Gå til sidens hovedinnhold

Nå er påskepriskrigen i gang: – Du må handle før det går tomt for varer

Extra kutter prisene med opp til 40 prosent. Kiwi og Rema 1000 lover å matche prisen - eller kutte mer.

Du kan se hele listen med varer som er kuttet i pris lengre ned i saken.

I fjor ble det ingen påskepriskrig, slik vi er vant til fra tidligere år. Koronapandemien førte til at nordmenn en måned før påske begynte å hamstre mye mat, og påskepriskrig ble derfor ikke noe av i frykt for å ha for lite varer.

Nå er imidlertid situasjonen på butikkene mer under kontroll, og i likhet med før jul, er Coops lavpriskjede Extra først ut blant lavpriskjedene med priskutt inn mot påskehøytiden.

- Priskuttet til jul var en kjempesuksess. Vi fikk spredt handelen over tid, og alle fikk glede av de gode prisene. Nå gjentar vi suksessen, og vil sørge for en trygg og billig handel, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.

Fram til over påsken vil prisene på 24 påskefavoritter være nedsatt i pris, med opp til 40 prosent rabatt.

- Dette er et sterkt signal på at vi skal være konkurransedyktige på pris, og vår garanti til våre kunder og medeiere om at vi skal matche enhver pris i påsken, sier Hoel.

Se liste over varene som er med i priskuttet lenger ned i saken.

Les også: Selger alt godteriet sitt til en tredjedel av prisen: – Enormt populært

- Dilter sikkert etter

Det er påskevarer som for eksempel Idun ketchup, Gilde grillpølser, Solo, Freia fylte påskeegg og Cloetta påskeskum som nå blir billigere.

- Mange har det tungt i disse tider, og i tillegg er grensene stengt, og da synes vi det er fint å sette ned prisene allerede nå, sier Hoel.

Han tror også Kiwi og Rema, som er Extras største konkurrenter, vil følge etter dem på priskuttet.

- Konkurrentene kommer helt sikkert til å dilte etter, sier han.

Les også: Her hamstrer de billige norske bleier: - Omvendt Harry-handel

Både begrenset restauranttilbud og grensehandel gjør at kjeden forventer mange kunder i butikkene fram mot påsken.

- Vi forventer rekordstor handel, og det er vi godt forberedt på med store varelagre, sier Hoel.

Kan forvente prispress

Rune Nikolaisen, som driver Gjerrigknark.com, er glad for at prisene nå blir lavere inn mot påsken.

- Dette er jo klassiske varer som de fleste nordmenn kjøper inn, og det er positivt at disse varene blir rimeligere, sier han til Nettavisen.

Han tror konkurrentene til Extra vil henge seg på i kampen om å være billigst de neste ukene.

- Det forbauser meg ikke om det blir enda lavere priser. Jeg tror ikke de andre bare vil matche Extras priser, men de vil nok presse prisene for å være enda billigere, sier han.

Nikolaisen er imidlertid usikker på om han vil anbefale forbrukerne å drøye påskehandelen i håp om lavere priser.

- Du kan jo holde an et par dager, men på et tidspunkt må du jo handle før det går tomt for varer, sier han.

Les også: Disse «lettproduktene» må du unngå hvis du vil gå ned i vekt

Gjennom Gjerrigknark.com sine kanaler har Nikolaisen sett at det er interesse for påskevarer.

- Folk er sultne på påskegodt allerede, sier han.

Konkurrentene følger etter

Kiwi lover at de skal være billigst på alle varer, også påskevarene.

- Vi skal være billigst både på sesongvarer og hverdagsvarer. Vi vil derfor kutte prisene tilsvarende eller mer på påskevarene. Det hadde vi planlagt uavhengig av konkurrentens stunt, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonssjef i Kiwi, til Nettavisen.

Også Rema 1000 lover å følge etter Extras priskutt.

- Vi har alltid lave priser, også i påsken, så vi kutter prisene på alle disse produktene like mye eller mer i dag, sier Calle Hägg, PR- og kommunikasjonssjef i Rema 1000.

Han trekker fram at de har andre priskutt også, for eksempel på barneartikler fra Lev Vel. Så kommer det flere priskutt på en rekke påskefavoritter fremover.

Arvin i Kiwi mener imidlertid at det viktigste kjedene kan gjøre er å presse de faste prisene ned og at de forblir lave, og ikke kun i korte perioder. Arvin viser til at de i januar kuttet prisene på 180 varer, og disse er fortsatt like rimelige.

Sist uke kuttet de prisene på en rekke barneprodukter og frokostvarer, mens de i dag kutter prisene på serien «Våre groveste» brød.

- Vi elsker priskonkurranse, og det er selvsagt hyggelig at kundene kan kjøpe Solo og marsipan billig til påske. Vi presser også prisene på sesongvarer, men samtidig er vi opptatt av å presse de faste prisene på de viktige varene som grovbrød, frukt og grønnsaker, sier hun.

Hun sier at de allerede har kuttet prisen på appelsiner til påsken.

Setter inn ekstra tiltak

Tidligere år har kjedene kjørt store priskutt nærmere påsken, men på grunn av smittevern mener Extra det er mer forsvarlig å strekke det over en lengre periode.

De vil også sette inn ekstra smitteverntiltak.

- Vi vil sette inn ekstra bemanning der hvor vi av erfaring vet at det kan bli mye kundetrafikk, slik at vi sammen med kundene kan opprettholde smittevernet, sier han.

Les også: Tacosalget eksploderte i fjor: – Det har vært et helt fantastisk år

Alle butikker, og ikke bare Extra, skal ha oversikt over hvor mange som kan være inne i butikkene samtidig. Det gjør det også enklere å kontrollere og regulere innslipp av kunder i perioder med stort trykk.