Gå til sidens hovedinnhold

Morten opplever voldsomt vekst: Porsche-salget er nesten femdoblet

- Vi ser at det er den samme typen kunder som kommer, sier mannen som knapt selger biler til under én million.

RUDSKOGEN (Nettavisen): Porsche er et merke som i all hovedsak har vært forbeholdt en liten gruppe entusiaster i Norge.

Til tross for at de har utvidet modellutvalget de siste tiårene ganske betydelig med SUV-er og en stor familiebil, har det alltid vært bilene for de godt over middels bilinteresserte med solid økonomi.

Test: Porsche 911 Carrera 4

I løpet av noen år er det også et klart mål om at alle biler i Norge skal være nullutslipp. Det burde gjort det enda vanskeligere å selge sportsbiler.

Men nå er noe i ferd med å skje:

- Fra at vi har vært et land som har ligget helt på gjennomsnittet for Porsche i verdenssammenheng, opplevde vi i fjor en andel som var litt bedre enn i Tyskland, sier Porsche-sjef Morten Scheel til Nettavisen.

Salgstallene til himmels

Gjennombruddet ble den elektriske familiesportsbilen Taycan. Salgstallene for Porsche gikk derfor i været i koronaåret 2020.

I 2021 vil det trolig bli enda bedre. Det betyr at Porsche ligger an til å nærmest fem-doble salget sammenlignet med 2016.

Dette til tross for at Audi - som er i samme konsern som Porsche - i disse dager er i ferd med å rulle ut Taycan-broren e-Tron GT - til en noe lavere pris. Den har derimot ikke fordelen av stasjonsvogn.

Test: Audi RS e-Tron GT

Elektrisk spenning

Vi møter ham på Rudskogen Motorsenter, hvor Porsche-kunder denne uken er samlet for å oppleve Taycan på bane - og i særdeleshet det nye tilskuddet Cross Turismo som er i ferd med å gjøre Porche til et folkemerke:

Cross Turismo er en vaskeekte familiestasjonsvogn med fem seter, 430 liter bagasjerom, firehjulsdrift, 450 kilometer rekkevidde, lynrask lynlading, en startpris på 850.000 kroner - og 0-100 på ned til 2,8 sekunder for topputgaven.

Topputgaven er riktignok vesentlig dyrere: Turbo S koster 1,7 millioner.

- Vi visste at interessen ville bli god, så vi har fått tilgang til mange biler fra fabrikken, men vi ser at salget går fortere - vi blir fortere tomme - enn vi hadde regnet med, sier Scheel.

Innstegsmodellen Taycan 4 Cross Turismo er det fortsatt mulig å få levering på innen nyttår, mens det er mer utfordrende for de enda raskere 4S og Turbo-modellene.

Risikerer 300.000 kroner høyere avgift

Og nettopp levering før nyttår kan være viktig: Mye tyder på at elbiler vil få en avgiftsøkning. Senterpartiet ønsker å innføre en egen «Porsche-avgift», der moms innføres på elbiler som koster over 600.000 kroner.

Avgiften skal bare betales på summen over grensen. Det betyr at en elbil til én million vil bli omtrent 100.000 kroner dyrere. Toppmodellen til 1,7 millioner + ekstrautstyr vil bli 300.000 kroner dyrere.

Scheel er ikke spesielt fornøyd med en slik ordning.

- Men det er klart, en mulig fremtidig økning i avgiftene gjør det jo ikke noe mindre attraktivt å kjøpe nå.

Mange kunder blir et luksusproblem

- Hvordan blir det å ha en enda mer familievennlig elbil enn Audi, og femdoble salget?

Scheel smiler lurt.

- Vi skal nok ikke femdoble salget. Året i fjor var veldig godt, men året i år blir nok enda bedre, sier han.

Eksklusive merker står alltid i en vanskelig avveining mellom å øke salget, og samtidig å beholde auraen av eksklusivitet. Å øke salget med 400-500 prosent er dermed et solid luksusproblem, men Scheel tror ikke de er i ferd med å bli et folkemerke.

- Vi ser at det er den samme typen kunder som kommer i butikken, med stor lidenskap for bil. Det er i stor grad kunder som tidligere har ønsket seg en Porsche, men som kanskje har måttet prioritere annerledes, men som nå har muligheten, sier Scheel.

Dette gjenspeiler seg i hvordan de forsyner seg av ekstrautstyrslistene. Mens tyske premiumbiler typisk selges med 100-150.000 kroner med ekstrautstyr, velger Porsche-kundene enda mer.

- Normalen ligger nok nærmere 200.000 kroner. Det er ikke mange biler vi har levert ut så langt i år som koster under én million.

Dermed begrenser kundemassen seg ganske naturlig.

Test: Tesla Model 3 Long Range 2021-oppgradering

En av få elbiler som kan kjøre på bane

Det litt spesielle med med Porsches elbil, er at det tyske sportsmerket har laget en av de første elbilene som faktisk kan kjøres ganske hardt på bane. Mens de fleste andre biler på markedet baserer seg på et 400 volt-system, benytter Porsche seg av et helt nytt 800 volt-system hentet fra Formula E.

I seg selv gir ikke et slikt system mange fordeler du ikke kan oppnå med et 400 volt-system, men den viktigste fordelen er mindre varmeutvikling. Dette gjør det lettere å få til høye ladehastigheter over tid, og det gjør også at batteriene tåler høyere belastning før de blir for varme. For å beskytte batteriene reduseres som regel effekten ganske betydelig hvis de blir for varme, og den høye spenningen gjør at man kan kjøre hardere på bane lenger før man havner i den situasjonen.

Etter å ha testet bilen noen runder på Rudskogen kan vi slå fast at bilen faktisk kan kjøres forholdsvis hardt på bane, og med over 600 hestekrefter oppnås voldsom fart ut av svingene. Men med sine over 2,3 tonn, er det merkbart med masse når man skal bremse ned og endre retning gjennom svingene. De mest dedikerte entusiastene vil nok derfor fortsatt foretrekke forbrenningsmotor.

Så lenge de får lov.