*Nettavisen* Økonomi.

Nå er også denne milliardærens skip rammet av korona: - Alle må holde seg inne på kabinen

MÅ INNSTILLE: Cruiseskipet SeaDream 1, fra SeaDream Yacht Club, eid av Atle Brynestad , på vei ut fra Ålesund etter å ligget til kai grunnet korona-situasjonen. Etter Hurtigruten-skandalen må Brynestads cruiserederi på ny innstille planlagte seilinger.

I FARE: Cruiseskipet SeaDream 1, fra SeaDream Yacht Club, eid av Atle Brynestad (innfelt), på vei ut fra Ålesund etter å ligget til kai grunnet korona-situasjonen. Etter Hurtigruten-skandalen står Brynestads cruiserederi i fare for på ny å måtte innstille planlagte seilinger. Foto: Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix

Atle Brynestads cruiserederi har blitt rammet av korona.

05.08.20 09:50

- Vi fikk beskjed om at noen på forrige cruise kan ha bli smittet med korona. Det var visstnok en dansk person. Vi vil understreke at mannskapet og ledelse er 100 prosent seriøse, og gjør det det de kan for å gi oss informasjon, sier en passasjer på Seadream I som ønsker å være anonym.

I et informasjonsskriv fra selskapet bekreftes det at det var en dansk passasjerer som hadde reist hjem fra Tromsø til Danmark 2. august, som testet positivt for covid-19 i en rutinekontroll ved ankomst til Danmark.

Atle Brynestad-eide Seadream Yacht Club tilbyr eksklusive reiser langs norskekysten mellom Oslo og Tromsø. Et av skipene ble stanset tirsdag kveld og satte kursen mot Bodø etter smittetilfellet som ble registrert forrige søndag.

SeaDream 1 la natt til onsdag til kai i Bodø rundt klokka to, ifølge Avisa Nordland. Alt mannskap skal testes for covid-19 etter at en tidligere passasjer fikk påvist koronasmitte. Testingen vil ta om lag tre timer og resultatet foreligger trolig onsdag kveld.

Flere milliardærer om bord

Nettavisen har kjennskap til at det er flere millionærer og milliardærer om bord, og at at alle har blitt bedt om å holde seg inne på kabinen.

- Ja, det er et luksuscruise, så jeg kan bekrefte dette. Alle fikk beskjed av kapteinen om å låse seg inne i lugarene. I tillegg til nordmenn er det dansker og finner om bord på denne turen som har 79 personer om bord, forteller passasjeren til Nettavisen.

- Vi fikk nettopp noen flasker vin levert på døren her, legger passasjeren til.

Tolvdagerscruise

Skipet dro fra Tromsø 2. august, og skulle i utgangspunktet ankomme Oslo 14. august, men nå vil skipet legge til kai i Bodø.

- Vi ligger for anker utenfor Reine i Lofoten og alle er inne på sine lugarer. Vi får kontinuerlig informasjon, og får mat og drikke på døren. Vi har blitt fortalt at skipet vil ankomme Bodø for å følge FHIs retningslinjer, sier passasjeren.

Han utdyper også at alle må sitte inne i sine respektive lugarer til de får en annen informasjon fra selskapet.

Like før klokken 22.00 forteller passasjeren at skipet ikke lenger står stille utenfor Reine, men at det har startet å bevege seg med kurs mot Bodø. Da hadde skipet ligget for anker utenfor Reine i tre timer.

I informasjonskrivet fra selskapet står det også at de ikke er kjent med at andre passasjerer eller mannskap er smittet eller har symptomer på smitte, men at de tar alle forholdsregler.

Full stopp

Under regjeringens pressekonferanse mandag ble det kunngjort full stopp for cruise i Norge med mer enn 100 personer om bord.

– Selskapet (Hurtigruten, red.anm) har vært en stor pådriver for at regjeringen skulle åpne for opp for cruisedrift. Når de nå selv innrømmer at de ikke har fulgt retningslinjene, og dette får så stor negativ konsekvens for de andre aktørene, så er det selvfølgelig synd, sa helseminister Bent Høie mandag.

Én aktør dette får konsekvenser for er Norges eneste rene cruiserederi, Seadream Yacht Club, hvor Brynestad var hardt ute mot regjeringen før smittetilfellet på det ene skipet ble kjent tirsdag kveld.

