Gå til sidens hovedinnhold

Morgenlevering gikk fra underskudd til overskudd i 2020

Selskapet økte salgsinntektene med over 160 prosent i 2020. I 2021 vil selskapet teste nye konsepter.

Morgenlevering AS leverte tirsdag morgen årsregnskapet sitt for 2020. Med drahjelp fra pandemien har selskapet gått fra minus til pluss. I 2021 vil de ekspandere til nye områder, øke kapasiteten og utvide produktsortimentet.

Selskapet tjente 226 millioner, opp fra 86 millioner i 2019. Dette tilsvarer en økning på 162 prosent.

– Vi hadde nok et konsept som passet veldig bra i fjor

– Vi har hatt en fantastisk omsetningsvekst. Vi har klart å treffe behovet for hjemlevering av mat og gaver. Samtidig har forbrukere dannet helt ny vaner de siste to årene og bestiller mer på nett, sier daglig leder i selskapet, Håkon Liland.

I takt med inntektene har også kostnadene økt kraftig. I 2019 hadde de driftsutgifter på 98 millioner. Dette økte til 204 millioner i 2020.

Under pandemien har Morgenlevering AS gått fra å levere et driftsunderskudd på 12 millioner i 2019, til å levere et overskudd på 21 millioner i 2020. Den største utgiftsposten er knyttet til varekostnader.

– Vi hadde nok et konsept som passet veldig bra i fjor. Samtidig var dette testet i flere år da selskapet ble stiftet i 2016. Morgenlevering startet jo med en tanke om at kundene til Aftenposten skulle få et brød sammen med avisen sin, sier Liland.

Les også: Nkom ber om redegjørelse fra PostNord

Vil øke kapasiteten

Liland mener det å få en en ekstra god frokost og sende gaver treffer et behov.

Fremover vil Morgenlevering jobbe for å øke kapasiteten. Det er behov for kapasitetsøkning i mange ledd av verdikjeden.

– Nå leverer vi til 70 prosent av Norges befolkning. Dette ønsker vi å øke, sier Liland.

På et tidspunkt i 2020 ble trykket såpass høyt at leveringsgiganten så seg nødt til å stenge for bestillinger i to dager. Da var kapasiteten sprengt.

- Morgenlevering er inne i en svært hektisk periode, med veldig høy etterspørsel etter våre produkter. Vi vokser så mye at vi har vært nødt til å stenge ned tjenesten i noen områder, sa han rett før jul i fjor.

Les også: Leveringsgigant stenger for bestilling i to dager: - Vanvittig trykk

Rett før sommeren lanserte Morgenlevering tjenesten sin på Sørlandet.

– Dette gjør vi som en test. Det handler ikke kun om at vi må øke kapasiteten, vi trenger også lokale bakere og samarbeidspartnere.

I 2021 vil de fortsette med frokostkonseptet, samtidig som selskapet tester nye konsepter i takt med hvordan samfunnet utvikler seg.

– Kundene ønsker å unne seg det lille ekstra. Vi har tatt med oss kontinentale vaner fra utlandet og vi ønsker frokostpakker som inneholder noe mer enn bare brød, påpeker Liland.

Tester bedriftsløsninger og nye produkter

Et av områdene Morgenlevering satser på er forskjellige løsninger til bedrifter.

– Et stort vekstområde for oss er bedrifter som vil sende gaver til sine ansatte. Dette tror vi at vi vil se mer av når hybridkontoret er i gang for fullt, sier Liland.

Morgenlevering samarbeider også med hotellkjeden Scandic.

– På fremtidige konferanser kan det være noen ansatte må delta digitalt på grunn av smittevern eller andre grunner. Da vil de få tilbud om å få en av våre frokostpakker på døra. Dette vil ta konferanseopplevelsen til hjemmekontoret.

Lederen er ikke bekymret for at selskapet vil se en nedgang i salgsvolumet når pandemien er over.

– Det er ingenting som tyder på at det vil bli et fall i etterspørselen når samfunnet åpner for fullt. Det er så enkelt å bestille levering hjem i stedet for å dra til en butikk.

Les også: Dagligvarekjempen Orkla advarer om prissjokk for norske forbrukere

I tillegg ser de at Morgenlevering utfordrer etablerte gavevaner.

– Flere sender morgenlevering som vertinnegave i stedet for å ta med en vin.

Selv om selskapet er kjent for levering av bakst og frokostopplevelser, jobber de løpende med produktsortimentet.

– Vi har jo mye mat, men vi øker tilbudet vårt i nonfood-alternativene våre. Nå har vi ansiktsmasker og bøker, og vi skal snart lansere eksklusive såper.

Morgenlevering AS eies av Schibsted og Amedia. Nettavisen er en del av Amedia.

Les også: Nå kommer forbruksfesten