Strømprisene er skyhøye. I juni i år var prisene for mange abonnenter over 30 ganger høyere enn på samme tid i fjor. Det er spådd at prisen vil holde seg høy fram til jul.

Selv om det er sommer, og man bruker mindre strøm enn ellers på året, fører den spesielle prissituasjonen til høye strømregninger. Med ett enkelt grep kan du imidlertid spare mange hundre kroner i måneden.

Aggressiv priskrig

Det har lenge vært en aggressiv priskrig blant de over 100 strømselskapene på det norske markedet. Forbrukerrådet har tidligere klaget inn en rekke strømselskap til Forbrukertilsynet for det de mener er uoversiktlige lureavtaler. I februar i år gikk Forbrukertilsynet ut og krevde bedre og klarere prisopplysninger i markedsføringen.

Den sterke konkurransen på markedet har ført til at mange tilbyr avtaler med svært lav pris den første måneden. Dette kan man utnytte som forbruker.

I dag tilbyr flere strømselskaper en tjeneste de kaller prismatch. Tjenesten går ut på at dersom du finner en annen leverandør som har et bedre tilbud enn det du har i dag, så matcher de prisen.

Dersom tilbudet fra annen strømleverandør gjelder i en begrenset periode, matcher de prisen for samme periode.

Fjordkraft, Norgesenergi, Tafjord og Trøndelagskraft tilbyr alle prismatch. Vilkårene er omtrent like, med noen små unntak. Fastprisavtaler er ikke med, men historisk har uansett spotpris vært den rimeligste avtaletypen.

I skrivende stund tilbyr en rekke strømselskap avtaler med minuspåslag på spotprisen. For eksempel har Kraftriket en avtale med minuspåslag på 27,9 øre/kwt og Agva minus 27,8 øre/kwt.

Avtalene gjelder i en tidsbegrenset periode, og er kun for nye kunder. Dermed kan den også bare matches en gang gjennom prismatch. Men med en rekke strømselskap som tilbyr ulike kampanjeavtaler kan man holde det gående lenge ved å matche ulike strømselskap måned etter måned.

I skrivende stund ligger strømprisen på 60 øre per kilowattime i Oslo, Bergen og Kristiansand, 47 øre i Molde og Trondheim og 20 øre i Tromsø. Bor du i Nord-Norge kan du dermed få gratis strøm om du prismatcher med de rette avtalene. Bor du sør i landet kan du omtrent få halv pris.

Om du synes det høres slitsomt ut å kontakte strømselskapet for å be om prismatch hver måned er det også gode nyheter. En e-post, telefon, eller en chatmelding der du linker til tilbudet du vil prismatche er alt som skal til.

Slik er strømregningen satt sammen

Strømregningen din er delt i to – en del for strømforbruk og en for nettleie. Begge deles måles i kilowattimer (kwh). I tillegg kommer skatter og avgifter til staten.

Politikerne har bestemt at ett enkelt selskap skal ha monopol på nettleie i hvert distrikt, og nettleieprisen er derfor regulert av staten. Nettleie dekker drift, vedlikehold og utbygging av strømnettet, samt avgifter til staten.

Strømleverandør står du derimot fritt til å velge selv. Strømleverandørene kjøper strøm på strømbørsen og videreselger den til deg. Det er disse prisene som omtales i denne saken. Ofte selger selskapene med et påslag eller fastbeløp som sikrer inntjening. Når de selger med negativt påslag selger de for mindre enn de kjøper for, og taper derfor penger.

– Kan spare opptil 20.000 kroner

Mathias Nilsson har jobbet åtte år som strømselger. Nå har han gått ut av bransjen og har startet Facebook-gruppen Prismatch Strøm. Der prøver han å gjøre flest mulig oppmerksom på nettopp hvor lett det er å bruke prismatch.

– En vanlig barnefamilie som bruker opptil 20.000 kWt i året kan spare rundt 10.000 kroner i året. Har man et større hus og bruker enda mer strøm kan man spare opp mot 20.000, sier han.

På Facebook-siden fører han, og de andre administratorene han har fått med seg, en oppdatert liste over de beste strømtilbudene. Når du vil be om prismatch er det bare å sjekke listen og sende en melding til strømselskapet ditt og be om prismatch. Nilsson anslår at det tar under ett minutt.

– Her snakker vi god fortjeneste for lite jobb. Det må være like bra timebetaling som Zlatan har, smiler han.

I februar startet han Facebook-gruppen som i skrivende stund har snaut 17.000 medlemmer. Daglig kommer det 200-300 nye medlemmer.

– Mange skriver at det høres for enkelt til å være sant, sier han.

Pris: 6,92 kroner

En av dem som har spart mye på å bruke prismatch er Odd Brede Sommarset fra Senja. Han forteller at han har et eldre hus med en driftsbygning som bruker mye strøm.

– Tidligere hadde jeg en dyr avtale, og var ikke så prisbevisst. Jeg fikk jeg ofte månedsfakturaer på 5000-6000 kroner. Nå er de på rundt 1500 kroner, sier han.

