Meny mister butikker, men suser av gårde med netthandel

FULLE POSER: Ofte er det mange og tunge poser som skal leveres på døra. Hos denne kunden måtte Oskars Nazars gå flere turer mellom bil og inngangsdør. - Det er greit å være ung, sterk og lett til bens når du skal bære kanskje ti eller femten poser opp flere etasjer, forteller Oskars Nazars.

FULLE POSER: Ofte er det mange og tunge poser som skal leveres på døra. Hos denne kunden måtte Oskars Nazars gå flere turer mellom bil og inngangsdør. - Det er greit å være ung, sterk og lett til bens når du skal bære kanskje ti eller femten poser opp flere etasjer, forteller Oskars Nazars. Foto: Stein Nervik

Til tross for at Meny har mistet åtte butikker siste året, selger kjeden mer varer enn noen sinne. En viktig årsak er kjedens netthandel som setter nye rekorder hver dag.

TRONDHEIM (Nettavisen Økonomi): - Kundene er veldig forskjellige. Noen vil bare ha varene, mens andre gjerne prater lenge med meg. De er ofte siste stopp på runden, sier Oskars Nazars når vi kjører ut fra parkeringsplassen på Lade like utenfor Trondheim sentrum.

Klokka er litt over 08, men trafikken glir greit i sommerferien.

- Jeg har vært med siden Meny startet med hjemlevering, så jeg kjenner mange av de faste kundene, smiler han.

Dagligvarehandel på nett er fortsatt helt i startgropa. Nielsen-rapporten som kom denne uka, anslår at dagligvaremarkedet på nett i Norge er på halvannen milliard kroner.

Til sammenligning selges det dagligvarer i butikk for i underkant av 180 milliarder kroner hvert år.

- Kunden gir oss tillit

Den soleklart største aktøren på nett, er kolonial.no som omsatte for en snau milliard i fjor. Men i kjølvannet har supermarkedkjeden Meny bygget sin nettbutikk i det stille.

- Da vi startet med netthandel her på Lade for to år siden, var det tre ansatte som jobbet med dette. Det var egentlig alt for mange. Nå er vi syv til åtte som jobber med her. Og vi jobber nesten døgnet rundt, forteller Joakim Vestskogen som har hatt ansvaret for nettsatsingen på Meny Lade det siste året.

HENTER SELV: - Kunder som ønsker det, kan også kjøre til butikken selv og hente varene de har bestilt på nett, sier Joakim Vestskogen. Foto: Stein Nervik

Nå er det imidlertid fellesferie og Vestskogen kunne sove «lenge» denne morgenen. Vanligvis begynner skiftet to om natta.

- Jeg begynte å plukke varer klokken fem i dag. I ferien er første utkjøring først klokken åtte, smiler han mens han viser frem boksene som står klare til å bli hentet om noen minutter.

- Du kan gå hele uker uten å snakke med kunder?

- Jeg kan ja, men vi ringer ofte kunder på dagtid om det er noe vi lurer på. Kundene gir meg og mine kolleger tillit til å forvalte det største budsjettet kunden ofte har. Da må vi gjøre det skikkelig. Ofte får vi bare en sjanse, og da kan vi ikke ta noen snarveier. Fallhøyden er stor.

- Hva handler folk?

- Det er mye grønnsaker og frukt. Og selvfølgelig matvarer. Overraskende lite usunne varer som sjokolade, faktisk. Men når vi har kampanjer på 8-pack med Pepsi for eksempel, så fylles bilene våre opp med dem. Vi ser at folk gjerne bestiller mye av det som er tungt å bære.

I et marked som domineres mer og mer av lavpriskjedene, holder Meny stand. Med rett over ti prosent av dagligvaremarkedet i Norge, er Meny den fjerde største kjeden i Norge, i følge Nielsen-rapporten som ble sluppet denne uken.

Fra 70 til 350 millioner på to år

Selv om de i siste året har lagt ned åtte butikker, så omsetter de resterende 185 butikkene stadig mer. Meny hadde første halvår i år en omsetning som ligger 4,2 prosent høyere enn samme periode i fjor.

- Netthandelen står for hele 20 prosent av denne veksten, opplyser netthandelansvarlig Knut Nyløkken til Nettavisen.

Knut Nyløkken, netthandelansvarlig i Meny. Foto: Pressefoto

- Sammenlignet med første halvår i fjor, har netthandelen økt med 73 prosent. I fjor tredoblet vi omsetninga på nett, og endte på 210 millioner. I år er budsjettet 350 millioner kroner, og vi er i rute, legger han fornøyd til.

Nyløkken peker samtidig på at særlig transportkostnader er en utfordring med netthandel. Likevel har ikke kjeden så langt satt begrensninger knyttet til volum.

- Men volum er viktig når transport er så dyrt. Økonomien i netthandel er bra i dag, men vi er vel så opptatt av å bygge opp tjenesten stein for stein. Vi skal gjøre dette skikkelig, og bygger for fremtiden. Det er ikke i dag vi skal tjene penger på dette.

- Hvilke varer tilbyr dere over nett?

- Nettbutikken skal speile det du får om du selv går inn i butikken. Det eneste unntaket er varm mat. Der har vi ennå ikke funnet en løsning som er god nok.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.