*Nettavisen* Økonomi.

Gunnar Stavrum

«Misunnelsesskatt» på de beste elbilene er dårlig miljøpolitikk fra Arbeiderpartiet

Bilde av Ap-nestleder Hadia Tajik som peker oppover

FANTASTISK: Arbeiderpartiets nestleder Hadia Tajik jubler over angivelig folkelig støtte for nye bilavgifter på de mest klimavennlige bilene. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

Arbeiderpartiets nestleder jubler over støtte til å innføre nye bilavgifter på de mest klimavennlige nye bilene.

Arbeiderpartiet har alltid slitt med miljøspørsmål og har - med rette - vært regnet som et parti for tungindustri og økonomisk vekst, og med lite grønnfarge.

Slik sett føyer det seg bra inn i historien når Ap-nestleder Hadia Tajik nå vil innføre en «misunnelsesskatt» på de beste og dyreste elbilene. Hun har fått blod på tann etter at en Dagblad-gallup angivelig viser støtte til å innføre moms på elbiler til over 600.000 kroner.

- Dette er fantastiske tall. Jeg tror folk ser at det er urettferdig hvis man har en ordning som gjør at man kaster penger etter dem som har mye penger fra før. Fellesskapet skal ikke finansiere luksusforbruk, sier finanspolitisk talsperson Hadia Tajik i Arbeiderpartiet til Dagbladet.

Tajiks logikk halter fordi det hun egentlig vil er å øke avgiftene til staten for en ny Tesla X med 100.000 kroner, og samtidig gjøre den miljøvennlige, utslippsfrie bilen tilsvarende dyrere i forhold til bensin- og dieseldrevne «verstinger».

Arbeiderpartiets kamp for høyere bilavgifter for de mest miljøvennlige bilene blir neppe gjennomført før tidligst i 2022. Da skal Miljøpartiet De Grønne og SV ha et ord med i laget, og på vei inn i den diskusjonen kan man også ha det nyeste utspillet fra Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum om at «Siv Jensen og regjeringen bør kutte drivstoffavgiftene».

Les også: 2019 kommer til å gå inn i bilhistorien som et veldig spesielt år

I løpet av et par dager har altså begge de største opposisjonspartiene lansert hvert sitt forslag som vil gjøre det billigere å kjøre og kjøpe høyutslippsbiler - og tilsvarende dyrere å velge miljøvennlig.

Men la oss se på Dagbladets undersøkelse, som altså angivelig viser et «massivt flertall for å redusere elbil-fordelene».

Slik er spørsmålet stilt: Elbiler er fritatt fra merverdiavgift ved kjøp. Nå foreslår flere partier å innføre moms på elbiler som koster mer enn 600.000. Momsen vil først slå inn for den delen av beløpet som er over 600.000. Hvor enig eller uenig er du i dette forslaget?

I lærebøker om surveyundersøkelser er det påpekt at spørsmål bør være nøytrale, med balansert ordvalg. Det er spesielt viktig når man som i dette spørsmålet har en forklaring og setter spørsmålet inn i en kontekst.

Spørsmålet til Dagbladet er ledende fordi andre setning sier at nå foreslår flere partier å innføre moms, og det settes inn i en kontekst hvor elbilene er fritatt merverdiavgift og den nye momsen først slår inn over 600.000 kroner. Hvor skjev spørsmålsstillingen er, får vi ikke vite. Men det er lettere å si seg enig i noe flere partier foreslår når man ikke har fått vite hva de andre mener.

For eksempel denne konteksten: Flertallet på Stortinget er enige om at klimagassutslipp fra biltrafikk skal ned og at flere bør kjøpe utslippsfrie biler.

Eller: Flertallet på Stortinget har utformet avgiftene slik at utslippsfrie biler skal være et alternativ i alle prisklasser.

Klikk på bildet for å forstørre. Arbeiderpartiet og nestleder Hadia Tajik med en grafikk hvor avgiftene er innfelt.

NYE AVGIFTER: Arbeiderpartiet og nestleder Hadia Tajik vil øke avgiftene på en ny elbil til 1,5 millioner kroner til 225.000 kroner. Foto: Montasje (Nettavisen)

Utfordringen for Arbeiderpartiet er at elbiler fortsatt ikke oppfattes som gunstige nok av nybilkjøpere når de måler dem mot alternative bensin- eller dieselbiler. Derfor kjøper 2/3 av kjøperne fortsatt biler som slipper ut klimagasser.

Forslaget om å svekke elbilenes konkurransekraft mot dyre utslippsbiler er mye mindre logisk enn alternativer som å heve veiavgiften for elbiler (som også sliter på veiene). Forslaget rammer ikke bilkjøring, men straffer kjøp av de mest miljøvennlige bilene i høypris-segmentet.

Klikk på bildet for å forstørre. EFFEKTEN: Dersom Arbeiderpartiet får flertall for å heve elbilavgiftene, blir dette avgiftsøkningene for biler i ulike klasser.

EFFEKTEN: Dersom Arbeiderpartiet får flertall for å heve elbilavgiftene, blir dette avgiftsøkningene for biler i ulike klasser.

Det er selvsagt fristende for et parti som Arbeiderpartiet, som sliter på målingene og som ble straffet ved valget for sin bompengepolitikk, å være politiske værhaner. Det er også lett å fri til velgerne som misunner dem som kjøper en Tesla Model X, og som har fordeler som lavere veiavgift, billig parkering og bruk av kollektivfelt.

Men til nå har flertallet på Stortinget forstått at en vellykket elbilpolitikk forutsetter at det er gode elbilalternativer i alle prisklasser. Derfor er null moms et godt tiltak som subsidierer elbiler i alle prisklasser - og gjør det mer og mer ulønnsomt å velge de største utslippssynderne.

Det er viktig å huske at høyere elbilavgifter ikke hjelper dem som har en gammel bensinbil og som ikke har råd til å skifte den ut. Arbeiderpartiet foreslår nemlig ikke å sette ned andre skatter og avgifter. Pengene skal rett i statskassen.

Og da står vi igjen med det forslaget egentlig er: En ny misunnelsesavgift som straffer de beste og mest miljøvennlige bilene.

PS! Hva mener du? Skriv et leserinnlegg!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag