McDonald's bytter logo

McDonalds i Storbritannia dropper sin kjente logo, de gylne m-formede buene, fordi kunder forbinder dem med usunn mat og usunt levesett.

14.10.04 10:30

I stedet blir hurtigmatkjedens logo et stort spørsmålstegn.

- Forandringene er store og dristige, og kampanjen er stor og dristig. Men det er hele ideen - god og fristende mat som er overraskende fra McDonald's, sier John Hawkes, markedsdirektør i selskapet, til det britiske magasinet Marketing.

«Kampanjens mål er å få forbrukerne til å revurdere sitt tradisjonelle syn på McDonald's som leverandør av fete hamburgere,» skriver Marketing.

Ifølge Dagens Næringsliv falt matkjedens omsetning i Storbritannia i 2003 med 714 millioner kroner.

McDonald's har fått mye negativ publisitet i det siste, blant annet gjennom filmen «Super Size Me», som viser helsefaren ved å leve kun på kjedens produkter.

Meningene er imidlertid delte om kjeden har valgt riktig strategi ved å erstatte en av verdens mest kjente logoer med et spørsmålstegn.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.