– Vi har mottatt uvanlig høye prisøkninger fra leverandørene denne gangen, sier Stein Rømmerud, konserndirektør i Norgesgruppen, til Nettavisen.

Norgesgruppen eier butikkjeder som Kiwi, Meny og Spar.

Råvareprisene økte kraftig etter at Ukraina-krigen var et faktum. Samtidig har bensin- og diesel-prisene skutt i været, og er ventet å bikke 30 kroner literen.

Årsaken til prisøkningen er begrensningene som er innført i eksporten av råolje fra Russland til Europa. Det fører til økte transportkostnader for matvareleverandørene. Samtidig har strømprisene blitt langt høyere.

Alle disse prisøkningene fører til at det blir dyrere å produsere og levere mat, og leverandører som Orkla, Nortura, Tine og Mills må derfor ta høyere priser til dagligvarekjedene. Som regel gir økte priser til kjedene utslag i høyere priser i butikk. Samtidig påvirkes matvareprisene også av jordbruksoppgjøret.

Leverandørene har to prisvinduer hvert år hvor de kan øke prisene til kjedene, og det er 1. februar og 1. juli. Det er lenge varslet at matvareprisene vil øke 1. juli.

– Av konkurransehensyn kan vi ikke gå ut med eksakte tall på prisøkninger ut til kundene eller priskravene fra leverandørene. Men det det varierer mye fra leverandør til leverandør og fra varegruppe til varegruppe, sier Rømmerud.

Les også: I 2014 fjernet Rema én ingrediens – nå kommer den tilbake

Opptil fem prosent økning

Christian Anton Smedshaug, daglig leder i Agri Analyse, tror vi vil se en samlet prisvekst på matvarer og alkoholfrie drikkevarer på mellom fem og ti prosent i hele 2022 - sannsynligvis nærmere ti enn fem prosent, uttalte han til Nettavisen tidligere i sommer.

Prisøkningen fra 1. juli vil imidlertid være noe lavere.

– Jeg tror vi vil se en prisøkning på i snitt fire til fem prosent, men med stor variasjon, sier han til Nettavisen fredag formiddag.

Kjøtt tror han imidlertid vil øke mer i pris, og viser til at Nortura i mai gikk ut og varslet kraftig prisøkning på kjøtt og egg fra 1. juli.

Smedshaug påpeker at prisene på innsatsfaktorene til produsentene generelt i Europa og landbruket generelt har økt mellom 25 og 40 prosent. Det vil måtte påvirke prisene på sluttproduktet, mener han. Innsatsfaktorer er for eksempel emballasje- og energikostnader, eller råvarepriser.

– Tror du kjedene vil ta den fulle prisøkningen fra leverandørene ut til kundene?

– Nå er det en aksept for at det blir en betydelig prisvekst. Så ja, man må regne med det. Men samtidig kan de som klarer å ha lavere priser nå, få en konkurransefordel, så her vil det nok være individuelle vurderinger fra kjedene, sier han.

Vil øke med mellom 13 og 17 prosent

Nortura er en av Norges største matvareleverandører og har blant annen Gilde og Prior i sin portefølje.

Allerede i slutten av mai gikk de ut og varslet forbrukerne om prisøkning på en rekke produkter fra 1. juli.

Nationen skrev da at engrosprisene på flere typer kjøtt vil øke med mellom 13 og 17 prosent i løpet av et år. Dette er prisen matvarebutikkene betaler til produsentene.

For eksempel øker den gjennomsnittlige engrosprisen på storfe med fire kroner per kilo, mens på lam ligger økningen på fem kroner per kilo.

Til Nettavisen har kommunikasjonssjef Mari Hagerup ingen ytterligere bemerkninger vedrørende prisøkningen, men understreker at det er kjedene som bestemmer sluttprisen forbrukerne forholder seg til.

Nortura kan heller ikke si noe om dialogene mellom selskapet og dagligvareaktørene av hensyn til konkurranse.

Les også: Slik kan du dempe rentesjokket: – Skatten vil reduseres

– Nødt til å justere prisene

Leverandøren Tine holder også kortene tett til brystet, men forteller at selskapet er påvirket av de makroøkonomiske forholdene i verden.

