det ikke var mulig å kjøpe drikke på området annet enn vann. Mathias Paasche Hansson, CEO i The International Døds Federation som arrangerte VM i døds, sier at sponsorene også delte ut energidrikke, juice, kaffe og smoothie på området.

- Hvorfor kunne man ikke kjøpe alkohol eller noe annet å drikke?

- Det ble kun solgt alkohol på VIP-området, der alle gjestene hadde bordplass, på grunn av koronarestriksjoner. Det hadde ikke vært mulig å gjennomføre alkoholservering i de andre kohortene, fordi det her var en blanding av ståplasser og plasser på gressletta, som ikke oppfyller kravene, sier han, og legger til:

- Vi håper at den rå dødsinga til utøverne likevel ga publikum et kick denne dagen.

Lenger ned i saken kan du lese hva Hansson sier om kritikken på at mange ikke fikk med seg showet live, men kun måtte se på en skjerm.

Skjønner ikke hva de betalte for

Aarnes anslår at familien brukte rundt 5.000 kroner på både inngangsbilletter, parkering og andre innkjøp under arrangementet. Hun forteller til AO at ungene ble veldig skuffet over at de ikke fikk sett konkurransen.

– Vi var så oppriktig sjokkerte. Jeg har vært med på å arrangere ulike arrangement selv, så jeg skjønner ikke hva de hadde tenkt, og hva vi som publikummere egentlig betalte for, sier hun til avisa.

VM i døds har vært arrangert som en uformell konkurranse i Frognerbadet siden 1998, ifølge Wikipedia. I 2020 og i 2021 ble arrangementet på Filipstadkaia i Oslo.

Tilskuerne måtte for øvrig ha grønt koronapass for å komme inn på arrangementet i år.

Smittevernregler ga begrensninger

Hansson i The International Døds Federation forteller at publikum ble delt inn i kohorter inne på det betalende området, på grunn av restriksjoner og smittevernregler.

- Hadde det vært normale forhold så kunne vi ha hatt alle nærmere tårnet, og alle ville fått bedre sikt og kommet tettere på konkurransen og dødserne, sier han.

Han påpeker imidlertid at det var mulig å bevege seg inne på området i sin kohort, både på VIP-en og de andre kohortene, som på en vanlig festival. I tillegg hadde de altså storskjermer plassert rundt på området.

- Flere sier at folk som satt på Tjuvholmen så hele showet godt - og gratis. Hva tenker du om at folk fikk bedre opplevelse av å flytte seg enn inne på det betalte området?

- Det er riktig at folk kunne se showet fra Tjuvholmen, og også fra båter i sjøen. Det er uunngåelig når det hoppes fra tårn på 12,5 meter i dette området. Vi forsøkte å lage kohorter og inngang også på Tjuvholmen-siden, men det var ikke mulig å gjennomføre, sier Hansson.

Les også: Beregning: Over halvparten av norsk olje er ikke produsert

Mener det var verdt inngangsprisen

Han sier at de har forsøkt å gi publikum gode opplevelser med sitteplasser, storskjerm med lyd og dekning av hele konkurransen, og en festivalstemning, inne på det betalte omrdået.

- Det gir en merverdi som vi opplever at de fleste syns det er verdt å betale inngangspenger for, påpeker han.

- Hva kunne dere gjort annerledes?

- Det er første gang vi arrangerer VM i døds på Filipstadkaia med publikum. Vi er glad for at vi har klart å skape et arrangement som har blitt så populært at vi har kunnet flytte det til en større scene, sier Hansson.

Han sier at de er lydhøre for alle tilbakemeldingene de har fått, og tar med seg mange læringspunkter til neste gang.

- Samtidig håper vi at VM i døds 2022 kan arrangeres uten restriksjonene vi er pålagt nå, på grunn av pandemien, og at det vil gi en enda nærere opplevelse for fansen, sier han.

For ordens skyld: Marte Aarnes som AO intervjuet, jobber i markedsavdelingen i Halden Arbeiderblad, som er eid av Amedia. Nettavisen er en del av Amedia-konsernet.