«Hei! Vil du også løse klimakrisa og gi Norge en ny regjering? Nå har vi tidenes sjanse. Din stemme avgjør. Bruk den i dag! valglokaler.no. Hilsen, MDG.», står det å lese i SMS-en som ble sendt ut i løpet av tirsdagen.

- Vi har sendt ut SMS-en til unge velgere. Vi ønsker en høyere valgdeltakelse blant de unge velgerne, sier MDGs partisekretær Torkil Vederhus til Nettavisen.

Les også: Ny smell for Vedum: MDG øyner håp om helt ny regjering

- Hvor mange nordmenn har mottatt SMS-en fra MDG?

- Det er et sekssifret antall personer som har fått SMS. Jeg har ikke det nøyaktige tallet, men det kan fort være over 100.000, men det er nok mindre enn en halv million. Vi har brukt rundt 800.000 kroner på denne SMS-kampanjen, svarer Vederhus.

Gunnar Stavrum: Erna Solbergs hodepine er bortkastede stemmer på borgerlige minipartier

- Veier opp for ulempene

I løpet av tirsdagen har reaksjonene haglet på sosiale medier. Tilbakemeldingene er stort sett negative. Dette er noe av det som har blitt skrevet på Twitter:

«Kommer ikke til å stemme på parti som sender meg melding, og nærmest trygler om stemmer. Det funker mot sin hensikt.»

«Hvor vanlig er det å få tekstmeldinger av partier man ikke er medlem av med oppfordring til å stemme på dem?»

«Kjøper ikke min stemme ved å bønnfalle på SMS.»

Les også: Listhaug krever garanti fra Vedum mot Rødt, MDG og SV

«Veldig frekk og ubehagelig SMS fra MDG inn på min private telefon. De sier vi skal ha my regjering. Faen, så provoserende.»

«Si meg, har politiske partier lov til å sende SMS på denne måten? Har aldri opplevd noe slikt før.

Partisekretær Torkil Vederhus tror imidlertid på at partiet i det lange løp mot valget 13. september vil tjene på denne kampanjen.

- Jeg kan skjønne at noen synes det er forstyrrende, men det er viktig å minne folk om at det er valg snart. Vi ønsker å nå ut til unge velgere som er usikre, fordi vi vet det er lavere deltakelse blant de unge. Det er vår bestemte vurdering at fordelene veier opp for ulempene ved å sende SMS-en. Det viser også undersøkelser fra før av. SMS-en er ikke et angrep på andre partier, men har som hovedbudskapet å minne dem om å ta del i demokratiet i Norge, som vi mener er positivt, forteller partisekretæren.

Han utdyper også hvorfor partiet bruker penger på dette.

- Vi ønsker å nå frem til en velgergruppe som er vanskelig å nå gjennom tradisjonell valgkampdekning: De ser lite på lineær-tv, leser lite papiraviser og følger i liten grad med på medias valgkampdekning.

- Samtidig vet vi at mange unge er spesielt engasjert i miljø og klimaspørsmål. Derfor valgte vi å velge en slik direkte kampanjeform. Vi har et ganske lite budsjett for valgkampen sammenlignet med andre partier, men ser at det fins statistikk som støtter at dette kan være et verdifull tiltak, sier partisekretæren.

- Hva anser dere som unge velgere i denne sammenhengen?

- Vi har sendt SMS-en til unge velgere under 40. Hvis noen over 40 har fått meldingen, har det skjedd ved en feil i listene, svarer Vederhus.

- Invaderende

Tor Bang er førsteamanuensis ved institutt for kommunikasjon og kultur ved Handelshøyskolen BI, og han har PR og politikk som ekspertområde.

- Det er på grensen etisk. Det er mange som vil oppleve dette som invaderende, når de sender melding til folk som ikke har bedt om å få en melding. Det er likevel ikke dumt å gjøre det, nå som de har vinden i ryggen. De har tatt eierskap til klima, et saksfelt, som kanskje er det viktigste i valgkampen. Det er forståelig at de vil smi mens jernet er varmt, sier han til Nettavisen.

Og han fortsetter:

- Nå får de masse oppmerksomhet, blant annet fra dere som skriver om dette. Det er smart gjort av dem.

- Hvor stor effekt vil det egentlig ha?

- Det er vanskelig å si om det vil ha noe effekt. Det er kun en enkel SMS, men de som ikke har bestemt seg for å stemme MDG eller ikke, kan få et lite dytt i riktig retning. Dette er det vi kaller for likegyldighetsintervallet i kommunikasjonsfaget, poengterer Bang.

Han viser også til at én av MDGs programpunkter (nr. 67, side 132) handler om digitalt personvern.

- MDGs praksis er dermed i nærheten av metoder som de advarer mot i programmet sitt, sier Bang.

Anses ikke som reklame

Mange av reaksjonene på sosiale medier, og også reaksjoner som Nettavisen har mottatt, går ut på at folk er forbannet fordi de har reservert seg imot å få reklame. MDG avviser at SMS-en er ulovlig.

- Nei, Vi har vært i kontakt med Datatilsynet. Politisk budskap er ikke underlagt markedsføringsloven på lik linje med reklame. Det ble konkludert med at det verken var mot markedsføringsloven eller GDPR å gjennomføre denne kampanjen, opplyser Vederhus, som også forteller at numrene ikke vil sammenstilles med andre opplysninger eller brukes på noen annen måte.

- Datatilsynet har forsikret oss om at dette er i tråd med hensyn til personvernet. De eneste personopplysningene som skal behandles er åpent tilgjengelige telefonnummer. Dette vil ikke sammenstilles med andre opplysninger eller brukes på noen annen måte. De får kun én SMS som sendes ut nå, forteller Vederhus.

Partiet opplyser at de ikke har tilgang til numrene selve, men at de har en avtale med selskapet Eurobate som har tilgang til en rekke databaser over offentlige tilgjengelige telefonnummer.

De forsikrer om at det også går an å reservere seg imot fremtidige SMS-er ved å sende en e-post til kildeservice@iper.no.

Innenfor regelverket

Datatilsynet bekrefter tirsdag kveld at MDGs kampanje ikke er ulovlig.

- Det kan være problematisk å kartlegge personer i små grupper, som for eksempel kun middelaldrende menn på 57 år som meg, for å bruke et eksempel i dette tilfellet. Her har de antageligvis sendt ut samme SMS til store grupper ved å gjøre et kjøp hos et tilretteleggerfirma, som du nevner er Eurobate i dette tilfellet. Et selskap vi for øvrig er kjent med, sier direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon, til Nettavisen.

- Er det etisk og smart å trenge seg på med politisk «spam» til mobiltelefonene?

- Det får MDG selv tenke på. Hvis de mener at dette er en grei måte å nå ut til velgerne sine på, så legger ikke vi oss opp i det. Fra før av har de opplysninger om medlemmene sine i partiet, og det har de lov til å ha, svarer Thon.

Reklame på sosiale medier

Det brukes også en del penger på Facebook-reklame blant de politiske partiene. Siden 30. juni har ni av de største politiske partiene svidd av til sammen 4,5 millioner kroner på Facebook-annonser fra sentralt hold, ifølge Facebooks annonsebibliotek. Summen inkluderer annonser på Instagram, som eies av Facebook, skriver Dagens Næringsliv.

Partiet som har brukt mest fra sentralt hold i perioden, er Arbeiderpartiet, med 1,95 millioner kroner. Deretter følger Frp som har brukt overkant av 1,3 millioner kroner. Sist ligger Høyre som kun har brukt 69.000 kroner så langt.