De fleste elbiler leveres med to ladekabler: En normal Type 2-ladekabel laget for elbillading med ladeboks, og en mer klumpete løsning med et vanlig støpsel i enden som du kan plugge inn i vanlige stikkontakter - ofte kalt schuko.

Den siste typen har vært en evig hodepine, både for elbileiere og myndigheter: Den store klumpen på disse ladekablene inneholder blant annet elektronikk for å forsikre om at kursen du kobler deg på er jordet eller ikke. Hvis den ikke er jordet, skal den stoppe ladingen.

Problemet er at store deler av Norge har et ganske særnorsk strømnett (IT), hvor det kan være utfordrende for laderne å oppdage om det er jording eller ei. Dermed kan ladingen stoppe om alt er i orden, eller fortsette når den absolutt ikke burde det.

Schuko er heller ikke laget for å trekke maksimal effekt over tid. Det kan føre til varmegang eller i verste fall brann.

Derfor har DSB (Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap) allerede slått fast at lading fra vanlig stikkontakt på fast basis ikke er lov, med mindre kontakten er satt opp spesifikt for formålet av en montør som har gjennomført en risikovurdering.

Nå blir det ikke mulig å unngå boks

Og nå det også slutt på at elektrikere får lov til å sette opp nye stikkontakter for elbillading: Den nye installasjonsstandarden NEK400 blir nå oppgradert:

Den store endringen nå er at både ordinære stikkontakter og industrikontakter er fjernet som alternativer for å lade bilen hjemme. Nå må du montere en ladestasjon for å få ladet bilen din hjemme på lovlig vis, melder NAF.

Dermed er ladeboks eneste alternativ.

- En riktig installert ladestasjon er en mye sikrere ladeløsning enn en stikkontakt. Den tåler mer strøm og ladestasjoner har mange ekstra sikkerhetsfunksjoner som gjør ladingen tryggere. Alle nødvendige sikkerhetsfunksjoner er innebygd i systemet, forteller NAFs ladeekspert Jan Tore Gjøby.


En av de mest åpenbare fordelene, er at du med en vanlig stikkontakt ikke skal lade med en effekt på mer enn 10 ampere, tilsvarende cirka 2,3 kW. Det betyr at det vil ta nær to døgn å fullade en elbil med de største batteriene.

Til sammenligning er ladeeffekten på en vanlig ladeboks typisk 7,2 kW (32 ampere), men kan typisk fra 3,2 til 22 kW. Det gir betydelig raskere lading.

I tillegg kan ladebokser som regel styre ladingen smartere, blant annet for å lade når det er billigst strøm.

Får ikke tilbakevirkende kraft

Endringen i NEK400-standard får ikke tilbakevirkende kraft. Det betyr at om du allerede har et ladepunkt som er satt opp for formålet, kan denne fortsatt brukes.

- Det er også en overgangsperiode frem til nyttår hvor installatøren selv kan velge hva som skal velges, men det er klart at ladeboks er å anbefale, sier Gjøby til Nettavisen.

En ladeboks koster rundt 5000 kroner.