- Vi har to små skip som følger alle regler, og fikk beskjed om at vi kunne seile 27. juni. Jeg tror det gikk litt fort for regjeringen nå. De ønsker å stramme inn på cruise, men dette rammer bare oss. Det virker litt meningsløst, sier Brynestad til Nettavisen.

Les også: Hurtigruten: Styret har full tillit til konsernsjef Skjeldam

- Kan umulig være meningen

Brynestad hentet to skip fra Middelhavet i juni, etter å ha gått glipp av vårsesongen i Sør-Europa på grunn av koronapandemien. Rederiet annonserte i juni at de hadde planlagt ni seilinger langs norskekysten. Fem av seilingene gjenstår.

I og med mandagens politiske beslutning kan disse cruise-reisene måtte avlyses. Brynestad tror ikke dette er avgjort ennå:

- Vi har vært i kontakt med departementet og venter på svar. I og med at tilsvarende regler lot oss seile i juni, kan dette umulig være ment for vår virksomhet. Vi har to små skip som seiler med 100 gjester. Vi kaller våre skip yachter. Vi har full kontroll og det har lite med cruise å gjøre.

- Hva er ditt budskap til folk som har booket reiser hos dere?

- Vi bare avventer nå. Det er jo bare snakk om noen få seilinger.

Les også: Kritisk til Hurtigruten: - De rushet ut i markedet som Eddie the Eagle ut av hoppet

Kjøpesterke kunder

Seadream opererer en sjudagers rute og en tolvdagers rute, innenfor et snuhavnkonsept. Snuhavn vil si at gjestene ikke er på en tur-retur-reise, men at de går om bord i en havn og forlater skipet i en annen. Skipene har vært fullbooket og det er ventelister.

Det er snakk om svært eksklusive reiser som bookes av velbemidlede gjester og innbefatter et luksuriøst tilbud av mat, drikke og tjenester. Prisene på lugarene skal ligger normalt på mellom 40.000 og 115.000 kroner per uke, opplyser en kilde.

- For reiselivsnæringen og Oslo som by er dette en svært gledelig nyhet. Kundene til SeaDream Yacht Club er kjøpesterke og vil trolig bidra til kjærkommen omsetning for muséer, restauranter, hoteller og andre aktører i reiselivsnæringen når de går i land i Oslo, sa Christian Lunde, administrerende direktør i VisitOSLO, i en artikkel på oslohavn.no i juni, da Seadream hadde fått klarsignal til å seile.

Ifølge Brynestad selv er de planlagte reisene solgt til en lav pris til norske kunder:

- De går for halv pris, 19.000 kroner for en uke med alt inkludert.

Les også: Hovedtillitsvalgt i Hurtigruten med oppsiktsvekkende beskjed etter smitteutbruddet


Skagen og Lofoten

SeaDream I satte kursen nordover mot Tromsø med nye gjester om bord 26. juni. Den lengste ruten SeaDream seiler strekker seg fra Oslo til Tromsø, og på veien er skipet innom blant annet Skagen, Geiranger, Flåm, Rosendal, Olden, Ålesund, Rørvik og Lofoten.

SeaDream Yacht Club består av søsterskipene - SeaDream I og Seadream II, som definitivt tilhører luksussegmentet i cruisenæringen.

De små cruiseskipene, eller mega-yachtene, er 108 meter lange, tar maksimalt 112 passasjerer og har en besetning på 95. Rederiet meldte inn til Oslo Havn at anløpene skal gå med 100 passasjerer av norsk nasjonalitet.

Utsolgt på et blunk

SeaDream I og II opererer vanligvis i Middelhavet i sommerhalvåret og Karibien om vinteren. Full stans i Middelhavet har gått hardt utover inntektene. I et intervju med Finansavisen i juni ville ikke Brynestad oppgi hvor store tap det var snakk om.

Da det ble gitt klarsignal for cruise igjen, var Brynestad raskt på banen.

– Alt ble solgt på 48 timer. Vanligvis bestiller de fleste hos oss mer enn et år før en seiling, sa Brynestad til Finansavisen i juni.

Seadream Yacht Club AS hadde et underskudd på 98.000 kroner i siste tilgjengelige regnskapsår, 2018.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.