Ferske tall fra DNB avdekker at norske forbrukere legger kraftig om handlevanene sine.

– Handlevognen til kundene er rimeligere. I kombinasjonen handler de billigere varer eller færre varer, sier DNB-direktør Ine Oftedahl som er direktør for datatransformasjon i DNB.

En bragd

DNB har analysert kortbruk og data fra over 1,4 millioner privatkunder. De har sjekket hvordan pengebruken har endret seg for en rekke kategorier som sport, elektronikk, reiseliv og klær.

– Det som overrasker oss mest er at folk bruker mindre penger på mat og drikke nå enn før pandemien, soer Oftedahl.

LES OGSÅ: Så mye julemat får du for 100 kroner

Oftedal viser til den kraftige prisveksten det har vært på mat. Man får rett og slett mye mindre mat for en hundrelapp nå enn før pandemien. Likevel bruker vi mindre penger på mat nå. DNB-direktøren mener det rett og slett er imponerende at folk har klart å endre handlevanene så kraftig.

– Det en bragd å kutte til under 2019-nivå. Det har vært en betydelig endring utover høsten, sier Oftedahl.

Selger mye billigmat

– Vi ser kraftig økning i salget av billigprodukter spesielt i vår lavpriskjede Extra og Obs, det er helt tydelig at mange i samfunnet har måttet stramme inn, sier Kristiansen.

Coop ser at kundene stadig oftere putter billigprodukter i handlekurven.

– Bare sist uke hadde vi 10 prosent vekst i salget av produkter i billigserien Xtra, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop.

LES OGSÅ: Kundene har kuponger verdt store beløp – må brukes nå, null verdt neste uke

Også hos Kiwi merker man endringer i handlemønsteret.

– Vi ser tendenser til at man velger rimeligere alternativer i de kategoriene der det finnes flere produkter å velge mellom, skriver kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen.

– Halv pris-diskene våre er også veldig populære, og disse produktene forsvinner fort etter at de blir priset ned, skriver Helgesen.

En overraskelse til

Samtidig som kundene putter mindre og billigere produkter i handlekurven, går bruken på restaurantbesøk opp.

– I trange økonomiske tider ville vi tro “kosekategoriene” ble kuttet først. Det viser at savnet etter å være sosial og møtes er stort etter pandemien. Vi prioriterer høyt å kunne hygge oss ute, sier Oftedahl.

LES OGSÅ: Kjendiskokk kaller pinnekjøtt-produksjonen en skandale: – Dette forklarer den dårlige smaken

Faktisk bruker vi 9% mer på restaurantbesøk nå enn før pandemien. Sko og klær er en annen kategori der vi bruker mer enn i 2019. Det samme gjelder fritid og underholdning. Størst kutt i pengebruken er det på sport og elektronikk.

– Når det gjelder sport og elektronikk har vi handlet mye av det i pandemien. Det forklarer at vi kutter ganske kraftig i pengebruken på det nå. Vi tror også folk framover vil være forsiktig med pengebruken her, sier Oftedal.

Dette bruker vi mindre på nå enn før pandemien (2019)

  • Sport og elektronikk -14%
  • Hjem og hobby -6%
  • Reiseliv -6%
  • Transport -5%
  • Mat og drikke -1%

Dette bruker vi mer på nå enn før pandemien (2019)

  • Restaurant +9%
  • Sko og klær +8%
  • Fritid og underholdning +5%

Kilde: DNB