Tesla-priskuttet i forrige uke har skapt store overskrifter og engasjement blant både bransjefolk og bilinteresserte.
På sine nettsider satte Tesla ned prisen på sin bestselger Model Y med opp til 120.000 kroner. Bilprodusenten gikk ut med en pris på 399.900 kroner.
Men det er ikke mulig å få bilen til denne prisen. Tesla har ikke regnet med avgifter og gebyrer i prisen, så den rimeligste modellen kan man få til 431.845 kroner.

Dobbel Tesla-smell for Daniel: – Veldig kjedelig
Nettavisen har siden priskuttet forsøkt å få svar fra Tesla om hvorfor de markedsfører denne prisen, men har så langt ikke fått noe svar.
– Det er rimelig spesielt at Tesla velger å bruke priser som ikke er reelle i sin markedsføring. Her forsøker de å etablere en sannhet om at prisene er mye lavere enn de faktisk er, sier journalist Odd Erik Skavold Lystad i Bilbransje24 til Broom.
Han forklarer videre at faktum er at det ikke er mulig å kjøpe bilene til de prisene de oppgir.
– Det er en praksis som er i strid med norsk lov, sier han til nettstedet.
Ingen planer om å følge opp
Underdirektør Marit Evensen i tilsynsavdelingen hos Forbrukertilsynet sier til Nettavisen at prisene kan oppfattes som villedende.
– Det vil lett anses villedende dersom næringsdrivende presenterer priselementer i sin markedsføring som av forbrukerne kan oppfattes som varens totalpris. Videre vil det også lett anses villedende dersom det i markedsføringen opplyses om ett eller flere priselementer, men uten at den totale prisen angis, sier hun, og legger til:
– Moms og andre avgifter skal være inkludert i totalprisen i all markedsføring som rettes mot forbrukere.
På spørsmål om de vil følge opp saken svarer hun:
– Per dags dato har vi ingen planer om det, men får vi inn flere klager på dette, vil vi vurdere det.

Finn.no bekrefter: Massive verditap for Tesla-eiere
Store priskutt på Finn.no
Ferske tall Nettavisen har fått fra Finn.no viser at gjennomsnittsprisen på annonserte Model Y har blitt barbert med 53.000 kroner etter at nyheten ble kjent.
Gjennomsnittsprisen for Model Y var 636.000 før 13. januar og 583.000 etter 13. januar og fram til dags dato. Det betyr store tap for Tesla-eierne sammenlignet med prisene før det store kuttet.
Tiden det tar før bilene blir solgt, har økt med tre dager i snitt før og etter priskuttet.