*Nettavisen* Økonomi.

MDG vil ha full stopp av alle nye bilbaserte kjøpesentre i Oslo

- Tiden for bilbaserte kjøpesentre er forbi, mener Hanna Marcussen (MDG), som møter kraftig motbør fra Oslo Handelsstandsforening.

- Tiden for bilbaserte kjøpesentre er forbi. MDG ønsker full byggestopp for nye bilbaserte kjøpesentre i Oslo. Ved å heller satse på bilfrie handlegater og torg, får vi triveligere områder med flere møteplasser, sier byråd for byutvikling, Hanna Marcussen (MDG) til Nettavisen.

Se eget videointervju øverst i saken.

De siste fire årene har byrådet i Oslo, som MDG er del av, drevet en stor omlegging av Oslo sentrum. Det er kommet store gateomlegginger og en storstilt fjerning av parkeringsplasser gjennom prosjektet «Bilfritt byliv». Målet har vært å begrense privatbilismen mest mulig i sentrum.

Se: Knallhard duell om bilfritt Oslo: – Frp vil fylle byen med kø og eksos

Selv om næringslivet til tider har vært veldig skeptisk til endringene, har byrådet varslet at de har ingen planer om å gi seg med det første.

Klikk på bildet for å forstørre.

VIL HA FÆRRE BILER: Byråd Hanna Marcussen vil ha stopp på kjøpesenter. Foto: Fredrik Varfjell (AFP)

Sprer seg

Kjøpesenterne i Oslo har imidlertid i liten grad vært påvirket av byrådets omlegging. Det samme har områdene utenfor sentrum. Det kan imidlertid endre seg hvis byrådet og MDG får fornyet tillit på rådhuset.

- Vi ønsker flere trivelige og bilfrie steder over hele byen, ikke bare i sentrum. Dette kommer til å være en viktig satsing for MDG de neste årene, sier Marcussen.

Hun sier at de får mange tilbakemeldinger om at folk er fornøyd med det som skjer i Oslos indre by nå.

- Bilbaserte kjøpesentre fører til økt biltrafikk og er en av de største truslene mot bylivet, sier Marcussen.

- Dårlig idé

Bjørn Næss, daglig leder i Oslo Handelsstandsforening, er lite begeistret for planene.

- Dette er en dårlig idé. Det er ikke politikernes oppgave til å si nei til kjøpesenter hvis markedsaktører ser et behov. Det synes jeg er en overstyring, sier han til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

LEDER: Bjørn Næss i Oslo handelstandsforening. Foto: Beathe Schieldrop

Han sier at de har sett at endel handel har beveget seg ut av Oslo sentrum de siste årene til mer perifere deler av hovedstaden. Dette er primært store, tunge varer, som møbler, elektronikk og hvitevarer, hvor det kan være fordel å ha bil for å frakte hjem.

- For mange varer er man helt avhengig av bil. De siste årene har vi sett at møbelbutikker, elektronikk og byggevarer har trukket ut av sentrum. Det viser at når bilbasert handel skyves ut, må den finne plass et annet sted, sier han.

Næss mener også at mange er avhengig av bilen for å kjøpe dagligvarer.

- Jeg vil si at det er nødvendig med bil hvis du skal handle inn til en stor familie. Det er mange varer som du ikke kan ta med i ryggsekken hjem, sier han.

Ubekymret

Marcussen er på sin side ikke bekymret.

- Vi ønsker stopp av ordinære bilbaserte kjøpesentre, men vi skal fortsatt åpne for møbelhus og slike butikker. Samtidig ser vi at stadig flere velger å ikke ha bil og veldig mye handel foregår uten bil. I dag konkurrerer mange bilbaserte kjøpesentre med nærhandel i hyggelige handlegater. Vi vil helle satse på trivelige handlegater og levende nærområder, sier Marcussen.

- Oslo Handelstandsforening kaller dette overstyring fra politikerne. Hva tenker du om det?

- Vi skal ikke styre hva som foregår i handelen, men behandling av byutviklingsspørsmål er en viktig politisk oppgave. Vi vil ikke å legge til rette for noe som bidrar til mer trafikk. Nå går vi til valg på dette, så nå er det opp til velgerne å bestemme hva som skal skje, sier Marcussen.

- Er det ikke en fare for økt handelslekkasje til nabokommunene hvis dere gjennomfører dette?

- Det er jo ikke akkurat mangel på kjøpesentre i Oslo i dag, men det kan hende at noen velger å reise ut. Samtidig vil nok det å prioritere handlegater og torg over biler gi økt handel mange steder. Ved å gjøre Oslo mer attraktivt, ikke bare for handel, men også med mat- og kulturopplevelser, tror jeg vi kan gi Oslo et stort konkurransefortrinn mot andre steder, sier Marcussen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag