Gå til sidens hovedinnhold

Mester Grønn-sjefen: – Jeg føler avmakt. Store verdier går tapt

Taper opp til to millioner dagen mens Rema 1000, Kiwi og Extra vokser seg fete.

– Situasjonen nå er at det ruller container på container inn med blomster i dagligvarebutikken, mens medarbeidere sitter i nabolokalet og gråter. De ser at de er sjakk matt i konkurransen med dagligvarekjedene. Det er bare tragisk alt sammen, sier Erling Ølstad, administrerende direktør og eier i Mester Grønn til Nettavisen.

I kampen mot koronaviruset måtte 10.000 butikker i Norge sette hengelåsen på døra denne uken. Nedstengningen av nye fylker og byer rammet 56.000 arbeidsplasser, ifølge beregninger fra Virke.

Millioner i omsetningstap og nye permitteringer står igjen for døren.

Samtidig går dagligvarebransjen, og de tre gigantene Coop, Rema 1000 og Norgesgruppen (Kiwi, Meny, Spar og flere til), for full maskin på bekostning av kjeder som Nille, Europris og Mester Grønn.

Daglige telefoner

Ølstad forteller at norske blomsterkjeder nærmest daglig får telefoner fra leverandører til dagligvarebransjen som ønsker å kjøpe blomster og planter.

– Politikerne har lenge jobbet med å gi dagligvarebransjen mindre makt, det som skjer nå er at de stadig kaprer nye markeder som følge av nedstengningen.

Erling Ølstad mener myndighetenes praksis med å stenge blomsterbutikkene ikke henger på greip.

LES OGSÅ: Reagerer kraftig på nedstengingen: Store kjeder varsler massive permitteringer

– Jeg føler avmakt. For oss er det store verdier som går tapt. I mine 37 år i bransjen har jeg aldri oppleve så direkte inngripen, sier direktøren som anslår et omsetningstap på mellom en til to millioner om dagen.

Fortviler

53 av Mester Grønns 136 butikker er nå stengt. Butikkene ligger i Viken, Vestfold, Bodø og Haugesund. Så langt er 783 ansatte permitterte.

– Vi sitter i saksa, både når det gjelder å finne gode løsninger for kundene våre, og samtidig overholde regelverket som myndighetene har laget. Det er en vanskelig situasjon å navigere i. Det er umulig å vite hva man skal gjøre i en bransje som planlegger for ett år av gangen, sier han, som startet kjeden sammen med broren Ola i 1983. De to eier fortsatt halvparten hver av selskapet.

Blomster er ferskvare

Direktøren i Mester Grønn mener myndighetenes regelverk om hvilke butikker som stenges, og hvem som får holde åpent, er inkonsekvent.

– Blomster er den eneste ferskvaren som ikke er definert som dagligvare, sier han.

Han mener det ikke er mulig å begripe hvorfor blomsterbutikkene tvinges til å holde stengt.

– Alt annet av ferskvare er åpent. Til og med sjokoladebutikken får holde åpent. Jeg skjønner ikke hvorfor politikerne ikke ser denne ferskvare-problematikken. Det bør være lik behandling av alle, ikke den forskjellsbehandlingen vi er vitne til nå.

LES OGSÅ: Handelsekspert Odd Gisholt med kraftig advarsel: – De forstår ikke hva de gjør

Blomsteravdeling i matbutikken

Mester Grønn-direktøren mener smittevernspolitikken slår ut på en måte som antagelig ikke var tilsiktet.

Ølstad mener det er på høy tid at resten av landet følger etter Oslos eksempel. I Oslo besluttet, Victoria Marie Evensen (Ap), byråd for næring og eierskap at blomsterbutikkene kunne gjenåpne 5.mars.

LES OGSÅ: – Burde du ikke melde deg til politiet, Erna?

— Blomsterbutikker har en stor andel snittblomster og andre ferskvarer som har kort holdbarhet. De risikerer derfor et betydelig tap av varelager ved en nedstengning, uttalte Evensen.

Gav bort blomster for 4 millioner

Forrige nedstengning i januar gav et solid omsetningstap. Ifølge Ølstad tapte kjeden mellom 10 og 20 millioner da butikkene måtte holde stengt på morsdag og Valentinsdagen.

Konsekvensen ble overfylte lagre og butikker med blomster. En anslått verdi av 4 millioner kroner ble gitt bort i gaver til institusjoner og gamlehjem.

Økonomiprofessorer har tidligere uttalt til Nettavisen at dagligvarekjedene er de store vinnerne i pandemien.

Samtidig som enkelte måtte sette et endelig punktum i fjor, kunne bransjen smykke seg med en samlet vekst på 30 milliarder. For første gang bikket bransjen 200 milliarder kroner i samlet omsetning.

Kvalifiserer for kompensasjonsordninger

– Jeg forstår at de siste nedstengningene er svært krevende for veldig mange bransjer. Blomsterbutikker er omfattet av den generelle kompensasjonsordningen, sier Lucie Katrine Sunde-Eidem, statssekretær Nærings- og fiskeridepartementet, til Nettavisen.

Hun understreker at støtten øker i takt med omsetningsfallet, som innebærer at større omsetningsfall gir mer støtte til de hardest rammede bedriftene.

– Når smitteverntiltakene nå blir strengere og gir større omsetningsfall, blir også støtten økt, sier hun, og fortsetter:

– Vi jobber med en løsning for hvordan kostnader til tapt varelager forårsaket av utgått dato skal inkluderes i kompensasjonsordningen.

Justeringer i regelverket

Regjeringen har gitt 250 millioner før jul og 1,75 milliarder kroner nå i februar til kommunene, slik at de kan kompensere lokale virksomheter som er rammet av nasjonale eller lokale smitteverntiltak. Vi venter at disse pengene skal utbetales raskt.

Statssekretæren opplyser også at kompensasjonsordningen er ett av mange tiltak regjeringen har fått på plass for å hjelpe små og mellomstore bedrifter.

– Ordningen kommer i tillegg til blant annet justeringer av regelverket om permittering, dagpenger, lønnsstøtte, endringer i regelverket rundt sykepenger, betalingsutsettelser, endringer i formuesskatten og selskapsskatten, lavere sats for mva, midlertidig oppheving av avgifter, lånegarantiordning og støtte til kommunene med høy arbeidsledighet, sier hun.

Departementet har ikke besvart spørsmålet om de vil ta initiativ overfor helsemyndighetene om at nedstengte kommuner kan holde blomsterbutikkene åpne.

Reklame

Slik sparte Charlotte 15.000 kroner på billånet