Sommarset har nå brukt prismatch i fire måneder. Han sier han bare bruker noen minutter en gang i måneden, eller en gang annen hver måned, på å ta en telefon til Fjordkraft.

– Det er veldig enkelt. Man må ikke krangle med dem, smiler han.

Sommarset regner med å spare rundt 20.000 kroner i året på å bruke prismatch aktivt. Han anbefaler alle andre å gjøre det samme.

– Mange får høre at de kan bruke prismatch når de blir strømkunde, men tenker ikke mer over hva det er eller hvordan man kan bruke det. Men her er det store penger å spare, fastslår han.

Anette Kristine Granberg fra Mo i Rana har samme erfaring. Hun gikk fra en strømregning på 1800 kroner i mai, uten prismatch, til 715 kroner i juni, med prismatch. Her utgjør nettleien så godt som hele fakturaen. Med forholdsvis lave strømpriser i Nord Norge, og negativt påslag ble strømkostnaden 6,92 kroner.

– Jeg har hatt Fjordkraft siden 2019, men ikke tenkt på å prismatche før nå. Jeg ble overrasket over hvor lett det er, og hvor mye det utgjorde. Jeg trodde ikke det skulle bli så billig, smiler hun.

Nye avtaler hele tiden

Mathias Nilsson, som startet den populære prismatch-gruppen på Facebook mener mange kvier seg unødig for å bruke prismatch.

– Mange tenker at nettleien er så dyr, og den får man uansett ikke gjort noe med, så da er det ikke vits å gjøre noen ting. Men for mange er nå strømmen dyrere enn nettleien. Andre tenker at det ikke er sant at man kan spare så mye, eller tror det er mye jobb. Mange skriker om høye strømpriser, men det er fortsatt få som gjør noe med det, sier han.

– Du er ikke redd for at selskapene slutter med prismatch, om stadig flere begynner å benytte det hver måned?

– Nei. Konkurransen er stor, og det er så få som benytter det aktivt. Det er også blitt reklamert mye for prismatch og det tyder jo ikke på at de vil slutte med det, sier han.

– I skrivende stund er det ti rimelige avtaler dere har listet opp på Facebook-siden. Hva gjør man når man har prismatchet alle disse?

– Det kommer nye avtaler hele tiden, så innen det har det trolig kommet mange nye man kan prismatche med. Hvis ikke er det bare å skifte til et annet selskap som har prismatch og starte runden på nytt, avslutter Nilsson.

– Egentlig et tapsprosjekt

Kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft, Frode Fjellstad, påpeker at det er stor konkurranse i strømmarkedet, med over 100 ulike aktører.

– Mange opererer med gunstige tilbud med kort varighet. Det gjør ikke vi. Vi tilbyr istedenfor prismatch for å være konkurransedyktige, sier han.

Fjellstad erkjenner at de ikke tjener penger når kundene prismatcher med negativt påslag.

– Det er egentlig et tapsprosjekt, på kort sikt. Men vi håper at vi får fornøyde kunder og at det vil stå seg på lang sikt, sier han.

– Er det slik at dere håper at kundene ikke benytter dette hver måned?

– Neida. Vi markedsfører jo tilbudet selv, så det gjør vi ikke. I utgangspunktet har vi heller ikke noe imot at det promoteres av andre på Facebook, sier han.

Fjellstad vil ikke gå ut med tall på hvor mange som bruker prismatch, eller om det har vært en økning den siste tiden.

– Hvis veldig mange begynner å benytte prismatch aktivt hver måned, vil dere til slutt avslutte tjenesten?

– Det er ikke noe vi har diskutert. Det er en god del som benytter prismatch jevnlig, men det er klart at hvis alle skal prismatche hele tiden, så vil det ikke være bærekraftig, sier han.

– Må kanskje ta en ny vurdering

Markeds- og kommunikasjonssjef hos Norgesenergi, Geir Arne Gundersen, sier de har prismatch for å vise at de har et konkurransedyktig produkt.

– Vi matcher mot konkurrenters priser. Det er en vanlig tjeneste du kan få flere steder, sier han.

Gundersen erkjenner også at det vil være lite lønnsomt for dem om alle kundene plutselig begynte å bruke prismatch aktivt mot ulike kampanjetilbud hver måned.

– Jeg kan ikke på stående fot svare på hvordan det ville slå ut for oss. Den største utfordringen er selskaper som opererer med minuspåslag på sine avtaler – noe de åpenbart ikke kan gjøre over tid. Selv har vi derfor valgt å stå med avtaler som gir kundene forutsigbare lave priser over tid, sier han.

Gundersen sier de så langt er godt fornøyd med prismatch-tjenesten, men understreker samtidig at den er under kontinuerlig evaluering.

– Hvis det blir slik at alle begynner å gjøre dette hver måned så må vi kanskje ta en ny vurdering, sier han.