HAUGENSTUA, GRORUDDALEN (Nettavisen Økonomi): - Fantastisk enkelt! Dette er dette som er smarthandel, sier en begeistret Lars Tendal til Nettavisen.
Tendal er sjef for Obs-kjeden, den første av Coops kjeder til å innføre den nye teknologien som nå lanseres i alle landets Obs-varehus.
Neste uke startet Obs-kjeden med mobilscanning av varer som første kjede i Norge. Du bare bruker din egen mobil til å slå inn varene, og du kan betale gjennom Coops betalingsapp Coopay når du forlater varehuset.
Les også: Nå åpner Extra sin første matbutikk uten ansatte
Kan trille ut
Med andre ord slipper du å gå gjennom kassa på vei ut butikken, utover å scanne en barcode med mobilen ved utsjekk når du er ferdig med å handle.
- Deretter er det bare å trille hele handlevognen ut av varehuset uten å løfte en eneste vare ut av handlevognen, sier Tendal.
Les også: Toppen i Norgesgruppen bruker ni dager på å tjene en årslønn
Sagt med andre ord blir kø ved kassa langt på vei en saga blott med den nye teknologien.
Du kan se hvordan teknologien fungerer i videoen over.
Les også: Hegna Landhandel er Norges aller første døgnåpne, ubetjente butikk
- Ikke færre ansatte
- Kundene våre setter stadig større krav til sømløse kundeopplevelser i butikk. Shop Express, selvbetjente kasser og nå muligheten for å scanne varer med mobil, gjør at kundene vil kunne få en smidigere handelopplevelse med mindre kø, sier Tendal.
- Betyr denne løsningen at det blir færre ansatte i butikkene?
- Nei, men vi frigjør arbeidskraft til andre oppgaver, som å hjelpe kundene. I mindre butikker i distriktene kan også slik teknologi bidra til å redde butikker som hadde blitt lagt ned, sier han.
Les også: Professor tordner mot priskrigen: - De holder folk for narr
Handleopplevelsen har de siste årene blitt mer digitalisert. I Coops butikker med selvbetjente kasser er det cirka 37 prosent av kundene som benytter seg av disse når de er på handletur, mens 16 prosent bruker Shop Express der man scanner varene med en håndskanner i butikk.
For å kunne scanne varer med mobilen må appen ShopExpress lastes ned i Apple Store eller Google Play.
- Målet er å få ShopExpress integrert i Coops medlemsapp i løpet av året. Fungerer løsningen godt, og dette er noe kundene ønsker å benytte, er også planen at dette skal rulles ut i alle Coops kjeder om ikke lenge, sier Tendal.
Saken fortsetter under avstemningen.
Bedre enn Amazon Go?
Dag Slettemeås er forsker ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO, som er en del av OsloMet. Han er ekspert på teknologi og dagligvare og mener Coops løsninger typisk for retningen som dagligvare går i.
Det virker som det er den veien det går. Det handler om å kutte ut kø og frigjøre arbeidskraft. Sånn sett ser det fornuftig ut. Det har vi også sett med Amazon Go, sier Slettemeås. Han viser til de mye omtalte Amazon-butikkene der kundene plukker varer som blir registrert av kameraer ved hjelp maskinteknologi og ansiktsgjenkjenning.
- Problemet med en slik løsning er personvern. Med Coops løsning, derimot, har kunden selv kontrollen i større grad og slik sett er det kanskje en bedre løsning, sier han.
Les også: Amazon Go: Denne butikken ser hva du gjør og trekker pengene rett fra kortet ditt
Han mener utfordringen med sånne løsninger er at folk kan venne seg til kun å bruke løsningen til en dagligvarekjede. Dermed blir konkurranse på andre områder, som pris, mindre viktig.
- Får du veldig sterke lojalitetsløsninger som dette, kan det bety at pris blir mindre viktig. Det igjen kan bety at dagligvarekjedene øker prisene. Det er ulempen, sier Slettemeås.