Gå til sidens hovedinnhold

MDG sikret flertall for bomkutt i Stavanger: – Oppsiktsvekkende

Stavanger ønsker gratis bompassering på kvelds- og nattestid, samt deler av helgen.

STAVANGER (Nettavisen Økonomi:) Torsdag kveld møttes politikerne i Stavanger formannskap, kommunens nest øverste politiske organ, til siste møte før fellesferien.

Der fikk styringspartiene Ap, SV, Sp, FNB, Rødt og MDG flertall for forslaget om å kutte i bompengene på kvelds- og nattestid i ukedagene og i deler av helgen. Venstre-topp i Rogaland Kjartan Alexander Lunde mener Miljøpartiet De Grønne ikke er å kjenne igjen fra slik partiet fremstår nasjonalt.

– Jeg synes det er oppsiktsvekkende at MDG gang på gang bøyer av for kravene fra FNB. I valgkampen sa partiet at de skulle kjempe for klima og miljø, og når transport utgjør en stor del av utslippene i Stavanger-regionen, er det meget spesielt å bidra til å kutte i bompengene, sier Lunde til Nettavisen Økonomi.

Les MDGs svar lenger nede i artikkelen.

Les mer: MDGs programkomité vil ha full stans i hyttebygging

Ikke avgjort

FNB-topp Frode Myrhol og flertallspartiene stod bak forslaget, som blant annet innebærer null bompenger mellom klokken 19 og 07 på hverdager, med unntak av E39-bommen på Forus, samt ingen bompenger mellom lørdag klokken 16 og mandag klokken 07. Venstre og deler av Høyre stemte mot.

Vedtaket ble gjort som en del av utkastet til handlingsprogram Bymiljøpakken 2021-2024, som styringsgruppen skal behandle etter sommeren. Stavanger er en svært viktig del av styringsgruppen, og nå frykter Venstres Lunde at konsekvensene blir ytterligere kutt i bompengene.

– MDG har totalt mistet grønnfargen sin i Stavanger etter at de ble bestevenner med bompengepartiet. Vi har i mange år tidligere arbeidet for å få på plass prosjekter for mer bussvei og flere sykkelveier, men flere av disse prosjektene står nå i fare for å bli kuttet. Det uroer oss veldig. Vi trenger mer satsing på miljøvennlig transport, ikke mindre, sier Lunde.

Styringsgruppen for Bymiljøpakken består av Stavanger, Sandnes, Sola, Randaberg, fylkesordføreren, samt et medlem fra Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet og Fylkesmannen i Rogaland.

Les mer: MDG-byråd i Oslo vil ha bybane i Bergen fremfor ny E18 i Oslo: - Har misforstått

– Ikke til å kjenne igjen

Venstre-toppen påpeker at rushtidsavgiften, som preget opptakten til kommunevalget i fjor høst, ble skrotet fra nyttår - og at inntektsbortfallet gjør at det nå skal kuttes to milliarder kroner i prosjekter til bussveier og sykkelveier.

– Det er en reell fare for at styringsgruppen for Bymiljøpakken blir med på kuttforslagene fra Stavanger, ettersom både Sola og Sandnes virker klare for å kutte ut bompengene. Hele formålet med pakken var grønnere transportveier, og mange av disse målene står nå i fare, sier Lunde.

Mange la merke til at den profilerte MDG-politikeren Lan Marie Berg triumferende erklærte at klima- og miljøpartiet «elsker bomringen» etter brakvalget i høst. Venstres Lunde mener torsdagens bompengeavstemning bekrefter at det er langt mellom MDG i Oslo og Stavanger.

– Partiet er ikke til å kjenne igjen her i Stavanger, sier Lunde.

MDG-topp: – Vi er forskjellige fra Oslo

Daria Maria Johnsen, MDG-leder i Stavanger, sier til Nettavisen Økonomi at Venstre heller burde granske seg selv i stedet for å kritisere MDG.

– Lunde burde heller være skuffet over eget regjeringsprosjekt, der Venstre ikke gjør nok for å gi kommunene penger til sykkelvei, kollektivtransport og klimakutt. Det er uredelig og uærlig å angripe oss for å stemme i tråd med den politiske plattformen som vi er en del av, når Venstre gjorde akkurat det samme selv i årene de var en del av et flertall med blant annet Frp. Vårt samarbeid med FNB er uproblematisk, men vi ville aldri samarbeidet med Frp slik Venstre gjør, sier Johnsen.

– Men det virker jo som at dere står langt unna MDG nasjonalt og i Oslo ved å stemme for bompenger?

– Å ikke ha bompenger på kvelden, natten og på søndager står for en veldig liten andel av trafikken totalt, og bompenger i disse periodene har lite effekt på klimaet. I et samarbeid må vi gi og ta, og vi har fått til kjempestore grønne gjennomslag på andre områder. Rushtidsavgiften gjør mye mer for klimaet, og den ønsker vi å gjeninnføre så snart som mulig, sier Johnsen og fortsetter:

– Og så kan jeg gjerne gå med på at vi er litt forskjellige fra partiet i Oslo. Vi er en annen region med andre utfordringer. Men vi setter begge klima- og miljøtiltak først.

MDG-toppen mener det er synd at Venstre ikke heier på det grønneste partiet i flertallet i Stavanger. Hun er ikke i tvil om hvilket parti som er grønnest av de to.

– MDG lokalt og regionalt kjemper mot Rogfast og for grønn omstilling, mens Venstre heier på økt trafikk, økte naturinngrep og på fortsatt satsing på oljeproduksjon. Jeg vil påstå at det alene viser en viktig forskjell på partiene, sier Johnsen.

Les mer: MDG-topp til Hareide: Putt pengene der du har kjeften

Les mer: Koronapandemien forlenger tiden med bompenger på Svinesund

Kommentarer til denne saken