Gå til sidens hovedinnhold

MDG ofrer klimapolitikken for å gjenopplive statens jernbanemonopol

MDG skal være det blokkuavhengige partiet som setter klima øverst, men som mangler totalt ryggrad når det kommer til jernbanereformen.

Av Jonny Finstad, stortingsrepresentant fra Nordland (H)

Dette er en kommentar. Det er skribentens holdning som kommer til uttrykk.

Det viktigste er ikke at jernbanen bygges raskere, går oftere og blir rimeligere. Det viktigste blir statsmonopolet.

«Det er fint at de eldre har det bra, men det er ikke poenget».

Sitatet er udødeliggjort av Trondheim-ordføreren Rita Ottervik da hun skulle rekommunalisere to av byens mest populære sykehjem fordi de var private.

Les også: Eksperter advarer: Mener Norge ikke bør satse mer på tog

Et ideologisk instrument

Den samme logikken har hele venstresiden når de vil reversere jernbanereformen.

Pris, kvalitet og konkurranse må bøye seg fordi staten skal drive alle tog på norske skinner. Akkurat som i Trondheim er ikke poenget til venstresiden at passasjerene skal få det beste tilbudet, men at tilbudet skal være offentlig.

Jernbanen blir ikke et verktøy for forbrukerne, men et ideologisk instrument.

MDG sitt svar kan selvfølgelig være at de vil bruke enda mer penger på jernbane - med eller uten jernbanereformen. Det er opposisjonens privilegium og alltid kunne love mer penger. Likevel er det ikke til å stikke under stol at jernbane både er dyrt å bygge og drifte.

Mer for pengene

Er det ikke da lurt å ta i bruk nye løsninger slik som jernbanereformen for å redusere kostnadene?

Les også: Fra gammeldags jernbane til moderne magnettog

Politikk burde ikke være en konkurranse om å bruke mest mulig av skattebetalernes penger. Det burde heller være konkurranse om hvilke resultater de ulike politiske løsningene produserer. Her er jernbanereformen et godt eksempel på politikk som gir mer for pengene.

Vannmelon-metaforen

MDG har alltid stått hardt på blokkuavhengigheten. Klima skal prioriteres og er den viktigste saken for partiet. De har alltid benektet vannmelon-metaforen; grønn på utsiden, men rød på innsiden.

Reversering av jernbanereformen viser ingen blokkuavhengighet. Partiets viktigste sak blir satt på hylla for venstresidens premisser.

Les også: Prislappen ble 280 millioner kroner - tapte to gigakontrakter: - Det var helt riktig

Bedre enn statsmonopolet

Resultatene viser at jernbanereformen er bedre enn statsmonopolet. Den sparer staten for store summer, utslippene reduseres og tilbudet blir bedre for forbrukerne. Det er dermed et stort paradoks at MDG går til valg på å redusere en reform som er på linje med partiets egne mål og visjoner.

Skal MDG sette klima øverst, kan de ikke gå imot fornuftige løsninger og dermed la venstresidens ideologiske skylapper styre jernbanepolitikken.

Kommentarer til denne saken