Gå til sidens hovedinnhold

Nå blir Premier League mye dyrere

Ytterligere aktører setter opp prisene. Flere reagerer på den kraftige økningen.

OPPDATERT.

Både Canal Digital, Altibox og RiksTV varsler at de setter opp prisene på Premier League-abonnementene kraftig, mens øvrige aktører varsler at de er i tenkeboksen.

Canal Digital sendte mandag ut en mail til kundene sine om at TV 2 Sport Premium-abonnementet deres nå blir kraftig oppjustert i pris - fra 499 kroner per måned til 699. TV-distributøren begrunnet dette med at TV 2 har økt sin veiledende pris til dem, som følge av økte rettighetskostnader.

Prisøkningen gjelder fra 1. november.

- Økte kostnader

Nettavisen har mandag kveld tatt kontakt med Jan-Petter Dahl, pressesjef i TV 2, for å få svar på hva dette vil ha å si for Sumo-kunder. Han svarer følgende:

– TV 2 Sumo kommer på bakgrunn av økte rettighetskostnader også til å måtte øke prisene på Premier League-pakken, men hvor mye har vi ennå ikke tatt endelig stilling til. Kundene vil selvsagt få beskjed først, og god tid i forkant av en prisøkning, skriver pressesjefen.

Canal Digital har i likhet med både Telia (tidligere Get) og RiksTV tidligere satt prisen for TV 2 Premium Sport til 499 kroner. TV 2 har økt prisen med 200 for alle de tre distributørene.

Altibox og RiksTV

Også RiksTV bekrefter at det nå blir dyrere å se Premier League hos dem:

– Det vil komme en prisøkning for TV 2 Sport Premium som et resultat av TV 2s økte veiledende pris. Kundene dette gjelder vil få nærmere beskjed per e-post eller post innen utgangen av måneden, opplyser markedsansvarlig i RiksTV, Tonje Øvervoll til Nettavisen.

Det samme gjør Altibox, selv om her er prisøkningen bare 150 kroner, og kommer en måned senere, altså 1. desember.

- Vi har økt prisen tilsvarende økningen vi har fått fra TV 2. Altibox mener vi ikke skal tjene noe på denne prisøkningen og vi kommer ikke til å tjene noen ting på denne prisøkningen, sier kommunikasjonsansvarlig for Altibox, Andreas Veggeland til Kampanje.

Telia, tidligere Get, har på sin side ennå ikke bestemt seg, selv om en økning er langt fra utelukket.

- Vi kan bekrefte at TV2 har varslet en større prisøkning til Telia for visning av TV2 Sport Premium. Vi vurderer nå hvordan dette skal håndteres, og kundene våre vil få beskjed om eventuelle prisøkninger god tid i forveien, skriver kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia i en epost til Nettavisen.

Ifølge Kampanje er dessuten Telenor i tenkeboksen med tanke på prisøkningen.

Kraftig reaksjoner

Reaksjonene har ikke latt vente på seg:

– Som kunde hos oss har du ingen bindingstid på TV 2 Sport Premium, og kan når som helst endre abonnementet på Min Side. Der kan du enkelt endre på abonnementet ditt eller finne alternative sportspakker, så du fortsatt får med deg store idrettsøyeblikk utover høsten og vinteren, står det i mailen Canal Digital har sendt ut til sine kunder.

Forrige gang Premier League ble dyrere for nordmenn var i oktober 2019. Da var økningen på 50 kroner. TV 2 hadde året før sikret seg rettighetene fra sommeren 2019 til sommeren 2022.

Ikke hele

På spørsmål fra Nettavisen om hvordan kanalen begrunner prisstigningen midt i en rettighetsperiode svarer Dahl følgende:

– Vi forsøker å minimere prisøkninger og valgte derfor å ikke ta ut hele økningen i fjor, sier Dahl.

Hvis man er Sumo-kunde, og ønsker å sikre seg den nåværende prisen i ett år fremover så finnes det en løsning:

– Det er fullt mulig å kjøpe årsabonnement på TV 2 Sumo, ja. Det koster 4490 kroner for «Premier League og Sport» og 4790 kroner for «Total», opplyser Dahl til Nettavisen.

Dahl forklarer til VG at rettighetene går opp på grunn av høy interesse i Norge:

– Engelsk fotball er veldig populært i Norge, og derfor er det knallhard konkurranse om å få tak i rettighetene. Det er grunnen til at det koster mer å kjøpe Premier League-rettighetene for det norske markedet enn for eksempel i de andre nordiske landene. Det gjenspeiles også i prisen som kundene må betale. Rettighetsprisene varierer veldig mye mellom ulike land. Det er høy fotballinteresse og sterk konkurranse i det norske markedet, forteller Dahl til avisen.

Kommentarer til denne saken