Gå til sidens hovedinnhold

Mener nytt betalingssystem på fergene blir gavepakke til utenlandske kriminelle

Norges Lastebileier - Forbund går hardt ut mot bompengeselskapet Skyttels nye betalings-system. Forbundet mener systemet er naivt, og vil bidra til at flere sniker.

Mandag kom bompengeselskapet Skyttel med en pressemelding om at det ikke lenger vil være mulig å betale kontant eller med kort på bilfergene.

Kjøretøy som ikke har autopass, må i stedet registrere turen på ferrypay.no innen 48 timer. Om ikke, venter et gebyr på 70 kroner.

– Fra og med september blir det gebyr for alle kjøretøy uten autopass-avtale som ikke registrerer seg på ferrypay.no. På enkelte strekninger kan gebyret utgjøre mer enn selve ferge-billetten, skrev Skyttel AS, i pressemeldingen.

Les også: Naf vil at reise- og næringslivet bygger flere elbilladere

Gratisbillett

Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbud (NFL) ble alt annet enn begeistret da Nettavisen fortalte om endringen. Han reagerer sterkt på det nye betalingssystemet.

– Det kan fort bli en gratisbillett for dem uten autopass, uttaler han til Nettavisen.

Han mener det er naivt å sende fakturaer til Øst-Europa - i den tro at de skal bli betalt.

– Det å sende faktura til "AS Lavprisekspressen i Litauen", til dem som ikke har registrert seg på ferrypay.no, og true med et gebyr på 70 kroner, det har jeg ikke tro på, fastslår han.

– Jeg er også tvilende til innkrevingssystemet som skal praktiseres her, uttaler Mo.

Han mener det er et problem at lastebilen får vært med på fergen uten å betale. Moe har ingen tro på at fakturaen som kommer i posten etter tre dager, vil bli betalt.

– Denne løsningen høres ut som et skritt tilbake i kampen for å ta kjeltringene. Her burde man heller ringt Statens vegvesen eller politiet, og ilagt lastebiler uten gyldig brikker det lovbestemte gebyret på 8000 kroner.

Les også: Prissjokk på norske ferger: Gebyrene kan bli dyrere enn fergeturen

Lovpålagt

Lovverket krever at alle lastebiler over 3,5 tonn, må ha autopass. Dersom lastebilen ikke har et slikt pass, skal kjøretøyet ilegges et gebyr på 8000 kroner.

– Det som nå kommer til å skje, velsignet av Statens Vegvesen, er å la lastebiler som opererer i strid med loven passere uten reaksjon. Det er lovpålagt med gyldig brikke - så denne praksisen man nå ønsker er helt uforståelig, og et hån mot de som er lovlydige, sier Mo.

– Hva tenker du om problematikken rundt falske autobrikker på utenlandske vogntog? Sett i lys av det Skyttel nå innfører?

– For meg er det åpenbart at dette gjør det lettere å jukse. Det de burde vært pålagt var å la de stå igjen på kaia, og deretter ringe politiet og vegvesenet, sier han, og tilføyer:

– De som bevisst er kjeltringer, lar seg ikke stoppe av dette. Vi må slutte å være naive, og tro at man har med ærlige forretningsfolk å gjøre, sier han kontant.

Les også: Slakter oppstart av ny lavpriskjede: –Vanskelig å starte uten mye penger

Problemer med utenlandske vogntog

Ifølge tidligere rapporter fra Vegdirektoratet og Norsk Lastebileier-Forbund (NFL) er det særlig Øst-Europeiske vogntog som unnlater å betale, eller opererer med falske brikker.

NFL har tidligere dokumentert at én av fire utenlandske sjåfører snek seg unna bompenge-gebyret.

I Vegdirektoratets rapport imponerte heller ikke betalingsevnen til de utenlandske selskapene. Nesten 40 prosent av fakturaene ble aldri betalt.

Mer enn 20 millioner utenlandske kjøretøy passerer norske veier i løpet av et år.

Les også: Advarer mot redusert valgfrihet med rødgrønn regjering: - Vil skru tiden tilbake til gamle løsninger

Språkproblemer

Dag Hole, prosjektleder for autopass ferge i Statens Vegvesen, ved divisjon drift og vedlikehold, sier til Nettavisen at hensynet til smittevern under korona-pandemien tvang frem en ny betalingsløsning.

Hole mener mange selskaper har autopass-avtale - også utenlandske. Han mener den nye løsningen vil være god for næringslivet. Han trekker blant annet frem fordelene ved at kvitteringen er digital.

Han er ikke redd for at Skyttels løsning vil gi større handlingsrom for dem som ønsker å lure systemet.

– Vi har et utenlandsk firma som har spesialisert seg på å inndrive penger fra utenlandske selskaper som ikke betaler på fergen eller andre bompasseringer.

– Hvordan vil dere kommunisere med de utenlandske sjåførene om det nye systemet?

– Mannskapet ombord vil dele ut flyere på engelsk som opplyser om det nye systemet, sier han.

Han vedgår at det kan bli en utfordrende å nå frem til sjåfører som ikke forstår engelsk.

Imidlertid avviser Hole blankt kritikken fra NLF.

Han understreker at man har sendt regninger til utlandet lenge før ferrypay.no så dagens lys.

– Dette er ikke noe nytt. Ferrypay er nye, men den er tilsvarende løsninger som finnes innen bompenger, sier han.

– Vil det nye systemet føre til færre eller fler regninger til utlandet?

– Det vil føre til færre regninger. Påstanden til NFL er så ulogisk at jeg nesten ikke kan forholde meg til den, sier han. I verste fall vil det føre til like mange regninger som i dag, i beste fall til færre regninger, sier han, og understreker:

– Jeg har forståelse for, og er enig i behovet for å hindre at noen reiser gratis, og kan bruke det å snike som konkurransefortrinn. Men mener at ferrypay ikke kan påvirke dette forholdet.

Hole tilføyer følgende:

– Jeg mener Nettavisen burde gå dypere i NLFs påstand på dette punktet for å få fram begrunnelsen for påstanden. Hvis misnøyen dreide seg om etterskuddsfakturering vil jeg har større forståelse for argumentet. Etterskuddsfakturering vil naturlig øke risiko for tap. Dette ble innført som et koronatiltak i april 2020.