McDonalds reklamerte ulovlig mot norske barn

FELT FOR FEIL: For andre gang er McDonalds felt for ulovlig markedsføring mot barn gjennom spillet "Happy Studio".

FELT FOR FEIL: For andre gang er McDonalds felt for ulovlig markedsføring mot barn gjennom spillet "Happy Studio". Foto: Ntb Scanpix

Hamburgerkjeden brøt loven da de markedsførte usunn mat og drikke til barn gjennom et dataspill. Nå etterlyser Forbrukerrådet strengere regler.

TRONDHEIM (Nettavisen Økonomi): Det var i mars Forbrukerrådet klaget inn hamburgerkjeden til Matbransjens faglige utvalg. Bakgrunnen var at rådet hadde oppdaget at hamburgerkjeden markedsførte usunn mat og drikke til barn gjennom spillet "Happy Studio.

Nå har MFU gitt Forbrukerrådet medhold i at hamburgerkjeden har brutt retningslinjene som skal beskytte barn og unge mot markedsføring av usunn mat og drikke.

Dette er andre gang at «Happy Studio» fra McDonald’s klages inn for MFU. I 2014 ble McDonald’s felt for en nettside som inviterte barn til lek under samme navn.

- Vi er fornøyd med at McDonald’s har fjernet spillet for nedlastning. Samtidig viser saken at store aktører i matbransjen tar for lett på ansvaret når de lager innholdsmarkedsføring og reklame til barn ned i 6-års alderen, sier forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet i en melding.

Vil ha strengere regler

Nå etterlyser hun strengere regler på området. Tidligere i år ble nemlig en annen gigant felt for noe lignende. Da var det Coca Cola som hadde markedsført produkter mot barn og unge via Youtube.

- Dersom barn skal få den beskyttelsen de trenger, er det åpenbart at politikerne, og barnas forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad, må komme sterkere på banen. Vi trenger strengere regler og sterke virkemidler for å få bort markedsføringen av usunn mat og drikke. Dagens ordning må gjerne være bransjestyrt, men den må bli langt bedre enn i dag, sier Blyverket.

McDonalds: En glipp

Hos McDonalds legger man seg langflat etter det selskapet omtaler som en glipp som kan skje i et stort internasjonalt konsern.

- Vi beklager det som har skjedd, og fjernet spillet med en gang vi fant ut at det var laget en norsk versjon, sier Mc Donalds' kommunikasjonssjef Kristina Johansen.

- Så dere er enig i fellelsen?

- Ja, den har vi ingen problemer med. Vi har hatt, vil fortsatt ha, et godt samarbeid med Forbrukerrådet og MFU. Vi jobber mot samme mål.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.