– På lik linje med de fleste andre ser vi at kostnadene våre har hatt en voldsom økning den siste tiden, særlig innen transport og energi. Konsekvensene fra krigen i Ukraina påvirker hele markedet, sier pressekontakt Ingrid Wilberg Arnesen til Nettavisen.

– Som følge av disse ekstraordinære forholdene har vi, som andre, vært nødt til å justere våre priser noe, legger hun til.

Tine kan ikke gå nærmere inn på detaljer i avtaleforhold mellom dem og kundene deres, men understreker i likhet med Nortura, at det ikke er Tine som bestemmer prisene norske kunder får i butikkene.

Les også: Gjerrigknarken Rune (52) sparer tusenlapper hver måned med små grep: – Jeg kaller meg Norges eldste og feiteste influenser

– Vil påvirke kundene

I likhet med Norgesgruppen, kan heller ikke Rema 1000 eller Coop Norge uttale seg om prisøkningene ut til kundene, og viser blant annet til konkurranseloven.

– Vi vet foreløpig heller ikke hvor mye prisene i snitt vil øke, men vi ønsker å holde prisene så lave som mulig, sier pressekontakt Hege Rognlien i Rema 1000 til Nettavisen.

Hun påpeker at de har gjort det de kan for å sikre at prisøkningene fra leverandørene er reelle, med bakgrunn i økte energipriser og andre kostnadsøkninger grunnet krigen i Ukraina.

– Vil dere ta ut hele prisøkningen fra leverandørene ut til kundene?

– Varekostnader er den største utgiften for oss. En prisøkning fra leverandørene vil påvirke kundene, sier hun.

Rune Nikolaisen avslører hva du bør følge med på når du handler i dagligvarebutikken.

Skal ha utfordret leverandørene

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, påpeker imidlertid at prisvarslene de har fått fra leverandørene varierer i ulike kategorier.

– Vi jobber systematisk med å analysere prisøkningene vi har fått fra leverandørene, og utfordrer alltid de vi mener har gitt oss en høyere prisøkning enn det er god begrunnelse for, sier Kristiansen.

Både Kristiansen og Rømmerud i Norgesgruppen sier at det har vært viktig for dem å sørge for at leverandørene ikke utnytter den ekstraordinære situasjonen vi er i, til å øke sine marginer.

– Om noen har prøvd seg på å øke marginene sine, aksepterer vi ikke det. Vi har gjort harde forhandlinger. Vi skal ikke øke vår lønnsomhet nå, sier Rømmerud.

– Coop eies av to millioner medeiere, og alle våre kunder skal være trygge på at vi gjør det vi kan for å holde prisene lave. Det er tøff konkurranse i dagligvarebransjen, sier Kristiansen.

Vil ikke svare på prisøkninger

I mai gikk finansdirektør Harald Ullevoldsæter i Orkla ut og advarte om at de er nødt til å øke prisene betydelig mot deres kunder, som er dagligvarekjedene. Ullevoldsæter mener kjedene vil kunne dytte sine prisøkninger over på forbrukerne.

Når Nettavisen tar kontakt med Orkla fredag formiddag, får vi ikke vite noe om prisøkningene de gir dagligvarekjedene fra 1. juli.

– Det er vi forhindret fra å snakke om på grunn av konkurranseloven, sier Håkon Mageli, konserndirektør for kommunikasjon og Corporate Affairs i Orkla, til Nettavisen.

Han kan heller ikke si noe om hvor mye råvarepriser utgjør av de økte kostnadene de har.

– Det eneste jeg kan si er at dette er den største endringen i innsatsfaktorer vi har hatt noensinne, sier han.

Heller ikke Mills kan kommentere prisøkningene til dagligvarekjedene.

– Det vi kan si er at vi er inne i en periode med uvanlig høye priser på råvarer og emballasje. Dette gir en uønsket effekt på våre priser, og vi jobber hardt for å begrense effektene av dette. Det er i all hovedsak disse kostnadsendringene som påvirker vår prisøkning ut til dagligvarekjedene, sier Kjersti Johannessen, informasjonssjef i Mills, til Nettavisen.

– Hvor mye våre prisøkninger igjen påvirker prisen i butikkhyllene bestemmes ene og alene av dagligvarekjedene. Det er kjedene som bestemmer hvordan de ønsker å prise hver enkelt vare i butikkene sine, påpeker hun.