*Nettavisen* Økonomi.

McAfee satser på Norge

Sikkerhetsaktøren McAfee har sluttet å se på Norge fra utsiden. Nå gjør de fullt inntog med norske produkter.

09.02.06 11:49

Det norske antivirus-markedet har så langt vært dominert av Norman, F-Secure og Symantec med sine Norman-produkter. McAfee har lenge vært en av de største aktørene på det internasjonale markedet, og nå inntar de også Norge.

Fokus på spionvare
Torsdag lanserte McAfee hele sin nye 2006-produktserie i norsk versjon. Det betyr blant annet anti-virus, anti-spyware, anti-phinshing, brannmur, spam-blokkering og personvernprogramvare. Og naturligvis alt pakket inn i én stor pakke for de som vil ha alt.

McAfee fremholder særlig anti-spyware-funksjonen som det nye store i 2006-versjonen. Spionvare blir i stadig større grad et problem. Det er både irriterende med reklame som dukker frem, maskinen blir gjerne tregere og spionvare kan være et alvorlig sikkerhetsproblem.

En ny konkurrent
I det store og hele er det ikke noe revolusjonerende funksjonelt sett med McAfee sammenlignet med konkurrentene. Prisen er også den samme som en må forvente å betale fra andre aktører. Inkludert i prisen får du mulighet til å innlede lynmeldingsamtaler med sikkerhetseksperter på nettet som snakker forsk.

McAfee er kjent for å lage «lett» programvare som ikke tar mye systemressurser, i motsetning til hva enkelte av konkurrentene er kjent for.

Fordi ingen sikkerhetsfirmaer tør å stå på barrierene og påstå at deres produkter er klart bedre enn andre produkter, med unntak av de som er gratis, blir kanskje dette det eneste reelle salgsargumentet for McAfee. Mer konkurranse vil uansett neppe være skadelig for det norske markedet.

TV 2 Nettavisen vil komme med en sammenligningstest av alle vanligste sikkerhetspakkene senere.

Les flere IT-saker på våre IT-sider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag