Gå til sidens hovedinnhold

Meldte luksusveska stjålet - la ut annonse på Finn.no

En kunde i forsikringsselskapet Fremtind havnet i kostbar trøbbel etter å ha meldt luksusvarer stjålet.

Sommeren 2020 meldte kunden til Fremtind, som er eid av DNB og SpareBank 1, at en Yves Saint Laurent håndveske til nær 12 000 kroner, en kostbar diamantring og et par øredobber var stjålet. Skadekravet var på totalt 35.650 kroner.

Det var bare en liten hake:

- Vår saksbehandler gjorde et søk på Finn.no og fant ut at tilsvarende veske lå ute til salgs, på samme adresse. Kunden erkjente til slutt at vesken ikke hadde blitt stjålet, og dermed sådde vi også tvil om også diamantringen og øredobbene var stjålet, sier Roy-André Sørheim Lyngby, leder for utredning i Fremtind.

Forsikringskunden ble politianmeldt og endte opp med en dom på 15 dagers betinget fengsel og en bot på 15.000 kroner.

- Den domfelte er også naturligvis uønsket som kunde i Fremtind for all fremtid, forteller Lyngbø.

Les også: Voldsom vekst i svindelforsøk: Her er åtte svindelknep du må være obs på

Politianmelder alt som oppdages

Dommen fra tingretten fastslår at forholdet er alvorlig:

«Det taler for streng straff at forsikringsordninger bygger på tillit og finansieres av et fellesskap. Forsikringsbedrageri er også vanskelig å avdekke. De utgjør et betydelig samfunnsproblem og fører til at forsikringsutgiftene for allmennheten blir større enn de burde ha vært. Allmennpreventive hensyn veier derfor tungt og det er nødvendig med en følbar reaksjon for at straffen skal virke avskrekkende»

– Forsikringssvindel forstyrrer spleiselaget som forsikring er og det gir dyrere forsikring for alle. Vi har nulltoleranse for svindel fordi det rammer kundene våre. Derfor politianmelder vi alle svindelforsøk vi oppdager, sier Lyngbø.

Fremtind opplever at politiet prioriterer svindelsaker høyere enn før og at flere dermed får strafferettslig pålegg som bot og fengsel.

Les også: Nye tall bekrefter: Strømmen har aldri vært dyrere

75 millioner i året

– Når vi politianmelder alle svindelforsøk håper vi å skape en preventiv effekt. Vi tror det vil få folk til å tenke seg om en ekstra gang før de gjør seg til kriminelle, ofte for relativt små beløp. For de som blir domfelt er konsekvensene store, men det er rettferdig for majoriteten som ikke jukser, sier Lyngbø.

Fremtind avdekker forsikringssvindel for om lag 75 millioner kroner hvert år. I snitt ligger svindelsakene på livsforsikring på millionbeløp, mens tilfellene innenfor skadeforsikring ligger på rundt 200 000 kroner.

- At noen melder et falsk skadekrav skjer dessverre oftere enn man liker å tro, sier Roy-André Lyngbø i Fremtind til Nettavisen.

En annen variant er at man plusser på for å slippe egenandel, forteller han.

- Man kan for eksempel oppgi dyrere klær enn man faktisk ble frastjålet, eller at det var mer i den stjålne kofferten enn det faktisk var, sier Lyngbø.

Les også: Opp til tre ganger høyere pris for økologiske varer: – Bevisst utnytting av kunder

Når det svindles for 75 millioner kroner, omfatter det både skadeforsikring og livsforsikring, opplyser Lyngbø. Han ønsker ikke å anslå hva som er eventuelle mørketall - den nevnte summen utgjøres av faktiske skadebeløp som kunder har forsøkt å svindle til seg, men som er blitt avdekket som urettmessige krav gjennom forsikringsselskapets undersøkelser.

Lyngbø forteller om en rekke varianter av forsikringssvindel selskapet avdekker.

- Det kan være arrangerte skadetilfeller for å få ut forsikringspenger, for eksempel såkalte «kameratpåkjørsler». Hva angår uføre- og livsforsikring, kan det være uriktige helseopplysninger, som blir avslørt først når et oppgjør skal utbetales.

Digitale systemer og kundebehandernes kontakt med kundene er de viktigste metodene for å avdekke svindel, forteller Lyngbø.

- Små beløp gir fengselsstraff

Kunden som ble avslørt av forsøket på å selge en luksusveske, får ikke lov til å bli kunde i Fremtind igjen. Men det er ingen mekanismer som hindrer vedkommende i å blir kunde i et annet forsikringsselskap.

- Taushetsplikten er viktig, for dette er en bransje som er bygget på tillit. Derfor er det også viktig overfor kunder og samfunnet for øvrig at vi politianmelder svindel, sier Roy-André Lyngbø.