Millionkarusell med Tivoli-radio

Erling Neby er mannen som fikk den berømte Tivoli-radioen til Norge. Han solgte for over 100 millioner i fjor.

13.07.06 07:50

Erling Neby står bak Hi-Fi selskapet Neby Hi Fi Concept, og er mest berømt for å ha introdusert den etter hvert svært berømte Tivoli-radioen til det norske markedet. Og dette har vært en særdeles lønnsom gesjeft.

NA24 - din næringslivsavis

Resultatet for 2005 er klart, og Neby Hi Fi Concept kunne notere seg en omsetning på hele 103,2 millioner kroner. I 2004 var omsetningen på 89,4 millioner kroner.

Før skatten var betalt satt selskapet igjen med et overskudd på svært hyggelige 34,9 millioner kroner, mot 26,8 millioner kroner året før.

Tivoli drar resultatet
- Jeg brøt ikke sammen i depresjon når jeg fikk se tallene, sier Erling Neby til NA24 når vi konfronterer han med tallene.

Og de meget sterke tallene kan han takke radioen Tivoli for. Neby forteller at mellom 84 og 85 millioner kroner av salget kommer nettopp fra Tivoli.

- Det er et helt vannvittig produkt, sier Neby som røper at interessen ikke dempes selv om det kan virke som om hver husstand i landet nå har anskaffet seg de kjente desingikonene.

- Det fortsetter like godt i år som i fjor. Ståa er den at de fleste som har kjøpt har kjøpt mer enn en, sier Neby som mener det er solgt rundt en kvart million Tivilo-produkter.

Hi-Fi-meninghet
Men Neby har også en rekke svært kjente høyende Hi-Fi-produkter i porteføljen. For menigmann er kanskje ikke merker som Audio Pro (høytalere) eller Mc Intosh (forsterkere) kjent, men for menigheten er dette navn som får blodet til å bruse.

Neby forteller at disse produktene selges til folk som kjøper seg stereoanlegg til flere hundre tusen kroner. Markedet er ikke all verden, men det er en stødig kundekrets som relativt uavhengig av konjunkturene påspanderer seg det ytterste innen Hi-Fi.

- Omsetningen her har vært rimelig flat de siste årene. Vi driver ikke med TV. Hadde vi hatt flatskjermer, som alle har kjøpt seg de siste årene, så hadde kanskje omsetningen vært høyere, men med minimale marginer og garantiansvar så orker jeg ikke, sier Neby til NA24.

Orker ikke være smart
Overskuddet blir i liten grad tatt ut av selskapet, og Neby forteller at han ikke orker å være smart.

- Pengene ligger i firmaet. Jeg orker ikke vært smart og være på børs eller i eiendom, så jeg kunne sikkert blitt rikere. Jeg er for gammel til det. Men jeg synes det er greit, sier Neby.

Ferie blir det heller ikke mye av. Salget går nemlig strykende i sommervarmen.

- Vi selger fryktelig mange radioer om sommeren. Juni, juli og august i fjor var veldig bra, og det ser bra ut i år også. Dette er litt a-typisk for bransjen, sier Neby.

Han røper at det i løpet av året kommer to nye Tivoli-modeller han tror kan sørge for at omsetning og resultat også i 2006 blir hyggelig.

- Det kommer en modell som heter Songbook 100, en bærbar DAB-radio. Senere på året kommer Tivoli Music System, som er alt i en boks. Det blir som et hi-fi anlegg med alt i ett. Praktfullt, og det låter som en kule, sier Neby.

Neby Hi-Fi Concept AS
(tall i millioner)

2005

2004

Omsetning

103,3

89,4

Driftsresultat

34,3

29,1

Resultat før skatt

34,9

26,8

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.